is passoa bit de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

is passoa bit de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:05

Heeeey;
ik weet niet of deze goed staan, sorry daarvoor
Zaffra mijn paard heeft volgens velen een passoabit nodig.
Ze is moeilijk wendbaar, ...
Ik heb niet echt 'ervaring' met zo'n bit,
dus heb ik een vraagje;

* Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
* Wat de verandering is met zo'n bit als je rijd?
* waar ik op moet letten etc?

bedankt! x

Blue9

Re: is passoa bit de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:26

Het is zowiezo pessoabit. Verder ben ik het absoluut niet eens met de 'mensen' die je dit aanraden.

Het pessoabit is een van de rotste bitten die ik ken. Het is scherp en je word er enorm sterk mee. Heb je les? Je paard is niet voor niks slecht wendbaar, je moet de oorzaak zoeken en die oplossen en niet er een sterk bit aanhangen om daar maar aan te gaan trekken.

Ik denk dat je op bokt met de zoekfunctie genoeg kunt vinden over dit bit dus ik TEM ook even..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:30

Een scherper bit is niet de oplossing voor een rijtechnisch probleem.
De oplossing is goede instructie die je het probleem leert op te lossen zonder scherper bit.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:08

Mijn dochter rijdt ook met een pessoabit maar niet omdat de pony niet wendbaar is maar wel omdat hij zeker met springen nogal sterk en hevig is.
Voor de rest als ze dressuur rijdt moet ze met een gewone trens rijden.
Als je paard niet wendbaar is zou ik eerst een aantal andere dingen proberen bijvoorbeeld heb je je paard ooit eens laten nakijken door een osteopaat? Is hij/zij ook al eens langs geweest bij een paardentandarts?
En als je zo een bit toch gaat proberen doe het dan onder leiding van een goede lesgeefster of lesgever.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:14

jientje schreef:
Mijn dochter rijdt ook met een pessoabit maar niet omdat de pony niet wendbaar is maar wel omdat hij zeker met springen nogal sterk en hevig is.
Voor de rest als ze dressuur rijdt moet ze met een gewone trens rijden.
Als je paard niet wendbaar is zou ik eerst een aantal andere dingen proberen bijvoorbeeld heb je je paard ooit eens laten nakijken door een osteopaat? Is hij/zij ook al eens langs geweest bij een paardentandarts?
En als je zo een bit toch gaat proberen doe het dan onder leiding van een goede lesgeefster of lesgever.

Goede instructie zal niet willen dat je er mee rijdt omdat het probleem prima zonder op te lossen valt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:19

ben toevallig schrijver bij een springjury en die gruwelt van al die pessoa bitten die zelfs ponyruiters er al inhangen.... ze kunnen niks rijden of tempo beheersen, maar wel ff aan de pessoa rukken....

Maar het mag.. KNHS heeft in haar wijsheid besloten dat het mag. Nou best toch.

Maar TS, zoek eerst je probleem bij jezelf, ga samen met je instructeur na wanneer en waarom het mis gaat, ieder paard kan wenden, zelfs zonder Bit!

Een nette instructeur zal je eerst leren rijden en dan pas eens gaan kijken voor een ander hulpstuk dat voor jou misschien even verlichting brengt, maar de pessoa hulp is voor je paard nooit fijn... het doet gewoon zeer!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:43

Nu ja, ik denk al helemaal anders over de aanschaf van dit bit.
Maar zou het niet kunnen dat haar bit te licht is?
want het is niet dat ze moeilijk wendbaar is,
maar ze voelt gewoon je hulpen niet.
Ik weet niet welk bit daarvoor dan nodig is,
ben geen bit-expert..
x

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:01

maar meisje, wenden doe je niet op het bit! benen, billen en hem de hoek omdenken! ik denk dat er een wereld voor je zal opengaan als je leert wat "aan het been rijden" is, dan kan je zonder bit ook alles vragen van je paard, gewoon omdat zijn aandacht bij jou is en hij vertrouwd jou en je opdrachten!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:05

Frantic schreef:
maar meisje, wenden doe je niet op het bit! benen, billen en hem de hoek omdenken! ik denk dat er een wereld voor je zal opengaan als je leert wat "aan het been rijden" is, dan kan je zonder bit ook alles vragen van je paard, gewoon omdat zijn aandacht bij jou is en hij vertrouwd jou en je opdrachten!

Ik weet wat aan het been rijden is.
Maar laat het me zo zeggen.
ik weeg nog geen 60kg en Zaffra weegt over de 1000kg
ze is 1,85m groot. Dus benen etc lukt niet.
Ze voelt het gewoon niet, of ze wíl het niet voelen ik weet het niet..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:12

heb je wel eens een vlieg zien landen op een paard??? Als die dat kan voelen en op kan reageren, dan kan hij ook op 60 kg reageren! Maar dat moet hij dan wel willen! En die discipline zal alleen jij hem bij kunnen brengen, correct en consequent rijden!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:14

Ik gerbuik een pessoa bit met buitenrijden, omdat ze er anders snoei hard vandoor gaat. Ik de bak grbruik ik 'm never nooit, dit zou ik ook niet gaan doen. Is bij mij onnodig, maar in de bak hoor je zoizo met elk trensje te kunnen rijden, anders kan je of niet goed genoeg rijden, of je paard is onhandelbaar. Meestal ga ik van het eerste uit. Met buitenrijden rijd ik in stap met lange teugel, in draf als ze niet versneld ook, in galop moet ik dr wel bij houden.

En trouwens, toen ik 6 was kon ik ook op een D pony rijden, en sturen met m benen (kon niet anders, ze haddrn mn teugels vast geknoopt :+

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:33

Om een oplossing te zoeken en dan dan een pessoa bit te pakken,vind ik zwak en de makkelijkste weg voor dat moment kiezen, en paardrijden is heel erg kiezen tussen de juiste en de makkelijke weg.

Dus als ik jou was zou ik t niet doen, is hij niet gehoorzaam aan je? Vind de controle eerst dan! Overgangen maken op je zit en evt stem wil ook fijn helpen, schakelen ,enorm veel figuren en ga zo maar even door,niet verwachten dat hij meteen luistert en doet wat je vraagt. Maar met geduld en wilskracht kom je ver :)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:25

Voelt t paard stug of houdt ze de kaak vast of zoiets?
Ze kunnen dan erg sterk aan voelen.
Met wat voor bit rijd je normaal?
Hoe oud is t paard?
Zelf had ik een dubbelgebroken bustrensje met bol tussenstukje.
Peerd ineens strontvervelend en tong er over gooien, dat soort truucjes (ze begon ermee toen ze aan het wisselen was en heb er naar laten kijken, de doppen zijn weggehaald).
Nu een dubbel gebroken watertrensje met plat tussenstukje, peerd weer normaal.
Soms hoeft t maar een heel klein verschil te zijn met wat je nu hebt maar ik zou zeker niet grijpen naar een pessoa, pelham of wat dan ook.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:07

Ik lees even mee

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:19

Ik rijd alleen met Pessoabit als ik ga springen, of op buitenrit. Mijn paard maakt zich dan zo verschrikkelijk sterk dat ze mij de baas is ipv ik haar. Verder heb ik haar met dressuur gewoon op een trensje lopen. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 05:28

RT-->HAR

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:19

LOLLYYwood schreef:
Frantic schreef:

Ik weet wat aan het been rijden is.
Maar laat het me zo zeggen.
ik weeg nog geen 60kg en Zaffra weegt over de 1000kg
ze is 1,85m groot. Dus benen etc lukt niet.
Ze voelt het gewoon niet, of ze wíl het niet voelen ik weet het niet..

1000 kilo, wat is dat voor een ras een tank? :+

Een scherper bit lost niet het probleem op. Maakt het alleen maar erger.
Rijtechnisch oplossen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:26

Kan je dan misschien niet beter voor dit bit gaan:
http://www.huisdierwinkel.be/img/1/810.jpg
ik vind een pessoa namelijk meer voor paarden die echt heel erg heet zijn en soms geen rem meer hebben,

Dit bit geeft bij druk aan de linkerkant bijvoorbeeld druk op de wang aan de rechterkant hier door moet het paard sneller zijn hoofd opzij doen. en het is een stuk vriendelijker dan een pessoa.

En zoals de andere zeggen zou ik ook wel goed gaan lessen want vaak met veel gedult en goede lessen komt dit wel goed

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:20

Relien schreef:
Kan je dan misschien niet beter voor dit bit gaan:
http://www.huisdierwinkel.be/img/1/810.jpg
ik vind een pessoa namelijk meer voor paarden die echt heel erg heet zijn en soms geen rem meer hebben,

Dit bit geeft bij druk aan de linkerkant bijvoorbeeld druk op de wang aan de rechterkant hier door moet het paard sneller zijn hoofd opzij doen. en het is een stuk vriendelijker dan een pessoa.

En zoals de andere zeggen zou ik ook wel goed gaan lessen want vaak met veel gedult en goede lessen komt dit wel goed

Kneveltrens is een paardvriendelijke oplossing, is dus aan te raden.

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:22

Ik zat indd ook al aan een kneveltrensje te denken, het zou kunnen dat het paard je hulpen namelijk gewoon niet begrijpt en daarom slecht reageert.

Met een kneveltrens is de hulp voor opzij gaan voor het paard beter te voelen, en dus beter te begrijpen. Pessoa (als je hem al wil gebruiken) is meer bedoelt om heel scherp in te werken bij paarden die onhoudbaar zijn of moeilijk terug te rijden, dus niet voor verheldering van de stuurhulpen.

Dubbelgebroken kneveltrens is ws de paardvriendelijkste, mocht je toch scherper willen kan je ook enkelgebroken nemen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:53

als hij moeilijk wendbaar is kun je beter een gewone kneveltrens halen, is heel vriendelijk bintje en door de scharen snapt het paard beter waar hij heen moet als je druk op de teugel neemt...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:28

dit is echt een rijtechnische probleem. ik heb een volbloed waarmee ik regelmatig de baan opga. ik heb ook een pessoabit geprobeerd om meer controle te hebben en ik kan idd meer kracht uitoefenen in de mond zonder zelf fysiek meer moeite te doen, maar mijn paard knalt er evengoed doorheen als op eender welk ander bit. dus de pessoa hangt terug in de kast. Zelf heb ik de beste ervaringen met een kneveltrens omdat deze duidelijk en stabiel naar het paard toe is.
MAAR ondanks je grootte en gewicht bepaal je zelf voor een groot stuk hoe licht of sterk een paard in de mond is of hoe gevoelig voor de been en zithulpen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:53

Als het paard niet op het been reageerd zou ik daar eerst maar eens heel hard aan gaan werken, een ander bit is hier absoluut niet de oplossing voor. Probeer haar gewoon eens met een been de andere kant op de duwen(wijken voor het been) als ze hier niet op reageerd geef je tikje met de zweep achter je kuit, je kan ook eerst proberen of je haar met de zweep achter je kuit opzij kunt duwen. Dit moet je zowel oefenen als je ernaast staat en wanneer je erop zit. Want als ze niet naar je been luisterd gaat ze dus ook niet harder waneer jij dat wilt? Dus hier zul je ook mee moeten oefenen. 1 keer kuit aanduwen, bij niet luisteren nog maals en harder je kuiten aanduwen, bij nog niet luisteren een tik met de zweep achter je kuit. Na een tijdje zal je paard vanzelf aan gaan draven na 2 keer aandrijven en dan zul je haar dus moeten leren dat ze al bij de eerste keer aan moet draven.

Maar laat haar inderdaad ook even nakijken of er niks lichamelijks aan de hand is. Maar hang er zeker geen ander bit in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:36

Een paard buigt door zijn lichaam en niet in zijn mond, dus dat zal de oplossing inderdaad niet zijn. Waarschijnlijk is je paard scheef in zijn lichaam waardoor hij moeite heeft met inbuigen/wenden. Gelukkig is hier wel wat aan te doen: google maar eens op rechtrichten.

Maar wat wel een beetje extra kan helpen is een D trens of kneveltrens, hierdoor komen je teugelhulpen net iets duidelijker (niet scherper) door, zoals hierboven al uitgelegd werd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:11

Dit meisje is 14 en haar paard is niet eens aan het been, dus een D-trens of kneveltrens aanraden heeft dus ook helemaal geen zin. Want als een paard niet aan het been is zal deze ook niet buigen in zijn lichaam.