Last van knie/kuiten Barefoot Chenneye

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Last van knie/kuiten Barefoot Chenneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 23:36

Ik heb deze week een testzadel te leen, het betreft een barefoot chenneye maat 2 met endurance fendors. Ik merkte gisteren tijdens het rijden dat er aan mijn been 'getrokken' word door de stijgbeugels waardoor ik geen prettige houding kan aannemen. Ik weet dus niet zeker of ik wel goed zit in het zadel. Als ik 'achterin' het zadel gaat zitten valt het 'trekken' erg mee maar dan heb ik het idee in een stoelhouding te zitten. Mij was de vraag of ik een ander type barefoot moet gaan proberen of toch een maat kleiner dan maat 2. Voor de zekerheid laat ik morgen even de staleigenaar kijken hoe ik zit. Nadeel is wel dat ik door het rijden gisteren best last heb van mijn kuiten/knieen. De eerste keer dat ik erop reed viel de pijn wel mee, maar toen had ik de beugels te lang en kon ik geen houding krijgen. Nu ze korter waren zat ik steviger.. maar begint het te trekken.

Wat is jullie ervaring hiermee?

lailapri

Re: Last van knie/kuiten Barefoot Chenneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:45

het is eigenlijk heel simpel. Een paard is O of 0 en de ruiter die erop komt heeft tussen de benen deze vorm: ^. Een zadel is een soort adapter tussen de 2 met als bijkomend feit dat het voor de ruiter steun geeft en voor het paard het gewicht meer verdeelt. Voor beide moet het dus passen.
Wat een barefootzadel doet is (O) het maakt het paard dus nog breder en ronder. Ons lijf is niet gemaakt op die vorm dus moet je compenseren. Je gaat voorover zitten, je rug hol trekken, benen naar voren doen, draaien in je gewrichten, etc. Goed zitten kan dus niet meer, laat staan een onafhankelijke zit krijgen. Wat de ruiters die er wel op rijden bedoelen met onafhankelijk zitten is je evenwicht zoeken op weinig steun (geen kniewrongen enzo) maar door al het compenseren wat je moet doen is het voor het paard niet fijner geworden en is in evenwicht rijden moeilijker. Wel kan het zadel beter liggen op het paard dan een boomzadel waardoor het fijner beweegt, maar meer beweging zegt niets over het evenwicht want ook dan kan het paard net zo goed de rug weg drukken en/of op de voorhand vallen omdat de ruiter dit ook doet.

Ik heb zelf nog geen ruiter op dit type zadel gezien die echt netjes zat, en ik kan het zelf ook niet. Ik krijg last van enkels, knieën en heupen en ga verlicht rijden om mezelf te ontlasten. Rug recht houden en je lichaam bij elkaar is bijna niet mogelijk.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:51

Misschien een barefoot cherokee? Die heeft wel kniewrongen en dus al iets meer steun.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:53

Ik zou het in een ander type/merk zoeken (startrekk, trekker, etc)
Mij is opgevallen dat van veel barefootzadels de pommels scheef zijn, en dat je bij andere types ook niet heel veel lekkerder kan zitten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 15:15

Dat de pommel scheef zit is mij niet opgevallen Lallapri, maar dat ik alle kanten op getrokken word des te meer. Ik heb een aardige correcte houding die door het zadel toch wel wat werd verstoord. Ik zal je tip in acht nemen, en kijken naar wat andere merken.