Peesbeschermers: ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Peesbeschermers: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:48

Ik heb gezocht op het forum, maar kon niets vonden. Het lijkt me eigenlijk best onwaarschijnlijk dat er niets over staat op bokt dus laat me maar weten als het er wel staat! :P

Ik ben pas begonnen met springen op mijn verzorgpaard (draver). Ze is er alleen nog niet echt handig mee. Ze vergeet bijvoorbeeld vaak haar achterbenen ook op te tillen, met als consequentie een platte hindernis :D
Nu ben ik aan het denken om peesbeschermers aan te schaffen, maar ik heb hier ook veel nare verhalen over gehoord... Zoals dat de pezen erg heet worden en dat ze schuurplekken veroorzaken.

Dus mijn vraag: wegen de voordelen van peesbeschermers op tegen de nadelen?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:50

Ik doe ze eigenlijk altijd om, ze heeft echt nooit schuurplekken daarvan gekregen.
Het geeft toch weer wat bescherming.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:50

Ik doe met springen wel altijd peesjes om, vind dat risico toch groter op een verwonding of een klap op de pees dan met rijden. Maar goed het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar voor mij weegt dat niet op tegen de nadelen van de peesjes.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:53

Ik zou ze met springen wel om doen, ook de springschoenen zou ik gebruiken.
Let alleen wel op dat je ze niet strak maar lekker losjes om doet, dan kan het echt geen kwaad.
Als je ze strak trekt dan belast je de pezen wel.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:01

Gewoon dressuurrijden rijd ik het ene paard wel, en het andere paard niet met beschermers.. Bij mij hangt t dan af hoe stevig het paard op zijn benen staat.
Als ik met een paard begin (inrijden of paard dat ik voor het eerst rijd) doe ik ze eigenlijk altijd om, als ik er dan op zit kan ik horen of een paard strijkt of aantikt. Rijd momenteel een jonge fries die af en toe dr eigen benen niet onder controle heeft (t is nogal n drukte maker :+ ), dus bij haar standaard beschermertjes.
N andere (jonge) fries die ik rijd loopt ontzettend goed heb nooit gemerkt dat ze aantikt of strijkt, dus bij haar lekker zonder beschermers.

Ik heb nog nooit problemen met beschermers gehad, zoals oververhitting of schuurplekken. Maar toch lijkt blote beentjes me fijner voor het paard, dus doe ze alleen om als t nodig is.

Springen (en buitenrijden) doe ik wel altijd met beschermers. Toch wat extra veiligheid. Vooral paarden die onervaren zijn in springen doen nog wel ns raar met de benen :P , dus dan maar liever het zekere voor het onzekere.

Zarena

Re: Peesbeschermers: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:08

Ik heb ze áltijd om, in de stapmolen, met longeren, met los gooien, rijden, springen... Geeft absoluut geen schuurplekken hoor, tenminste nog nooit gehad.. En het geeft gewoon extra bescherming :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:54

Ik heb ze nooit om, enkel als ik ga springen (en dat doe ik misschien 1 keer per half jaar). Ik rijd veel buiten en echt lange stukken op ongelijke grond en heb nooit last gehad van problemen met aantikken etc.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 07:49

ik heb ze af en toe met dressuur om, en met springen losgooien enzo altijd.
nooit last van schuurplekken

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:05

Ik heb ze met rijden en longeren altijd om!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:52

Er is onderzocht ( heeft een tijdje geleden in de hoefslag gestaan) dat het gebruik van niet ventilerende peesbeschermers het ontstaan van peesblessures in de hand werkt. Door de warmte die ontstaat onder de beschermer schijnt de pees geirriteerd te raken, wat kan leiden tot peesontstekingen en op den duur peesblessures.
Ik zou als ik jou was wel beschermers omdoen met het springen. Maar koop gewoon een goede kwaliteit, ventilerende peesbeschermer. Dan is de kans klein dat je de pees hiermee beschadigd, en is je paardje toch beschermd. Kost wat meer geld, maar ja! Springschoenen lijken mij ook niet overbodig!

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:55

Nooit problemen gehad met peesbeschermers hoor,
denk wel erom dat je ze niet te strak doet !!

alleen zou je om te springen niet beter springschoenen aanschaffen :Y) ?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 12:36

Ik ga dan in ieder geval peesbeschermers aanschaffen denk ik ;)
En aan springschoenen heb ik eigenlijk nog niet eens gedacht... Waarvoor zijn die precies, en zijn ze heel belangrijk?

bieniebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:39

Ik zou ze met springen dan om doen voor de bescherming. Zelf ben ik niet zo'n fan om bij het longeren, rijden etc. altijd peesjes en/of strijklappen om te doen, behalve als het paard de benen wel aantikt/strijkt.

De pezen worden toch vaak erg heet met bescherming om.

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:45

Wat je kunt doen, is dat je na de training gewoon de pezen even kort koelt met water.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:14

Met dressuur zou ik het niet doen, maar met springen zou ik wel kapjes dragen.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:28

Ik heb mijn paard al 10 jaar, en al 10 jaar heeft ze iedere dag peesbeschermers om tijdens het rijden en ze heeft nergens last van. Kijk bandages met lappen etc, dat is geen slimme zet, maar peesbeschermers dat is echt geen probleem hoor. En als je jezelf prettig voelt bij koelen na het rijden (dat doe ik zelf trouwens altijd na het rijden), dat kan natuurlijk nooit kwaad!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:13

Een peesbeschermer beschermt de pees, dus wanneer je paard tegen een balk aanloopt heeft de peesbeschermer op zich geen nut, vaak is het zelfs ook wel 'goed' om een paard iets te laten voelen bij het springen omdat hij dan leert wat hij moet doen:
Zijn benen optillen...

Peesbeschermers zijn verder niet schadelijk, beter zelfs dan bandages. Het wordt schadelijk wanneer je ze vergeet af te doen, dan kan de hitte niet weg. Je kunt ook na gebruik van beschermers de benen nog even lekker afspoelen om toch af te koelen.

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:00

Met spring schoenen bescherm je de koot holte, kroonrand en hoefballen (geloof ik). Die kunnen bij het neer komen worden geraakt.

Ik zou als je twijfelt beschermers gebruiken, beter het zekere voor het onzekere.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:05

Met springen zou ik ze gewoon omdoen.
Ikzelf doe dat ook altijd. Maar met dressuur ook. Want als ik haar een half uurtje heb gereden dan hoor ik dat ze strijkt(wel als ze de strijklappen omheeft, en het is alleen achter) daarom doe ik dat maar meestal wel.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:07

heb altijd, bij al mijn paardjes peesjes om, bij de shetlanders alleen niet achter, andere 2 wel

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:26

Maroesjka schreef:
Een peesbeschermer beschermt de pees, dus wanneer je paard tegen een balk aanloopt heeft de peesbeschermer op zich geen nut, vaak is het zelfs ook wel 'goed' om een paard iets te laten voelen bij het springen omdat hij dan leert wat hij moet doen:
Zijn benen optillen...

Peesbeschermers zijn verder niet schadelijk, beter zelfs dan bandages. Het wordt schadelijk wanneer je ze vergeet af te doen, dan kan de hitte niet weg. Je kunt ook na gebruik van beschermers de benen nog even lekker afspoelen om toch af te koelen.

Daar heb je wel een punt... Want ze vergeet gewoon vaak haar benen op te tillen. Ik schaf gewoon een paar beschermers aan (kan nooit kwaad) en dan probeer ik het daarmee. Als ik dan merk dat ze haar benen nog minder goed gaat optillen ga ik het weer zonder doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:49

Ik gebruik ze nooit. Ik ga er steeds van uit dat mijn paard best op zijn eigen benen kan lopen zonder zichzelf wat aan te doen. En dat lukt hem al jaren...
Ook bij het springen gebruik ik ze niet, maar wij springen slechts een incidentele omgevallen boom in het bos... dus dat telt niet in de zin dat ik er iets zinnig over kan vertellen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 00:52

mrie schreef:
Ik gebruik ze nooit. Ik ga er steeds van uit dat mijn paard best op zijn eigen benen kan lopen zonder zichzelf wat aan te doen. En dat lukt hem al jaren...
Ook bij het springen gebruik ik ze niet, maar wij springen slechts een incidentele omgevallen boom in het bos... dus dat telt niet in de zin dat ik er iets zinnig over kan vertellen.

Dat is de rede waarom ik het haar ook aan het leren ben :P Ik rijd graag buiten, en als er een stammetje ergens ligt zou het leuk zijnn als ik niet gelijk hoefde te gaan stappen ;)

Maar nog een vraagje dat hier op zich wel thuis hoort: Een kennis van mij heeft een piny die tijdens het rijden constant aantikt tijdens het rijden. Ik dit nog te verhelpen of moet ze toch een paar peesbeschermers aanschaffen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:55

Harde peeskappen kunnen bij niet goede pasvorm wel degelijk voor drukplekken zorgen. Er zijn peesbeschermers te krijgen van carbon met ventilatiegaten, daar blijven de pezen wel koel onder, verder werk ik op dit moment met strijklappen omdat mijn merries toch ijzers onder hebben, en de oefeningen die ik doe (overstappen, spinnen) ervoor zouden kunnen zorgen dat ze zich aantikken. Ik ga alleen geen ritten maken door zwaar zand, dat kan ook funest zijn voor de pezen. Wat ik kan afraden zijn de drie-in-een beschermers, of beschermers met gelvoering (want dat sluit heel erg nauw aan en zorgt voor hele hoge temperaturen.

Wat betreft de peesbeschermers van carbon met ventilatiegaten: google eens op Dalmar boots? Ze worden ook bij de eventing en endurance gebruikt, en als er paarden afstanden afleggen en pezen warm zouden kunnen worden is het daar wel.

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:17

Ik heb ze altijd om, zowel bij dressuren als springen. Zorgen dat ze goed passen, dan is er niet aan de hand. Je kunt beter duurdere goed passende beschermers kopen, dan dat je paard peesblessures oploopt.