Hoe mijn grandeur pad schoon te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

Hoe mijn grandeur pad schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:13

Sinds kort heb ik ( tegen vele adviezen in ) toch een bruin boomloos zadel gekocht.
Daarbij zat een grandeur pad, met zo een kunstofachtig rubbere onderkant. Nu wil ik deze wassen, maar er zitten inlagers of in ieder geval hardere dingen in?
hoe moet ik dat doen want ik heb niet gezien dat ik ze eruit kan halen? en met wat is deze het beste schoon te maken kwa wasmiddel of zo iets?
alvast bedankt

Sim

Re: Hoe mijn grandeur pad schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:15

Heb al getemd. Geen rijtechnisch probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:42

Normaal, bij een echte grandeurpad, zit er aan de voorkant (het gedeelte naar de schoft toe) een klittenband sluiting, die kun je opentrekken en de inlages zo uithalen (wel eventjes onthouden hoe je inlages zitten)
daarna kun je hem gewoon in de wasmachine wassen
(ik zet het altijd op het normale programma, beetje wasmiddel erin, klein beetje wasverzachter (hoeft niet), mijn machine heeft ook een knopje dat hij kan extra spoelen, dus die gaat ook aan, et voila)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:14

Het schoonmaken van een pad is geen rijtechnisch probleem.
Ik verplaats het daarom naar HAR.

Zou je er in het volg meer op willen letten waar je een topic plaatst?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:59

hey karen.

waarom tegen alle adviezen in???
welke heb je en voor welke... ;)

zoals gezegt kunnen die inlages [harde dingen] er uit gehaald worden om te wassen.
dek gaat gewoon in het wasmachine.
bij de meeste gaat het via de voorkant en bij een aantal via de onderkant,daar waar de ruggegraat komt.
hou je er rekening mee dat de inlages geregeld vernieuwd moeten worden?

succes.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:01

ik ontdoe ze eerst met een stofzuiger van de meeste haren. Daarna leg ik ze te weken in een bad met warm/heet water en een scheutje wasmiddel. Daarna gooi ik ze de was machine in. Als ze later droog zijn borstel ik de schapenvacht uit met een borstel met van die metalen haartjes. Zo voorkom je klontvorming in het gedeelte wat op de rug van je paard ligt. Dit kan drukplekjes geven als je met klonten gaat rijden . Haha, snap je wat ik bedoel?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 09:19

[quote="mariska32"]hey karen.

waarom tegen alle adviezen in???
welke heb je en voor welke... ;) [quote="mariska32"]

Mensen vertelde me dat het slecht zou zijn voor mijn zit, ik heb hem voor beide gekocht, omdat het iets is wat altijd past. Mocht ik een zadelcrisis weer krijgen (zadel reparatie, past niet meer etc wat ik in loop der jaren al heb geleerd) heb ik iets wat altijd past. En bij Ditty is het een optimaal zadel, werkt goed als ze hengstig is. Mijn boomzadel is dan net aan te hard op dr nieren, die dan weer een pinnige reactie opleverd. Dit is naar mijn inzicht een juiste oplossing.
Het is een barefoot dat lijkt op een veelzijdigheidszadel. met deze mag ik ook wedstrijd rijden is me verteld.

Ik heb nu de inlagers eruit kunnen krijgen met behulp van jullie advies :+
dekje is onder de tuinslang gegaan omdat er te veel blub op zat, hangt nu in de tuin uit te lekken, als deze vandaag hopelijk droog is, gaat de stofzuiger erover. Dan de wasmachine in.

Zou toch handiger zijn als ik 2 van die dekjes had, maar kan niet zo goed een tweedehands vinden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:24

rensiepensie schreef:
ik ontdoe ze eerst met een stofzuiger van de meeste haren. Daarna leg ik ze te weken in een bad met warm/heet water en een scheutje wasmiddel. Daarna gooi ik ze de was machine in. Als ze later droog zijn borstel ik de schapenvacht uit met een borstel met van die metalen haartjes. Zo voorkom je klontvorming in het gedeelte wat op de rug van je paard ligt. Dit kan drukplekjes geven als je met klonten gaat rijden . Haha, snap je wat ik bedoel?

dat is bij de grandeurpad met vacht aan de onderkant. ts zegt zwarte onderkant te hebben en die zou ik niet op deze manier doen ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:26

je zit kan idd iets veranderen ja dat klopt maar je leert er ook beter door te zitten,vaster en meer in eigen balance.
ik ben zelf niet anti boomloos,sterker ik gebruik ze ook.
[boom en booloos]
ik denk dat ik wel weet welk model je hebt,die heb ik nooit onder mijn kont gehad dus dat weet ik niet.

dekjes staan zeer regelmatig te koop,alleen op al op bokt komen ze wel eens voorbij.
anders even op http://www.boomloosrijden.nl kijken.
staan ook wat goedkopere bij. ;)
nickys keet heeft ze ook.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 10:43

Ja het is niet zo 1 met bont eronder, klopt ikenindi.

Mariska, mijne is een Cheyenne zag ik net. Maar die inlagers, waar die te kopen? Nicky`s keet kan ik ze niet bij vinden. Maar wel goed plan voor die oude taaie van me he? weet jij of je die achterpommel hoger kan maken?

lessen doe ik wel met mn dressuurzadel, is beter uit te zitten met doorzitten, aanspringen en halthouden, ben nog niet gewoon aan mn barefoot. Zag net ergens een roze pad voor eronder?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:50

inlages zijn moeilijk te krijgen nog.
je kan een mailtje sturen naar een BF leverancier en hopen dat ze er nog zijn.
ik vind het IDD geen slechte keus voor ditty.
de goedkopere dekjes zijn er dacht ik in roze en blauw.

succes