stijgbeugelriemen over het zweetblad of er onder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

stijgbeugelriemen over het zweetblad of er onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 20:29

Maakt het voor een paard verschil of de beugelriemen onderlangs lopen, of is het zo dat een zweetblad net iets beter de druk van de stijgbeugels over het hele zadel verdeelt?

Ik heb nl een nieuwe Wintec 2000 en zag dat dat kon. Maar het lijkt me voor een paard toch lekkerder als de beugelriemen over het zweetblad lopen. Ook i.v.m. slijtplekken lijkt me onderdoor mooier.

Wie kan me wijzer maken? Ik wil natuurlijk wat voor mijn paard het fijnste is.

Anoniem

Re: stijgbeugelriemen over het zweetblad of er onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:29

Voor het paard maakt het helemaal niks uit :)
Ik heb bij mijn ene zadel ze erover en bij de andere eronder.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:04

Voor het paard maakt het niet uit, bij sommige zadels kun je echter wel door de beugel onderlangs te doen deze ook vast leggen. Je been kan dan wel naar achteren maar niet naar voren, ik weet niet of dit bij de wintec kan.

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:30

Voor het paard maakt het niet uit, echter vertelde mijn zadelmaker dat het bij een nieuw zadel verstandig is om de eerste paar weken de beugelriemen over het zweetblad te doen. Dit omdat het zweetblad zo op de juiste plaats blijft liggen en zo vorm krijgt. Het schijnt dat als je meteen je beugelriemen onder het zweetblad doet,het zweetblad naar voren kan gaan staan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:59

Dat is een goeie tip Dexx. Zonde als je nieuwe zadel meteen gaat vervormen. Dus dan laat ik ze maar even op het zweetblad liggen, zo hebben ze hem ook afgeleverd.

Het lijkt me trouwens een heel gefriemel om de beugelriemen onder het zweetblad door de beugelhaak te krijgen, maar daar hoef ik me dan nu nog niet druk over te maken.........

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:04

Ik heb nu een zadel waar ze alleen maar over het zweetblad kunnen, maar heb ook verschillende wintecs gehad en vond onder het zweetblad toch lekkerder rijden!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:12

Ik heb ze er zelf ivm. slijtage liever onder, maar vind het wel een nadeel dat ze dan minder beweeglijk zijn en dus je been wat statischer wordt, en bovendien dat het een enorme klus wordt om even je beugels een gaatje korter of langer te maken. :+

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:14

Dexx schreef:
Voor het paard maakt het niet uit, echter vertelde mijn zadelmaker dat het bij een nieuw zadel verstandig is om de eerste paar weken de beugelriemen over het zweetblad te doen. Dit omdat het zweetblad zo op de juiste plaats blijft liggen en zo vorm krijgt. Het schijnt dat als je meteen je beugelriemen onder het zweetblad doet,het zweetblad naar voren kan gaan staan.

Sterker nog, het is mij door zadelmakers/verkopers zelfs afgeraden om je stijgbeulriemen uberhaupt onder het zweetblad te dragen. Je zweetblad verschuift namelijk continu een beetje omhoog als je je riemen onder het blad draagt. Daardoor kunnen de stiksels kapot gaan en kan het leer uitscheuren. Jammer van de slijtageplekken op het blad natuurlijk, maar het is toch echt beter om ze over het zweetblad te dragen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:27

Ik vind de riemen onder het zweetblad niks. Het zweetblad krijpt iedere keer omhoog, dat is een vervelend gevoel en niet goed voor je zadel. Ik heb nu een enkel zweetblad, dus dan heb je sowieso geen keus. Tja... die slijtageplekken op je zadel, 't is een gebruiksvoorwerp toch!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:32

Ik heb hier laatst een topic over geopend en daarin werd toch vaak aangeraden door mensen die het van hun zadelmaker hebben gehoord het niet te doen, zal m even opzoeken

[HAR] Beugelriemen onder zweetblad
enkele boeiende quotes
Annemeik schreef:
Heel slecht voor je zadel!

Leer gaat werken, en jouw knie duwt het zweetblad naar voren. Met een jaar of 5 is je zweetblad zo ver door gedrukt dat de zadelmaker hem niet meer kan maken. Dan kun je er een nieuw zweetblad op laten zetten. Zo zonde.

Bij wintecs kan het wel, dat kunstleer werkt niet.

Oja niet uit de lucht gegrepen, maar mijn zadelmaker die al verschillende zweetbladen heeft vervangen was behoorlijk pissig ;)

felicity schreef:
Ik heb mij laten vertellen door een zadelmaker. Dat het erg slecht is voor je zadel om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen. De vorm van het zweetblad is dan niet zo als het hoort te zijn. En met rijden duw je je zweetblad naar voren. Waardoor die een rare vouw/hoek gaat maken.
Je blijkt ook geen garantie meer te hebben op het zadel als de beugels onder de zweetbladen worden gedragen.
Bij een goed kwaliteit zadel die goed onderhouden word. Is de slijtage van de beugelriemen minimaal.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:38

Ik heb ze er altijd over. Onderdoor vind ik niet fijn rijden. Daarnaast reed ik ook paarden die nogal konden bokken of er van door gaan en als ik de beugelriemen onderdoor had dan zat mijn been veel vaster, waardoor ik niet lekker kon meebewegen en daardoor juist minder vast in het zadel zat. Doe ik dus nooit meer :+.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:42

Ik heb mijn beugelriemen er al 5 jaar onder en nog nooit last gehad van omhoog kruipende zweetbladen. dit heeft een groot deel met je zit te maken als je een goede houding en zit hebt zullen je zweetbladen normaal gesproken niet omhoog kruipen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:10

Pikeur schreef:
Ik heb hier laatst een topic over geopend en daarin werd toch vaak aangeraden door mensen die het van hun zadelmaker hebben gehoord het niet te doen, zal m even opzoeken

[HAR] Beugelriemen onder zweetblad
enkele boeiende quotes
Annemeik schreef:
Heel slecht voor je zadel!

Leer gaat werken, en jouw knie duwt het zweetblad naar voren. Met een jaar of 5 is je zweetblad zo ver door gedrukt dat de zadelmaker hem niet meer kan maken. Dan kun je er een nieuw zweetblad op laten zetten. Zo zonde.

Bij wintecs kan het wel, dat kunstleer werkt niet.

Oja niet uit de lucht gegrepen, maar mijn zadelmaker die al verschillende zweetbladen heeft vervangen was behoorlijk pissig ;)

felicity schreef:
Ik heb mij laten vertellen door een zadelmaker. Dat het erg slecht is voor je zadel om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen. De vorm van het zweetblad is dan niet zo als het hoort te zijn. En met rijden duw je je zweetblad naar voren. Waardoor die een rare vouw/hoek gaat maken.
Je blijkt ook geen garantie meer te hebben op het zadel als de beugels onder de zweetbladen worden gedragen.
Bij een goed kwaliteit zadel die goed onderhouden word. Is de slijtage van de beugelriemen minimaal.

Hoe kan het dan dat als je hem eroverheen doet het zweetblad wel blijft liggen? Dat snap ik namelijk niet helemaal?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:38

Als ik met sprijkerbroek ga rijden doe ik ze onder het zweetblad. Ik heb een VZ Wintec zadel. Ik vind het wel handig dat ik kan kiezen voor onder of over het zweetblad.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:17

Ik heb ze heel erg lang onder het zweetblad gehad, merkte dat ik dan vaster zat op mijn slechtzittende paard. Na een tijd toch weer overlangs omdat de beugels regelmatig korter of langer moesten, en dat is niet zo simpel als ze onderlangs zitten.
Je krijgt minder slijtplekken en mijn zweetblad bleef gewoon netjes.

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:19

Ik heb ze er gewoon overheen. Die slijtageplekken, tja, het is zonde maar het is nu eenmaal een gebruiksvoorwerp.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:24

IloveMickey schreef:
Hoe kan het dan dat als je hem eroverheen doet het zweetblad wel blijft liggen? Dat snap ik namelijk niet helemaal?

Als het goed is hou je tijdens het rijden druk op de beugels en dus ook op de riemen. De riemen bewegen mee met de beweging van je benen, als je zweetblad er tussen zit, dan beweeg je het zweetblad dus ook mee, terwijl als je riem er overheen ligt, die riem vrij kan bewegen en het zweetblad nagenoeg blijft liggen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:36

Mij gaat het niet om de slijtageplekken, die horen er gewoon bij. Maar ik vroeg me af of het voor het paard anders voelde.

Trouwens, raar dat garantievoorwaarden veranderen bij onderplaatsing. Waarom worden die zadels dan geleverd?

Maar wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat je kunststof zadels minder snel vervormen bij het zweetblad en dat het wel verstandig is om in het begin de beugelriemen overlangs te laten lopen.
Ik hoef mijn beugellengte nooit te veranderen, da's een voordeel.

Ik ga toch maar even navragen bij de verkoper....

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:10

Ik heb weleens gehoord van een zadelmaker dat het eigenlijk beter is om ze gewoon erover te doen. Dat blad is er voor gemaakt om de riemen erover te hebben en kan er dus beter tegen dan dat onderste blad.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:12

Ik heb mijn zadel inmiddels en houd de riemen er in ieder geval de eerste maanden bovenop. Daarna zie ik wel......

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:02

Het panieksysteem van het losschieten van je beugelriemen als je bij een val in je beugel blijft haken, werkt niet goed wanneer je de riemen onder je zweetblad hebt.
Als je dus regelmatig springt of veel buitenrijdt, zou ik je zeker aanraden je beugelriemen boven je zweetblad langs te houden.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:17

Ik heb ze ook altijd onder m'n zweetblad en geen last van vervormde zweetbladen :n
Heb ook niet de indruk dat er daardoor meer spanning op staat, heb ook een hoge wrong waar m'n been tegenaan rust, daardoor komt er juist spanning op het zweetblad te staan bij bijvoorbeeld lichtrijden en niet eens zozeer door de positie van de beugelriemen.
Als het niet goed zou zijn dan vraag ik me toch werkelijk af waarom fabrikanten de zadels op die manier maken, 9 van de 10x staat het ook nog eens bij de omschrijving dat ze onder- of bovenlangs gedragen kunnen worden.
En van een niet goed werkende panieksluiting is ook geen sprake, heb het zelf mogen ervaren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:28

Marije_jiplover schreef:
Het panieksysteem van het losschieten van je beugelriemen als je bij een val in je beugel blijft haken, werkt niet goed wanneer je de riemen onder je zweetblad hebt.
Als je dus regelmatig springt of veel buitenrijdt, zou ik je zeker aanraden je beugelriemen boven je zweetblad langs te houden.

Dat is onzin :) , dat werk net zo goed. Ik rijd veel buiten en hij is een panieksituatie gewoon losgeschoten zonder problemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:45

Het zal aan het type zadel liggen en ook of je paard hoog opgooit of niet.

Ik heb bij mijn beide zadels de beugels onder het blad,vind fijner omdat ik de riemen niet langs mijn benen voel.Opkruipend zweetblad heb ik nog nooit gehad.Extreme slijtage aan het zweetblad is er ook niet...en het zit al jaren zo.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn beide paarden vlakke gangen hebben en de zadels geen diepe zit.Ook rijd ik niet met laarzen...misschien dat dat ook scheeld,heb joppies :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:04

Ik draag mijn beugelriemen altijd onder het zweetblad, omdat ik het mooier vind.
je krijgt niet van die slijtage plekken en ik vind het niet fijn als de beugelriem er overligt.
bij veel zadels kun je ze tegenwoordig gewoon onder het zweetblad dragen.
Ik had hiervoor een zadel waarbij dat niet kon omdat er een leertje voorzat toen ben ik gewoon naar een zadelmaker gegaan en heeft het leertje weg gehaald voor mij O:)
Vroeger heb ik ook wel eens gewoon een snee in het leertje gemaakt (netjes recht met liniaal) en dat werkte oook prima *D