Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jientje schreef:Mijn dochter rijdt ook met een pessoabit maar niet omdat de pony niet wendbaar is maar wel omdat hij zeker met springen nogal sterk en hevig is.
Voor de rest als ze dressuur rijdt moet ze met een gewone trens rijden.
Als je paard niet wendbaar is zou ik eerst een aantal andere dingen proberen bijvoorbeeld heb je je paard ooit eens laten nakijken door een osteopaat? Is hij/zij ook al eens langs geweest bij een paardentandarts?
En als je zo een bit toch gaat proberen doe het dan onder leiding van een goede lesgeefster of lesgever.
Frantic schreef:maar meisje, wenden doe je niet op het bit! benen, billen en hem de hoek omdenken! ik denk dat er een wereld voor je zal opengaan als je leert wat "aan het been rijden" is, dan kan je zonder bit ook alles vragen van je paard, gewoon omdat zijn aandacht bij jou is en hij vertrouwd jou en je opdrachten!
LOLLYYwood schreef:Frantic schreef:maar meisje, wenden doe je niet op het bit! benen, billen en hem de hoek omdenken! ik denk dat er een wereld voor je zal opengaan als je leert wat "aan het been rijden" is, dan kan je zonder bit ook alles vragen van je paard, gewoon omdat zijn aandacht bij jou is en hij vertrouwd jou en je opdrachten!
Ik weet wat aan het been rijden is.
Maar laat het me zo zeggen.
ik weeg nog geen 60kg en Zaffra weegt over de 1000kg
ze is 1,85m groot. Dus benen etc lukt niet.
Ze voelt het gewoon niet, of ze wíl het niet voelen ik weet het niet..
Relien schreef:Kan je dan misschien niet beter voor dit bit gaan:
http://www.huisdierwinkel.be/img/1/810.jpg
ik vind een pessoa namelijk meer voor paarden die echt heel erg heet zijn en soms geen rem meer hebben,
Dit bit geeft bij druk aan de linkerkant bijvoorbeeld druk op de wang aan de rechterkant hier door moet het paard sneller zijn hoofd opzij doen. en het is een stuk vriendelijker dan een pessoa.
En zoals de andere zeggen zou ik ook wel goed gaan lessen want vaak met veel gedult en goede lessen komt dit wel goed