op schoft drukkende pad bij barefoot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

op schoft drukkende pad bij barefoot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 11:25

Mijn man rijdt met een barefoot en het zadel bevalt op zich goed.
Maar de laatste tijd lijkt het alsof het zadel wat uitzakt en drukt de bij de barefoot behorende pad op de schoft.
Met opzadelen kun je hem omhooghalen, maar met rijden zakt hij weer omlaag en ligt strak op de schoft.
Dit lijkt te komen omdat het zadel ook wat uitzakt.

Het is een behoorlijk nieuw zadel en misschien een keer of 10 (hooguit) gebruikt.

Hebben meer mensen hier ervaring mee en wat kun je eraan doen.
Lijkt mij namelijk geen goede zaak als er op die manier druk op de schoft ontstaat, al is het voor nu alleen door de pad (de pommel voorkomt dat het zadel op de schoft drukt)
Daarnaast heb ik het idee dat daardoor ook meer druk op de ruggengraat komt.

Suggesties? ideëen? meningen?

LotusT

Re: op schoft drukkende pad bij barefoot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:32

misschien dikkere inlages? of het zadel ligt te ver naar voren?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:53

wat voor pad heb je eronder? ik heb een high-teck en daar zitten aan de voor en achterkant lussen die je aan het zadel kan bevestigen zodat het niet inzakt. misschien is dat wat voor jullie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:06

Lotus, als we het zadel verder naar achteren leggen, is het zitgedeelte te ver naar achteren. Dikkere inlages zitten er al in. Maar als het uitzakt heb je niet zo veel aan, en dat gebeurt nu, omdat het zadel ook wat uit lijkt te zakken

Hpkippie.. een standaard pad voor de cherokee met inlages. Daar zitten ook lussen voor en achteren aan. Maar niet ter hoogte van de schoft, maar daaronder. Dat voorkomt het 'uitzakken' helaas niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:09

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 06:49

siskeh schreef:
Heeft je pad aan de voorkant wel een "inkeping" ?
Zoals op deze foto:
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1160 ... kleur-opop

En is het verder een nieuw zadel?
En heb je toevallig ook foto's? (ook van paard zonder zadel)

Ja, het heeft een inkeping, maar die is erg klein (te klein?)
Het is een nieuw zadel, ja.
Paard staat in mijn profiel (silja)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:00

bij mijn pad zit de lus wel helemaal voor aan, past zo'n pad niet onder je zadel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:24

De pad is speciaal voor dit zadel, dus hij pas zeker. Maar de lussen zitten uiteraard niet aan de pommel, maar meteen eronder aan de voorkant. Dat houdt het uitzakken helaas niet tegen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:33

Ik weet wat je bedoeld, ik heb het bij mijn 1 jaar oude drytex ook een beetje. Bij het opzadelen zit het leer/drytex mooi in de pommel, maar zodra je opstapt trekt de zooi strak. Ik heb een speciale barefootpad met inkeping maar het helpt niet heel veel.
Ik heb nu een zelf gemaakt dekje met dikke inlages erin en dat helpt wel wat beter.
Ik begrijp niet waarom barefoot hier niet beter op let. Bij de oude zadels was het weliswaar nog erger maar blijf het een raar probleem vinden waar ik de oplossing nog niet voor gevonden heb.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:37

is het paard misschiedn wat veranderd waardoor de pommel niet goed past?
Het zadel is misschien ook nu meer ingereden en dus iets anders van vorm en daardoor misschien weer effect op de pommel?

Kortom; leg de pommel eens op de blote rug en maak foto;s.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 06:57

De pommel past goed. Het is een brede pommel en we hebben dat eerst van alles gecontroleerd. (samen met fysiotherapeut) Het zadel zal inderdaad meer zijn ingereden en anders van vorm zijn, maar dat is dus niet in het voordeel.

Kitty, jij begrijpt wat ik bedoel. Mogelijk is dat 'uitzakken' een consequentie van het boomloze.... Moet erbij zeggen dat mijn man behoorlijk groot is en daardoor dus ook wat zwaarder. Wellicht speelt dat ook een rol en is boomloos voor hem minder geschikt.

Dikkere inlages hebben we ook aan gedacht en dat heeft nog iemand per pb gestuurd en dat zullen we proberen.
Alleen ben ik bang dat de ruimte voor de ruggengraat dan wat aan de smalle kant is?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 07:49

Ik heb nooit last gehad van zakkende dekjes, en heb 7 jaar BF gereden. Denk dat het juist door de inkeping komt dat het zakt, dan heeft een dekje meer speling van boven.
Ik heb altijd met HAFpads onder mijn Cheyenne gereden en gewone westernpads onder mn Arizona. Nooit geen last gehad.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:31

Het gaat niet echt om het zakkende dekje, dit is eigenlijk meer het gevolg van het stukje leer/drytex wat onder de pommel zit. Deze is bij aankoop mooi meegevormd met de pommel maar naarmate je hem langer gebruikt lijkt hij steeds strakker te trekken. Voor viv: Tamara heeft ooit een barefoot gehad die echt de kroon spande, dat was echt een lap leer die zelfs bij Rhona over haar schoft heen trok :-D

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:52

Zoals Kitty zegt, ik heb inderdaad ooit een hele oude barefoot gehad die dat deed. De barefoots die later kwamen hadden dat probleem niet meer. Het was echt 1 van de eerste versies. Ik heb het daarna ook nooit meer meegemaakt. Ook ik weeg redelijk wat, en met mijn zadel (nu cherokee, voorheen cheyenne) niet meer meegemaakt.
Bij die hele oude die ik had was er maar 1 oplossing, een nieuwe kopen. Mijn merrie had er echt last van.
Kitty, ik ben wel nieuwsgierig hoe dat bij jouw zadel eruit ziet, mag ik eens kijken?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:55

Mijn arizona deed dat bij mn merrie met een redelijke schoft. Mijn idee daarbij was dat de pommel te breed was. Ik reed er niet meer mee. Met mn london heb ik het probleem niet, en die is inmiddels (hoewel ik er niet meer mee rij) toch behoorlijk gebruikt. Ik heb denk ik zo'n zelfde pad als jij beschrijft, met een inkeping en voor 2 klittenbandjes voor de ringen en achter ook. Bij mij bleef ie prima zitten.
Bij de arizona dus niet, maar daarvan was de pommel eigelijk net een maat te breed. Ik heb er andere pad's onder gehad, maar bij die deden ze het allemaal, dus vandaar dat ik het aan de pommel weet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 20:23

tja, onze barefoot is dus nog hartstikke nieuw.
We proberen het eens met dikkere inlages...
Ik snap ook niet goed waarom hij uitzakt na slechts beperkt ermee rijden. En waarom het dekje strak trekt...

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:53

Dikkere inlages hielp bij mijn oude barefoot niet. Heb je al eens gemaild naar Barefoot? Vaak zijn ze heel behulpzaam, en misschien is het gewoon een productiefout. Misschien kunnen ze daar iets mee?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 06:48

gaia schreef:
Dikkere inlages hielp bij mijn oude barefoot niet. Heb je al eens gemaild naar Barefoot? Vaak zijn ze heel behulpzaam, en misschien is het gewoon een productiefout. Misschien kunnen ze daar iets mee?

Nee, nog niet. Zou ik wel kunnen doen. Hoewel je aan het zadel op zich niets ziet. Het ligt gewoon minder goed op het paard... althans....de beoogde werking van het vrijlaten van de ruggengraat met hulp van de pad, functioneert niet zoals bedoeld.

Zou natuurlijk ook aan de bouw vh paard of gewicht van ruiter kunnen liggen.
Maar vragen kan ik altijd.
Wellicht hebben zij tips.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 06:49

xtostarlight schreef:
Mijn arizona deed dat bij mn merrie met een redelijke schoft. Mijn idee daarbij was dat de pommel te breed was.
Bij de arizona dus niet, maar daarvan was de pommel eigelijk net een maat te breed. Ik heb er andere pad's onder gehad, maar bij die deden ze het allemaal, dus vandaar dat ik het aan de pommel weet.

In dit zadel zit dus ook een brede pommel, omdat de smalle klemt (is een koudbloeddraver en dus redelijk fors paard)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:02

Nope bij beide niet gehad en had ook in beide de XL pommel zitten.
Zal een productiefout zijn denk ik dan.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:04

Ik ken iemand die een klein riempje heeft bevestigd aan het stuk van het zadel onder de pommel. Deze gespt ze vast om de pommel heen. Zo kan het minder zakken, en kun je zo nodig nog steeds gemakkelijk de pommel verwisselen. Ik zou dan alleen voor een niet al te smal riempje gaan. Er komt toch wat druk op te staan.
Hopelijk is dit voor jou ook een idee. Misschien bij de zadelmaker laten doen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 07:20

Vippie.... ik geloof niet dat er echt iets fout is met het zadel. Zoals gezegd ziet het er op het eerste oog goed uit. En dat het naar de vorm van het paard gaat zitten, is normaal. Ik noemde dat uitzakken, maar dat is geen goede omschrijving. Gisteren nog ff met mijn man over gehad. Het zadel heeft natuurlijk geen stevig geraamde, dus vormt het naar het paard. Dat wil dus zeggen dat het met de ruiter erop gewoon vlakker op het paard komt te liggen (dus idd wat uitzakt, maar niet in de zin van slapper worden etc). Dat is natuurlijk precies de reden waarom die speciale pad met inlages eronder moet. Dat moet juist zorgen voor het vrijhouden van de ruggenwervel. Maar juist omdat het zadel platter komt te liggen, trekt het de pad mee en is de werking niet zoals bedoeld. Pad wordt dan gewoon strak om schoft getrokken en uit elkaar getrokken (misschien wat ongelukkige omschrijving, maar jullie weten vast wat ik bedoel- het is een breed paard) waardoor de werking van de inlages teniet worden gedaan. (nu zijn die eigenlijk ook wel erg dun, vind ik dan)
Bij mijn eigen paard heb ik al geexperimenteerd met dikkere inlages, maar bij haar werkte de barefoot op geen enkele manier.
Bij sil kunnen we het alsnog proberen met dikkere inlages,
Als dat lukt. Want we hadden achterin al dikkere inlages gedaan omdat het zadel iets naar achteren kiepte, waardoor mijn man te ver naar achteren zat. Zachte pommel verergerde eerder genoemd probleem en functioneerde ook niet. Dus ff kijken of we er dikkere inlages ingefrot krijgen, ondanks de extra inlages aan de achterkant.

Tip van Marjonneke is wellicht ook een goeie.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:08

Ik snap je wel hoor ik borduurde even voort op de te brede pommel.

Je zadel trekt dus je dekje naar beneden. Ligt dan toch aan het dekje vrees ik. Bovenkant te stroef waardoor na opstappen het zadel het dekje naar beneden duwt. Onderkant zadel is natuurlijk ook stroef.
Probeer eens een dekje met gladdere bovenkant zou ik zeggen.

Stap eens op zonder dekje en kijk wat je BF doet aan de voorkant of hij dan anders "reageert" dan mét dekje.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:42

Bij mij gebeurt het ook, met het straktrekkende dekje en ik heb er al dubbele inlages in (was nog een heel gedoe om te vinden aangezien ik begrepen heb dat ze niet meer gemaakt worden en ik ze dus op de tweedehands markt heb gezocht)

Ik heb een Cherokee met een Grandeur/Barefoot pad met schapenbont aan de onderkant. Heb de lusjes van het dekje door de ringetjes aan het zadel en ik merk dat dat juist het dekje aantrekt als ik ze los laat, trekt het niet aan!
De lusjes heb (had) ik dus zo zitten:
Afbeelding

Ons dochtertje heeft de barefoot drytex kids en bij haar dekje is het veel makkelijker, daaraan zijn de lussen dusdanig lang dat ik die gewoon aan het klittenband onder het zitje kan plakken, dat dekje blijft dus gegarandeerd altijd mooi opgetrokken zitten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:09

Vippie... kan ik doen... kijken zonder dekje. Maar het is logisch dat de barefoot wat omlaag zakt gezien er geen frame in zit. Het vormt naar het paard. Kan een voordeel zijn, maar in dit geval een nadeel omdat de pad niet dat kan doen wat het zou moeten doen.

Met een gladde bovenkant zeg je... hmmm.., weet niet of dat iets uitmaakt. Maar goed... kan altijd een probeer optie zijn.
Maar er moet natuurlijk wel een speciale pad onder met inlages?

Nathalie.. bij jou lijkt het dekje ook strak over de schoft te zitten op de foto? Of kijk ik nu scheel?
Heb je er daar al dikkere inlages onder?
Hoe zit het dan op de ruggenwervel als je erop zit?

Oplossing bij je dochter is wel handig.