het is eigenlijk heel simpel. Een paard is O of 0 en de ruiter die erop komt heeft tussen de benen deze vorm: ^. Een zadel is een soort adapter tussen de 2 met als bijkomend feit dat het voor de ruiter steun geeft en voor het paard het gewicht meer verdeelt. Voor beide moet het dus passen.
Wat een barefootzadel doet is (O) het maakt het paard dus nog breder en ronder. Ons lijf is niet gemaakt op die vorm dus moet je compenseren. Je gaat voorover zitten, je rug hol trekken, benen naar voren doen, draaien in je gewrichten, etc. Goed zitten kan dus niet meer, laat staan een onafhankelijke zit krijgen. Wat de ruiters die er wel op rijden bedoelen met onafhankelijk zitten is je evenwicht zoeken op weinig steun (geen kniewrongen enzo) maar door al het compenseren wat je moet doen is het voor het paard niet fijner geworden en is in evenwicht rijden moeilijker. Wel kan het zadel beter liggen op het paard dan een boomzadel waardoor het fijner beweegt, maar meer beweging zegt niets over het evenwicht want ook dan kan het paard net zo goed de rug weg drukken en/of op de voorhand vallen omdat de ruiter dit ook doet.
Ik heb zelf nog geen ruiter op dit type zadel gezien die echt netjes zat, en ik kan het zelf ook niet. Ik krijg last van enkels, knieën en heupen en ga verlicht rijden om mezelf te ontlasten. Rug recht houden en je lichaam bij elkaar is bijna niet mogelijk.