Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Myca schreef:Ik deed er tijdens het beleren altijd eerst een longeersingel om.
Mijn ervaring is dat je de heftigste reacties kan verwachten als ze voor het eerst aangesingeld worden.
Als je na een tijdje de longeersingel omwisselt voor een zadel doen de paarden meestal niet zo moeilijk.
Maar het zadel wat je er het eerst op doet moet natuurlijk wel passen.
De zadelmaker laat ik pas komen al ik echt ga rijden.
Myca schreef:Alleen Tigra, een zadel wat in het begin, bij een groen paard, goed past kan na twee maanden training al echt te klein zijn. Als je erg ruim bij kas zit is dat natuurlijk wel de mooiste oplossing, maar niet voor iedereen weggelegd. En niet elke zadelmaker is helemaal neutraal, zeker niet als hij er een zadel bij kan verkopen.
De meest ideale situatie zou zijn een onafhankelijke zadelpasser en een zadelmaker erbij om een zadel te leveren. Maar een jong paard kan in het begin flink veranderen, dus binnen korte tijd zal het eerste zadel niet meer passen en moet je naar het volgende zadel toe.
hiempie3 schreef:Ik heb een wintec zadel daar kan je de boom van verwisselen zodat hij altijd goed op maat te maken is