Leer andere kleur geven ?? [Vraag]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Leer andere kleur geven ?? [Vraag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:24

Hallo bokkers! :')
Ik ben ehm een beetje in de war :') nou ja
Ik wou voor mijn pony bij aankoop van een zadel heeul graag een bruine.
''Helaas'' een zwarte geworden (helaas tussen '' omdat ik er wel heel blij mee ben :j)

Maar vroeg me af of je leer ook kunt ''verven'' zegmaar :')
Of dat er zadelhoezen of wat dan ook bestaan in andere kleur :')

Want zag ook leuke kleurhoofdstellen en dat is toch ookgewoon van leer en dan bespoten?

Lach me niet uit aub :') maar ik was er gewoon over aan het nadenken (komt ervan als je Huiswerk moet maken :+ )

wizewo

Re: Leer andere kleur geven ?? [Vraag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:26

Op een zadel gaat dat afgeven op je kleren. Op een hoodstel wil dat nog wel eens lukken. Ik heb dat wel eens gedaan met een ouder zadel om het wat bij te werken. Ik denk dat het alleen lastiger is om van een zwarte een bruine te maken, denk dat dat heel lelijk kan worden.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:27

was eerst een topic van iemand die haar zadel grijs wou laten verven. i dus wel degelijk mogelijk, alleen zou ik het niet doen. word lelijk, gaat slijten etc. die TS zou het dan ook in italie laten verven en daar hing geloof ik ook een prijskaartje aan :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:28

Oké dan is een nieuw zadel nog goedkoper zeker :')

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:33

Elin_ schreef:
Oké dan is een nieuw zadel nog goedkoper zeker :')

ligt er weer aan wat voor zadel je koopt, je hebt ze zo duur en goedkoop als maar kan! maar ik denk niet dat het de moeite waard zal zijn :Y)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:58

Een zwart of bruin zadel verven in een andere kleur gaat helaas niet omdat het leer al behandeld is tijdens het looiproces.
De verse huiden worden in de looierijen ontdaan van haren en vetten en zijn dan kleurloos. Vroeger werden de huiden dan weken in een kleurbad gestopt wwaardoor de kleur helemaal in de huid doordrong. Tegenwoordig wordt de kleur er met een soort kwast op aangebracht ivm tijdsverkorting em kosten. Hierdoor is de kleurloze binennkant nog te zien als je stroken van het leer snijdt en moeten de zijkanten met leerverf bijgewerkt worden.
De oorspronkelijke klaur bijwerken kan wel met leerverf maar een dekkende laag van een andere kleur helaas niet.

Het is dus mogelijk om leer in een bepaalde kleur te bestelllen maar de gekleurde hoofdstellen die je tegenwoordig veel in de endurance, ed ziet zijn meestal van een soort kunststof, Biothane genoemd. Lijkt op leer, is sterker en vraagt ook minder onderhoud :D

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:00

je kan het volgens mij wel opnieuw bekleden, dat heeft een vriendin van mij ook gedaan, die heeft nu ook een grijs zadel.
het was eerst een zwarte.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:19

Klopt Vaa, maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan. € 500 is de normale prijs voor het vervangen van de zitting, en dan nog de rest ....

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:53

mss met kunstof overtrekken?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:58

paarden115 schreef:
mss met kunstof overtrekken?

Oke !

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:07

je hebt ook speciaal leerverf maar denk niet dat je daar een heel zadel mee gaat lukken.