Vragen over Wintec Pro Dressuur Cair zadel (nieuwe model)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Vragen over Wintec Pro Dressuur Cair zadel (nieuwe model)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 15:31

Aangezien ze waar ik woon in een straal van 2.000km geen Wintec zadels verkopen hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Kan niet zelf even gaan kijken in een winkel, maar wil wel zo´n zadel tweedehands bestellen en op laten sturen.

=> Het is de Wintec Pro Dressuur CAIR met flexiblocks.
Hoeveel verschillende soorten/maten flexiblocks bestaan er?
Op de Divoza site verkopen ze alleen Dressuur en Veelzijdigheid.
Maar neem aan dat het zadel al met dressuur flexiblocks komt...

=> Ergens gelezen dat deze dressuurflexiblocks "te verplaatsen" zijn. Maar als ik zo op de fotos kijk zie ik niet echt ruimte om ze te verstellen/verplaatsen. Hoe moet ik dat zien? Kunnen ze hoger/lager? Of bedoelen ze zijwaards links/rechts?
Zitten ze onder het zweetblad of erop?

=> Zou je, bij wijze van spreken, een klein flexiblockje -ACHTER- je bovenbeen kunnen plakken?

Doughall_D

Re: Vragen over Wintec Pro Dressuur Cair zadel (nieuwe model)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:35

Kan alleen iets melden over het dressuurmodel. Er zitten al flexiblocs bij. Je kunt deze standaard meegeleerde blocs ook los kopen als setje. Daarnaast zijn ze er nog in een extra dikke variant, voor als je meer wrong zou willen.

De blocs zitten vast middels stevig klitteband, daardoor heb je inderdaad ruimte om wat te "spelen" met de plaatsing: hoger, lager, wat verder naar achter, iets schuin, kan allemaal. Een flexibloc aan de achterkant plaatsen gaat bij dressuur in elk geval niet lukken, daar zit geen klitteband waar je hem zou kunnen bevestigen.

De blocs liggen onder het zweetblad, en zitten goed stevig.

Hoop dat je hier een beetje aan hebt.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:48

Bedankt!
Was inderdaad de info waar ik naar opzoek was.
Dan kan ik aan de Divoza vragen of de flexiblocs de dikke of dunne zijn, want op de website vermelden ze niet welke het zijn, alleen dat het dressuur model is.

>>Een flexibloc aan de achterkant plaatsen gaat bij dressuur in elk geval niet lukken, daar zit geen klitteband waar je hem zou kunnen bevestigen

Met een beetje fantasie, zou ik kleine spring flexiblocks bijvoorbeeld daar kunnen plakken met lijm, of klitteband plakken en dan de blocks bevestigen?

Eeyore55 schreef:
Kan alleen iets melden over het dressuurmodel. Er zitten al flexiblocs bij. Je kunt deze standaard meegeleerde blocs ook los kopen als setje. Daarnaast zijn ze er nog in een extra dikke variant, voor als je meer wrong zou willen.

De blocs zitten vast middels stevig klitteband, daardoor heb je inderdaad ruimte om wat te "spelen" met de plaatsing: hoger, lager, wat verder naar achter, iets schuin, kan allemaal. Een flexibloc aan de achterkant plaatsen gaat bij dressuur in elk geval niet lukken, daar zit geen klitteband waar je hem zou kunnen bevestigen.

De blocs liggen onder het zweetblad, en zitten goed stevig.

Hoop dat je hier een beetje aan hebt.

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:43

Standaard worden de dunnere meegeleverd, de dikkere zou je dan bij moeten kopen. Op http://www.reiterlive.de hebben ze alle fexiblocs die los aangeschaft kunnen worden beschikbaar.

Ik heb geen flauw idee of je met een creatieve inval toch een blocje aan de achterkant kunt fabriceren... Mij lijkt dat, omdat er in het ontwerp van het zadel geen rekening is gehouden met een bloc op die plaats, de zweetbladen dan misschien wat vreemd komen te liggen en niet meer aansluiten. Maar hé, leef je uit, ik ben wel benieuwd! ;)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:47

Goede site!
Ze hebben echt een uitgebreid pakket voor de Wintec.
Verzendkosten vallen ook mee. Heb al 3 dingen gezien die ik in het mandje ga leggen..

En met die achterblokjes ga ik toch eens creatief over nadenken. Maar zou eigenlijk eerst het zadel moeten hebben dan kan ik kijken of er iets op te verzinnen is. Misschien niet met een flexiblokje maar met met iets anders. En dan weer iets anders om het zweetblad plat te houden. Pimp your saddle DeLuxe.

Eeyore55 schreef:
Standaard worden de dunnere meegeleverd, de dikkere zou je dan bij moeten kopen. Op http://www.reiterlive.de hebben ze alle fexiblocs die los aangeschaft kunnen worden beschikbaar.

Ik heb geen flauw idee of je met een creatieve inval toch een blocje aan de achterkant kunt fabriceren... Mij lijkt dat, omdat er in het ontwerp van het zadel geen rekening is gehouden met een bloc op die plaats, de zweetbladen dan misschien wat vreemd komen te liggen en niet meer aansluiten. Maar hé, leef je uit, ik ben wel benieuwd! ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:52

je kan ook even op de site van ekkia.com kijken ,dat is de importeur van deze zadels

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:01

wintec blijft voor mij.....sorry hoor...tupperware
heb hier zowel norton als wintec geprobeerd maar beviel absoluut niet
die blokjes zijn overigens wel handig..

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:06

Wij hebben de cair 2000 ook gekocht voor ons paard ingereden was. Ook tweedehands op de kop kunnen tikken dus we hebben de gok gewaagd. De flexiblocks bij de dressuur zijn de dunnere en je kunt ze een 10 cm naar boven of beneden plakken en een cm of 4 a 5 naar achteren. Naar achteren geeft wel een heeeel rare beenhouding moet ik zeggen. Hij was toen ze eenmaal van de trainingsstal terug was zo aan haar aangepast en ligt als een huis. Als ze straks uitgegroeid is gaan we wel een maatzadel laten maken maar de eerste jaartjes zijn wij in onze nopjes.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 00:13

knollentuin schreef:
je kan ook even op de site van ekkia.com kijken ,dat is de importeur van deze zadels

Heb de blokjes niet kunnen vinden op de site. Heb voor engels gekozen, ook het zadel zelf niet. " die met smalle beenligging"

papagroom schreef:
wintec blijft voor mij.....sorry hoor...tupperware
heb hier zowel norton als wintec geprobeerd maar beviel absoluut niet
die blokjes zijn overigens wel handig..

Heb vroeger een wintec veelzijdigheids gehad, die vond ik echt heerlijk zitten. De dressuur heb ik nog niet uitgeprobeerd maar hoop dat deze net zo goed bevalt. Die verplaatsbare blokjes spreken me zeer aan want heb beetje lange bovenbenen. Netzoals de verstelbare boom want zadelpassers kennen ze hier niet echt en rij verschillende paarden.

anjaenrene schreef:
Ook tweedehands op de kop kunnen tikken dus we hebben de gok gewaagd.

Ik doe nu ook een poging.. Maar nog niets op de kop kunnen tikken. :P

anjaenrene schreef:
De flexiblocks bij de dressuur zijn de dunnere en je kunt ze een 10 cm naar boven of beneden plakken en een cm of 4 a 5 naar achteren.

Ah! Toch nog zoveel. Wat super.
Dan ga ik de dikkere er ook bijkopen. Al staat op bijna geen enkele webshop of het nou de dikke of de dunne zijn. Maar neem aan dat het de dikke zijn die je los erbij kunt kopen als de dunne standaard bij het zadel zitten.

Hoop ergens de hele set tweedehands te vinden. De Dressuur Pro met Cair, een boommeter, alle kleuren losse bomen en de dikke flexiblocs....

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:32

Aanrader voor lange bovenbenen: de Wintec Pro Dressuur met Contourblocs. Heb ik nu zelf ook - had eerst de Pro dressuur met flexiblocs. Contourblocs zijn dikke wrongen OP de zweetbladen. Echt een superfijn zadel, zit als een huis, en erg fijn bij langere benen en/of paarden met erg ruime bewegingen!

Off topic: wat een gewéldig paardenspul heb jij onder je kont, zeg! <3

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 01:16

Eeyore55 schreef:
Aanrader voor lange bovenbenen: de Wintec Pro Dressuur met Contourblocs. Heb ik nu zelf ook - had eerst de Pro dressuur met flexiblocs. Contourblocs zijn dikke wrongen OP de zweetbladen. Echt een superfijn zadel, zit als een huis, en erg fijn bij langere benen en/of paarden met erg ruime bewegingen!

Die zag ik inderdaad staan op de site die je gaf. Vond ik ook een interessante. Die contourblocks zijn niet te verplaatsen/aan te passen?

Eeyore55 schreef:
Off topic: wat een gewéldig paardenspul heb jij onder je kont, zeg!

Ben inderdaad een enorme bofkont!! Had ook niet verwacht om zoiets te vinden toen ik hier kwam wonen...
Momenteel rijd ik er 4 regelmatig.
Kees (Esplanado) en Alamo het meest.
En af en toe Zorro (voor al uw onbezorgde buitenritten) en Uirapuru (om mezelf eraan te herinneren dat paardrijden veels te moeilijk is).
Van Zorro en Alamo staan nog geen fotos in mijn profiel. Meteen goed idee om die even te updaten. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 08:24

hm,misschien eens op bates googlen? de wintec is nl hetzelfde as de bates alleen in het leer,ik ben niet van het kunststof puur omdat ik er door de wrijving niet op kan rijden [wordt me te warm] maar ben wel fan van bates.zadels isabelle werth zijn in leer en kunststof maar verder identiek

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:35

Rivano, de Contourblocs zijn inderdaad niet te verplaatsen. De zitting en de blocs zijn van equisuede, gemakkelijk schoonhouden en een lekker stevige zit zonder dat je té vast zit. De Contourblocs zijn wel redelijk uitgesproken, beste zou zijn als je dit eerst kunt proberen zodat je weet of het je "past". Maar ik begrijp dat dat voor jou nogal lastig is daar, dus ik kan me voorstellen dat je in dat geval gaat voor de Pro waarbij je zelf nog wat aanpassingen kunt doen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 02:53

knollentuin schreef:
hm,misschien eens op bates googlen? de wintec is nl hetzelfde as de bates alleen in het leer,ik ben niet van het kunststof puur omdat ik er door de wrijving niet op kan rijden [wordt me te warm] maar ben wel fan van bates.zadels isabelle werth zijn in leer en kunststof maar verder identiek

Met die veelzijdigheids Wintec is me dat niet eerder opgevallen, maar dat was ook in Nederland. Geen idee hoe heet een syntetisch zadel hier kan worden. Maar als mijn rijbroek eraan vast smelt zit ik wel weer erg stevig.. Persoonlijk vond ik toen syntetisch fijner dan leer. Had een leren Euroriding en een wintec, maar die wintec lag er 95% van de tijd op.

Eeyore55 schreef:
Rivano, de Contourblocs zijn inderdaad niet te verplaatsen. De zitting en de blocs zijn van equisuede, gemakkelijk schoonhouden en een lekker stevige zit zonder dat je té vast zit. De Contourblocs zijn wel redelijk uitgesproken, beste zou zijn als je dit eerst kunt proberen zodat je weet of het je "past". Maar ik begrijp dat dat voor jou nogal lastig is daar, dus ik kan me voorstellen dat je in dat geval gaat voor de Pro waarbij je zelf nog wat aanpassingen kunt doen.

Is inderdaad lastig om zo vanaf een foto te bepalen of het lekker zit, lees er veel positieve dingen over en het 'lijkt' me ook wel handig zo´n contourblock.
Als ik het zadel in Duitsland koop dan leveren ze vast binnen 1 of 2 weken, dus heb ik een paar dagen om even ergens te proefzitten voor ik bestel. In Amerika zijn ze nòg goedkoper, zelfs met de giga verzendkosten. Maar dan moet ik wegens de levertijd nu bestellen en kan ik niet eerst ergens proefzitten en als het niet bevalt de verzendkosten betalen. (heen en terug) Dilemma!

Komt er nog een vraag, in Amerika hebben ze de wintec contourblocks met CAIR of met FLOCKED vulling. Flocked is iets goedkoper dan CAIR. Het is de bedoeling dat het zadel op meerdere paarden gebruikt wordt dus denk dat ik flocked moet nemen, maar hier hebben ze niet echt goede zadelvullers/aanpassers (opvullen/aanpassen doen ze zonder het paard te zien :') ) Dus dan zou CAIR weer beter zijn. Dilemma 2!

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:09

O, de eeuwige "Cair of flock" discussie, haha! Daar zijn hele topics over vol geschreven hier op Bokt... Grootste bezwaren van de tegenstanders van Cair zijn dat de kussens hard worden bij lage temperaturen (maar volgens mij ga jij daar geen last van hebben) en dat Cair niet op te vullen zou zijn.

Ik heb een Pro dressuur gehad met flock, en mijn Contourbloc zadel heeft Cair. Uit eigen ervaring kan ik melden dat Cair niet hard wordt bij lage temperaturen. Afgelopen winter geen centje pijn gehad. Een goede zadelmaker (met de nadruk op goede) heeft ook geen moeite om Cair op te vullen.

Persoonlijk: mijn paard loopt vrijer en ruimer met Cair, verschil was vanaf dag 1 te merken.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:38

Eeyore55 schreef:
O, de eeuwige "Cair of flock" discussie, haha! Daar zijn hele topics over vol geschreven hier op Bokt...

In het kader van: we zijn verslaafd, heb ik me rot gelezen over de verschillen. Ook op andere fora buiten Nederland. Maar helpt niet echt want de meningen lopen compleet uiteen.

Eeyore55 schreef:
Grootste bezwaren van de tegenstanders van Cair zijn dat de kussens hard worden bij lage temperaturen (maar volgens mij ga jij daar geen last van hebben)

Misschien smelten ze hier wel of zijn zo zacht dat ik langzaam wegzak... :+

Eeyore55 schreef:
en dat Cair niet op te vullen zou zijn.

In Brazilie is zowel CAIR als FLOCK niet op te vullen. }>
Dus dat verschil is verwaarloosbaar in de beslissingsprocedure. Terwijl dat bij anderen de doorslaggevende reden was.

Eeyore55 schreef:
Persoonlijk: mijn paard loopt vrijer en ruimer met Cair, verschil was vanaf dag 1 te merken.

Had ik net voor FLOCK gekozen, kom jij me weer aan het twijfelen brengen, haha. Wat ik zo na een nacht doorhalen op internet gevonden heb is dat de meesten voor FLOCK gaan. Maar de berichten van grote tegenstanders van CAIR die allerlei problemen ondervonden zijn gedateerd uit 2008. En misschien is CAIR sinds die tijd wel verbeterd.

Ik zoek vooral een zadel voor beter door te kunnen zitten, maar lees veel dat het CAIR juist extra wiebelig is (skippybal). Vond jij dat ook? De honderden posts die ik over CAIR gelezen heb komt eigenlijk op neer dat het meerdendeel CAIR vreselijk vind en nooit meer wil. Paardenfysio´s die het afraden, paarden die er slechter van gingen lopen, ruiters die eruit stuiterden, al dan niet hard worden, lekken, tussen panelen die braken, ribbel door 2 verzakte panelen, etc.

De meesten geven als reden dat je de FLOCK zo handig op kan laten vullen, maar met beperkte zadelmakers laat staan GOEDE, is het voor mij vrijwel niet van invloed.
(De zadelmaker hier 'past de zadels aan' zonder het paard te zien.. Hij doet gewoon modelletje 'BOL'.)

Flock lijkt me de veiligste keus, al zal ik dan altijd na blijven denken of het niet fijner voor de paarden zou zijn met een CAIR..

Dat het contourblock moet worden daar ben ik wel over uit. Heb lange benen en lees meer dat het daar goed bij past.

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:01

Wahaha! Sorry dat ik je weer aan het twijfelen breng... Weet je, uiteindelijk denk ik dat het een persoonlijke keus is, en dat ieder zijn eigen afwegingen moet maken. Wat voor de één werkt, kan voor een ander helemaal niks zijn, toch?

Ben in elk geval zelf nog niet uit m'n zadel gestuiterd door de Cair, gelukkig! Zie het helemaal voor me, trouwens. Heb zelf het idee dat doorzitten juist wat gemakkelijker gaat, misschien wel omdat friesje zo lekker loopt onder dit zadel.

Maar goed, om het je nog moeilijker te maken: Cair hoeft minder opgevuld, omdat de kussens niet inklinken zoals bijvoorbeeld wolvulling, maar hun vorm meer behouden. In dat opzicht lijkt het me weer een handiger keuze bij gebrek aan goede zadelmaker. Lijkt me dat je bij modelletje "BOL" pas écht uit het zadel gaat stuiteren }:0

Keuzes, keuzes... Valt allemaal niet mee hè...