hoe doen jullie het nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

hoe doen jullie het nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:20

hallo.
ik heb nu misschien een domme vraag.
volgend jaar ga ik beginnen met mijn fjord rustig op te pakken.
wat voor zadel leggen jullie er in het begin op?
ik snap dat het niet je aller beste zadel wordt, stel je voor dat hij achterover klapt ofzo,,
maar hoe doen jullie het dan met passen,
ik bedoel, de eerste keer dat je een zadel erop legt, ga je niet uitgebreid ff een zadelmaker laten komen, je gaat um toch eerst lekker laten wennen enzo,, maar hoe weet je nu dat je zadel goed ligt?
doen jullie er de eerste paar keer gewoon een zadel op, voorbeeld: fjord, een zadel met een brede boom ofzo?

en dan later een zadelmaker?
laat jullie horen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

Ik deed er tijdens het beleren altijd eerst een longeersingel om.
Mijn ervaring is dat je de heftigste reacties kan verwachten als ze voor het eerst aangesingeld worden.
Als je na een tijdje de longeersingel omwisselt voor een zadel doen de paarden meestal niet zo moeilijk.
Maar het zadel wat je er het eerst op doet moet natuurlijk wel passen.
De zadelmaker laat ik pas komen al ik echt ga rijden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:30

Hallo,

Leuk dat je je dit afvraagt, want ik ben hier pas ook nog over aan het denken geweest.
Het duurt nog even voordat ik met mijn tweede paardje aan de gang kan, maar kwa model zal ie ongeveer hetzelfde zijn als mijn huidige paard. Voor het laten wennen aan het zadel (zadel op de rug/aansingelen) had ik bedacht om mijn huidige zadel te gaan gebruiken. (tenzij het zadel echt niet goed ligt) Uiteraard ga ik wel eerst oefenen met aansingelen, mbt dekje en dekensingel, en daarna een longeersingel. Nadat ie hier aan gewend is wil ik een zadel voor mijn paardje gaan kopen, maar dan denk ik wel aan een 2dehands (tenzij huidig rijzadel natuurlijk goed is). Ik vind het wel heel belangrijk dat het zadel meteen goed ligt, om te voorkomen dat het paard een zadel met pijn gaat associeren. Aangezien het paard nog erg zal veranderen van bouw en bespiering ga ik ervanuit dat dit 1e zadel geen definitief zadel zal zijn voor het paard.

Ik lees dit topic even mee, ben benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben en wie weet ga ik hier nog van leren.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:42

Myca schreef:
Ik deed er tijdens het beleren altijd eerst een longeersingel om.
Mijn ervaring is dat je de heftigste reacties kan verwachten als ze voor het eerst aangesingeld worden.
Als je na een tijdje de longeersingel omwisselt voor een zadel doen de paarden meestal niet zo moeilijk.
Maar het zadel wat je er het eerst op doet moet natuurlijk wel passen.
De zadelmaker laat ik pas komen al ik echt ga rijden.

dus als je er voor de aller eerste keer op gaat, dan heb je gewoon een zadeltje op?

Myca

Re: hoe doen jullie het nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:46

De eerste keer deed ik niet zoveel, gewoon een beetje hangen, been erover zwaaien, stappen, halthouden, stappen. Dat soort dingen.
Natuurlijk moet een zadel wel goed zitten ( http://www.videojug.com/film/how-to-fit-a-saddle ) , maar het hoeft dan nog echt niet helemaal maatwerk te zijn. In het begin veranderen ze zo snel in bespiering dat je toch snel op wat anders over moet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:24

Bij die van mij ben ik van plan voor ik echt wil beginnen met inrijden dus erop gaan zitten voor die tijd een zadelmaker te laten komen.
Uiteraard kent ze het zadel en het aansingen end. Maar ik vindt het heel belangrijk om een goed begin te maken en dus meteen een passend zadel te kopen. Niet te duur maar wel een dat past en als ze er uit groeit dat zie ik dan weer wel daar zijn nu eenmaal zadelmakers voor die je een zadel kunnen adviseren wat met een paard mee kan groeien of wat je eventueel weer kunt inruilen indien nodig.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:28

Alleen Tigra, een zadel wat in het begin, bij een groen paard, goed past kan na twee maanden training al echt te klein zijn. Als je erg ruim bij kas zit is dat natuurlijk wel de mooiste oplossing, maar niet voor iedereen weggelegd. En niet elke zadelmaker is helemaal neutraal, zeker niet als hij er een zadel bij kan verkopen.
De meest ideale situatie zou zijn een onafhankelijke zadelpasser en een zadelmaker erbij om een zadel te leveren. Maar een jong paard kan in het begin flink veranderen, dus binnen korte tijd zal het eerste zadel niet meer passen en moet je naar het volgende zadel toe.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:29

Eerst laten wennen met dekje+longeersingel.

Ik zou wel een zadelmaker laten komen voordat je de eerste keer met zadel erop gaat zitten.

Misschien kun je denken aan een thorowgood bijvoorbeeld? Die hebben een verwisselbare boom die kun je dus wisselen als je paard van bouw veranderd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:40

Myca schreef:
Alleen Tigra, een zadel wat in het begin, bij een groen paard, goed past kan na twee maanden training al echt te klein zijn. Als je erg ruim bij kas zit is dat natuurlijk wel de mooiste oplossing, maar niet voor iedereen weggelegd. En niet elke zadelmaker is helemaal neutraal, zeker niet als hij er een zadel bij kan verkopen.
De meest ideale situatie zou zijn een onafhankelijke zadelpasser en een zadelmaker erbij om een zadel te leveren. Maar een jong paard kan in het begin flink veranderen, dus binnen korte tijd zal het eerste zadel niet meer passen en moet je naar het volgende zadel toe.

Er zijn genoeg verschillende merken en types die aanpasbaar zijn en voor een redelijke prijs lijkt me sterk dat je onder al die zadels geen passend zadel kunt vinden. Tenzij je een paard hebt met een "moeilijke" rug maar juist dan zou ik er een zadelmaker bij halen en er niet zomaar een zadel opgooien wat redelijk ligt.
Zal meer kwaad doen dan goed en neem aan dat iedereen een goed begin wil maken en ook een prettige ervaring voor het paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:52

Het hangt inderdaad enorm van het type paard af, ik zie dat TS een Fjord heeft. Die hebben meestal geen hoge schoft waardoor een zadel met verstelbare boom soms een redelijke optie is.
De ene of de andere eigenaar weet natuurlijk ook meer of minder van een goed passend zadel. Dat is allemaal lastig meewegen.

Tja, en wat is een redelijke prijs? Voor 500 Euro koop je nieuw max. een matig zadel, tweedehands kan je wel mazzel hebben.

Ik kan alleen zeggen dat ik aan zadels voor mijn paard meer kwijt ben dan mijn paard zelf :D
En ik vind dat ik best een leuk paard heb...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:07

Eerst zorg ik er altijd voor dat de basis van het longeren er bij het paard er goed in zit.
Dan longeersingel met een dekje.
Als dat geaccepteerd wordt een willekeurig zadel die je in de buurt heb (boombreedte moet wel redelijk passen, dus niet te smal of te breed maar perfect hoeft ook niet).
Als dit goed gaat komt er een wat beter passend zadel aan te pas, deze moet stil op het paard liggen en mag niet klapperen of schuiven.

Bij mijn 4 jarige Tinker had ik het 'voordeel' dat ze al eerder op 3 jarige leeftijd voor de kar was beleerd. Voordat ik d'r ging inrijden heb ik wel eens bij het afzadelen van mijn andere Tinker het zadel op de jonge gelegd. Net als dekjes, dekensingels, etc. Gewoon op een speelse manier.
Uiteindelijk gaf het zadel erop en aansingelen dan ook weinig problemen. Alleen bij het aanstappen/draven met de beugels naar beneden voor de 1e keer schoot ze weg maar verder heeft ze nooit een pas verkeerd gedaan. Ik had voor het inrijden al gezien dat het zadel van mijn andere Tinker niet op de jonge zou gaan passen (te smalle boom) en heb toen een 2e handse Wintec met brede + extrabrede boom op de kop kunnen tikken. Tot nu toe ligt het zadel als een huis en is het nog niet nodig geweest om de brede boom te verwisselen voor de extrabrede.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:28

Ik heb mijn paard ook eerst laten wennen aan een zadel, waar vooraf natuurlijk een dekje, longeersingel e.d. aan te pas ging. Dit vond zij allemaal prima. Daarna hebben wij haar 'zadelmak' gemaakt zonder zadel aan een halster, gewoon paar keer erop gezeten zo. Daarna heb ik de zadelpasser laten komen voor een goed passend, in dit geval verstelbaar nog, Kent & Masters zadel. We zijn nu bezig met rijden en vond dit zo de perfecte manier. Veel mensen vinden het zonde een nieuw zadel voor een jong paard, maar ik vind het belangrijk dat het goed past. In dit geval is het zadel verstelbaar en kunnen we er hopelijk nog wel even mee vooruit!

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:34

Eerst deed ik laten wennen met een dekensingel en dekje. Als hij daaraan gewend is een zadeltje erop.
We hadden meerdere oudere zadels en over het algemeen altijd met 1 die pastte.
Pas met echt inrijden een goed zadel erop.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:20

Je zou kunnen overwegen om te beginnen met een boomloosje. Past meestal goed (tenzij zeer hoge schoft en dat soort dingen maar dat hebben de meeste jonge paarden niet).

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:50

Ik heb een wintec zadel daar kan je de boom van verwisselen zodat hij altijd goed op maat te maken is

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:46

hiempie3 schreef:
Ik heb een wintec zadel daar kan je de boom van verwisselen zodat hij altijd goed op maat te maken is

ik hbe hier een wintec liggen.
deze heeft een witte boom erin maar als ik hem zo op mijn paard leg, zonder singel ofzo, staat het mij niet aan. (krijg ik nu heel bokt over mij heen??? oke, ik doe echt geen singel dicht ofzo,, mijn paard kent alles al, hij is op zijn 2e ingereden, ik hbe hem gekocht en volledig op rust gezet omdat ik het er niet mee eens was!!!! maar ik was wel verliefd op zijn lekkere koppie! :o
dus neeeheeee, ik ben niet zielig bezig voor mijn paard!
ik heb hem er 1 keertje opgehad om te kijken hoe hij lag, zonder singel ofzo,,,

zal ff foto,s plaatsen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maargoed mijn fjord veranderd nog van bouw, heb het zadel netjes opgeborgen en zie volgend jaar wel verder met dit zadel.

over boomloos, ik heb er echt de ballen verstand van, ik lees hier over positieve dingen maar zou zelf echt niet weten wat ik dan moet kopen, voor en nadelen en weet ik hte allemaal wat
dus iemand info?

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:00

meidje die mijn hengst zou inrijden
gooide gelijk alles er op geen dekje en singel eerst
mijn hele zadel kl**t
en geen geld voor een ander op het moment
kan me zadel ook niet meer verkopen

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:07

Denk niet dat je heel bokt over je heen krijgt omdat je er een zadeltje op hebt gelegd hoor. Kan geen kwaad.
Ik zou voor dit zadel een zadelpasser/maker laten komen tegen die tijd, met verschillende bomen mee, om te kijken of dit nog aan te passen is. Vind hem op het oog ook niet erg netjes liggen, maar het is toch altijd beter te zien in het echt.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:08

Ik heb bij die van mij eerst geoefend met een dekje en een longeersingel en af en toe spelenderwijs een zadel op zijn rug gelegd. Nu is die van mij daar erg makkelijk in en niet snel onder de indruk.
Ik ben naar een ruitersportzaak gegaan en heb daar met de zadelmaker een paar zadels uitgezocht, die hij vervolgens is komen passen. Ik wilde in eerste instantie een goede 2e hands zadel voor het inrijden, maar heb uiteindelijk een nieuwe wintec gekocht, omdat deze veel beter op mijn paard lag. Zadel was niet heel duur en is nog wat aan te passen qua boom.