Welk bit voor jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_Juul

Welk bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:04

Hoi,
Ik heb een vraag voor de eigenaar van mijn paard.
Hij weet dat ik op bokt zit en vroeg of ik het hier kon vragen omdat hier veel mensen rondhangen met veel verstand. Hij heeft sinds een jaar zijn 4-jarige e-pony ook onder het zadel. Nu heeft hij voor ponylief een bit van 12,5 cm, een formaat waar hij al veel jonge paardjes mee heeft ingereden alleen nu is het probleem dat pony het bitje niet helemaal goed pakt. Eigenaar denkt zelf dat het bit iets te dik is en wil graag een dunner bitje proberen, maar wil toch wat meer zekerheid, vandaar dat hij vroeg of ik het hier even wilde vragen. Het is dus zeker niet zo dat hij geen verstand van paarden en jonge paarden heeft, hij heeft liever wat meer zekerheid. Met het bit niet goed pakken bedoel ik dat hij moeilijk nageeflijk, zelfs een beetje stug in de mond, loopt, hij is ook gecontroleerd door dierenarts en tandarts en ostheopaat maar die konden niets vinden en ze durfden geen uitspraak te doen over het bit, ik snap ook niet waarom.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Marieke_Juul op 30-10-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanneee_

Re: Welk bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:08

Het kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen, niet alleen het bit maar ook lichamelijke klachten etc.
Wat voor bit gebruik je nu?

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:11

Jeanneee_ schreef:
Het kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen, niet alleen het bit maar ook lichamelijke klachten etc.
Wat voor bit gebruik je nu?

Er staat toch duidelijk in de openingspost dat de pony volledig is nagekeken door dierenarts en tandarts en ostheopaat. En ik rijd het paard niet, dat doet de eigenaar zelf (een ander paard van hem rijd ik), maar hij rijdt gewoon met een gebroken trens.
Hij is ook niet echt voorstander van erg sterk inwerkende bitten, hij rijdt graag vriendelijk maar de pony is gewoon erg stug in zijn mond.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:15

Misschien dat het bit wel veels te groot of te klein is?
Je kan natuurlijk niet zomaar willekeurig een bit dat je toevallig hebt in de mond van elk nieuw paard gooien.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:19

Nee het past opzich wel, het is niet zo dat het te groot of te klein is, maar hij pakt het bit gewoon niet goed aan. Kan het ook zijn dat het bit te dik is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:01

Marieke_Juul schreef:
Nee het past opzich wel, het is niet zo dat het te groot of te klein is, maar hij pakt het bit gewoon niet goed aan. Kan het ook zijn dat het bit te dik is?

Te dik, te dun, te stil of juist te bewegelijk. Wat voor bit is het en wat is het basiskarakter van het paard? Er is geen standaard regel voor bitkeuze. Sommige paarden lopen super op een dubbelgebroken watertrens en anderen juist op een ongebroken shank. Dat hangt af van de mondvorm en het karakter. Zonder te weten wat voor bit er nu gebruikt wordt en een inschatting van het karakter is er niks te zeggen over een mogelijke oplossing.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:21

Bedankt voor je reactie Tamary en ook de rest :).
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, maar omdat ik het paard ook niet helemaal goed ken is het een beetje moeilijk om zijn karakter een beetje te beschrijven, gaat sowieso niet zo handig via de computer vind ik ;).
Wordt denk ik gewoon een beetje uitproberen! Bedankt voor de reacties.

LauraDokter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:13

Elk paard is anders natuurlijk maar ik zelf heb jonge paarden altijd met een dubbelgebroken watertrens gereden. Succes met uit proberen

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:21

Ik rijd ook altijd met dubbelgebroken en daarnaast van Aurigan :) De KK Ultra Dynamic bitten zijn zover op het paard aangepast, daar heb ik hele goede ervaringen mee bij meerdere paarden. Kosten wat meer, maargoed daar kies je voor!

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:24

Je zou ook een leren bitje kunnen proberen. Of inderdaad dubbelgebroken.
Succes met uitproberen :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:26

Leren bitje? Als je het op een dubbelgebroken bitje niet kunt, ga er dan alsjeblieft niks anders bijhalen. In de mond werken heeft geen enkele zin als de oorzaak ergens anders ligt!

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:30

Laatst bijgewerkt door Sanity op 31-10-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:32

ik adviseer je een scholings bitje, dus een dubbel gebroken kneveltrens

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:23

Heb je nu een bustrens of een watertrens? Want als het eerste het geval is, kun je een watertrens proberen. Een iets dunner bitje kan ook wel hoor als je er nu een best dikke bustrens in hebt liggen. Lijkt mij geen probleem.
Dubbelgebroken watertrens kun je ook eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:52

Lekker bitloos gaan rijden. ;)

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:15

Toch bedankt voor alle tips nog!
Nog een keertje voor de duidelijkheid: ik rijd het paard niet, maar de eigenaar van mijn verzorgpaard wel (een ander paard).
Een vraag: Is een dubbelgebroken watertrens strenger dan een gewoon bustrensje (wat hij nu gebruikt).
Heb het er verder nog wel over gehad met de eigenaar. Hij zei dat hij ook zat te denken aan een africhtingstrens, zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Ik heb inderdaad geen verstand van bitten :'), maar daarom is dit ook leerzaam voor mij :).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:18

Niet strenger, maar wel bewegelijker. Sommige paarden vinden dat fijn (meestal dieren die al met hun mond overal aan zitten prutsen) en anderen worden onrustig van de bewegelijkheid van zo'n bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:36

Ik vind een dubbelgebroken water/bus/kneveltrens altijd fijn werken met jonge paarden, zeker een kneveltrens. Deze ligt vaak toch stabieler in de mond.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:55

Lilliputter schreef:
Ik rijd ook altijd met dubbelgebroken en daarnaast van Aurigan :) De KK Ultra Dynamic bitten zijn zover op het paard aangepast, daar heb ik hele goede ervaringen mee bij meerdere paarden. Kosten wat meer, maargoed daar kies je voor!

helemaal mee eens, ik rijd de jonkies ook het liefst met aurigan!

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:05

Oké bedankt voor de reacties.
Zouden jullie een africhtingsbit ook kunnen aanraden?
Daar heeft de eigenaar het steeds over...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:09

madelein schreef:
Lilliputter schreef:

helemaal mee eens, ik rijd de jonkies ook het liefst met aurigan!

Ik begin persoonlijk altijd met jonge paarden ook met een dubbelgebroken watertrens van Aurigan. ALs er eentje zal zijn die het niet aanpakt wat anders proberen. Maar tot nu toe heeft ieder paard het nog goed bevonden en hebben ze allemaal netjes het bit aangenomen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:14

Marieke_Juul schreef:
Toch bedankt voor alle tips nog!
Nog een keertje voor de duidelijkheid: ik rijd het paard niet, maar de eigenaar van mijn verzorgpaard wel (een ander paard).
Een vraag: Is een dubbelgebroken watertrens strenger dan een gewoon bustrensje (wat hij nu gebruikt).
Heb het er verder nog wel over gehad met de eigenaar. Hij zei dat hij ook zat te denken aan een africhtingstrens, zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Ik heb inderdaad geen verstand van bitten :'), maar daarom is dit ook leerzaam voor mij :).

Ik ben persoonlijk van mening dat een dubbelgebroken watertrens zachter (of even zacht) is als een gewoon bustrensje.
Veel paarden vinden een dubbelgebroken fijner/zachter en pakken het bit daardoor makkelijker aan. Maar omdat je zegt dat die juist sterk is ga ik er niet vanuit dat die met een dubbelgebroken bitje zal gaan 'spelen' dus dat dat te bewegelijk voor hem is. Maar dat is eigenlijk meestal het punt voor een paard waardoor die beter niet met een dubbelgebroken bit kan worden gereden(gaan te veel klooien met het bit waardoor de aanleuning onrustig wordt.)

Daarentegen, ik ben geen expert!:P ik geef alleen mijn mening en ervaring weer!

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:21

Hij is niet echt sterk, er is gemakkelijk controle over te houden en hij luistert opzich ook wel goed, alleen met stug in de mond bedoelde ik dat hij gewoon niet lekker het bit pakt en er gewoon een beetje mee gaat spelen. Het voelt echt zo stug aan als je erop zit, alsof er geen beweging in zijn mond is (qua nageeflijkeheid). Hij blijft ook altijd een beetje bovenin hangen, en dat is natuurlijk ook een kwestie van ontspanning, maar het bit moet dan natuurlijk ook een beetje aangepakt worden, anders heb je er nog niks aan ;).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:24

Hoe scherper het bit, hoe harder de mond gaat worden!
Neem dat wel even mee in de aanschaf van een scherper bit!
En spelen met het bit is juist goed...misschien geen ander bit, maar andere instructie???????

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:48

Ik kan niet beslissen over de instructie van mijn eigenaar, en ik weet ook niet wat voor een instructie hij nou heeft ;).
Maar hij wil juist dat de pony gaat spelen in het bit, dat staat ook in mijn vorige post ;).
En er wordt toch ook niet gesproken over een scherper bit?