Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dexx schreef:Voor het paard maakt het niet uit, echter vertelde mijn zadelmaker dat het bij een nieuw zadel verstandig is om de eerste paar weken de beugelriemen over het zweetblad te doen. Dit omdat het zweetblad zo op de juiste plaats blijft liggen en zo vorm krijgt. Het schijnt dat als je meteen je beugelriemen onder het zweetblad doet,het zweetblad naar voren kan gaan staan.
Annemeik schreef:Heel slecht voor je zadel!
Leer gaat werken, en jouw knie duwt het zweetblad naar voren. Met een jaar of 5 is je zweetblad zo ver door gedrukt dat de zadelmaker hem niet meer kan maken. Dan kun je er een nieuw zweetblad op laten zetten. Zo zonde.
Bij wintecs kan het wel, dat kunstleer werkt niet.
Oja niet uit de lucht gegrepen, maar mijn zadelmaker die al verschillende zweetbladen heeft vervangen was behoorlijk pissig
felicity schreef:Ik heb mij laten vertellen door een zadelmaker. Dat het erg slecht is voor je zadel om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen. De vorm van het zweetblad is dan niet zo als het hoort te zijn. En met rijden duw je je zweetblad naar voren. Waardoor die een rare vouw/hoek gaat maken.
Je blijkt ook geen garantie meer te hebben op het zadel als de beugels onder de zweetbladen worden gedragen.
Bij een goed kwaliteit zadel die goed onderhouden word. Is de slijtage van de beugelriemen minimaal.
. Pikeur schreef:Ik heb hier laatst een topic over geopend en daarin werd toch vaak aangeraden door mensen die het van hun zadelmaker hebben gehoord het niet te doen, zal m even opzoeken
[HAR] Beugelriemen onder zweetblad
enkele boeiende quotesAnnemeik schreef:Heel slecht voor je zadel!
Leer gaat werken, en jouw knie duwt het zweetblad naar voren. Met een jaar of 5 is je zweetblad zo ver door gedrukt dat de zadelmaker hem niet meer kan maken. Dan kun je er een nieuw zweetblad op laten zetten. Zo zonde.
Bij wintecs kan het wel, dat kunstleer werkt niet.
Oja niet uit de lucht gegrepen, maar mijn zadelmaker die al verschillende zweetbladen heeft vervangen was behoorlijk pissigfelicity schreef:Ik heb mij laten vertellen door een zadelmaker. Dat het erg slecht is voor je zadel om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen. De vorm van het zweetblad is dan niet zo als het hoort te zijn. En met rijden duw je je zweetblad naar voren. Waardoor die een rare vouw/hoek gaat maken.
Je blijkt ook geen garantie meer te hebben op het zadel als de beugels onder de zweetbladen worden gedragen.
Bij een goed kwaliteit zadel die goed onderhouden word. Is de slijtage van de beugelriemen minimaal.
IloveMickey schreef:Hoe kan het dan dat als je hem eroverheen doet het zweetblad wel blijft liggen? Dat snap ik namelijk niet helemaal?

Marije_jiplover schreef:Het panieksysteem van het losschieten van je beugelriemen als je bij een val in je beugel blijft haken, werkt niet goed wanneer je de riemen onder je zweetblad hebt.
Als je dus regelmatig springt of veel buitenrijdt, zou ik je zeker aanraden je beugelriemen boven je zweetblad langs te houden.
, dat werk net zo goed. Ik rijd veel buiten en hij is een panieksituatie gewoon losgeschoten zonder problemen.