Geschikt zadel voor mini-kindje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Geschikt zadel voor mini-kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 09:21

Hoi,

Misschien wel een hele rare vraag: Maar bestaan er een soort pinnokio zadels voor op een groter paard?

Mijn zoontje van 2 is behoorlijk pony-verslaafd, en maakt 4x in de week een stapritje op mijn 4 jarige KWPN merrie van 1,68. Uiteraard zit dat niet erg lekker op mijn zadel, met zijn korte pootjes + lastig vasthouden.
De merrie is en blijft natuurlijk een groot sportpaard, dus echt rugblessure leed zie ik niet zitten. Hoewel ze geen last zal hebben van die kleine mug op haar rug, vind ik het wel heel belangrijk dat ze niet onder tuigage loopt die niet goed past.

Meedenken is heel erg welkom :D

Keet

Re: Geschikt zadel voor mini-kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:23

Nathalie2302 heeft een barefoot kids drytec (oid) van haar dochter ook op haar fjord liggen met een langere singel. Misschien is dat iets van je?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:25

Is een barefoot voor kinderen niet geschikt?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:26

barefoot kids :j
kijk maar in mijn profiel :D

edit: deze is misschien iets duidelijker
Afbeelding

zoonlief was hier 7, maar mijn zoontje van 3 past ook mooi op dit zadeltje.
het paardje is 1,50m
Laatst bijgewerkt door fojoe op 28-10-10 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:27

Afbeelding

Dit zadeltje zou wellicht kunnen. Er zitten kussens onder, maar die ziten er met klittenband aanvast. Dus die kun je er zo aftrekken waardoor je gewoon een soort lap krijgt wat op zijn rug ligt. En toch is van de bovenkant iets van een zadeltje gemaakt.
Er zitten dressuurstoten aan, waardoor je ( denk ik ) als je een lange veelzijdigheidssingel hebt, het ook nog goed vast kan maken.
Ik kan me ( gezien de onderkant van het zadel) niet voorstellen dat een groot paard hier last van krijgt in zijn rug.

Het is volgens mij te koop bij de divoza.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:32

Barefoot of zo'n pinokkio zadel + een lange singel ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:06

Ik denk dat een barefoot beter zal zijn dan zo'n pinokkiozadeltje. Die Pinokkiozadels zijn echt voor de kleinere pony's ontwikkeld (shetlanders en welshjes) en niet voor grote paarden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:08

Barefoot vind ik op dit moment nog iets te prijzig denk ik, gezien de leeftijd van zoonlief. Nu staat hij elke dag langs de kant te hupsen met 'Mama, mama nog een keer! ikke ook rijen?' maar ik weet natuurlijk niet hoe hij daar volgend jaar over denkt :D

Misschien is zo'n pinnokiozadeltje met een lange singel ook wel een idee, leg ik er gewoon een schapenvacht onder.. Heeft het peerd ook geen last van die mug op haar rug. :D

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:09

Dat klopt, maar onder dit zadeltje zit geen vorm. Het is gewoon een lap waarop aan de bovenkant achter een lepel is gezet en aan de vookant iets dat op een boom moet lijken, er zit dus geen boom in. Kost geloof ik maar €80,00
Laatst bijgewerkt door schorppie op 28-10-10 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:09

chrisje_83 schreef:
Ik denk dat een barefoot beter zal zijn dan zo'n pinokkiozadeltje. Die Pinokkiozadels zijn echt voor de kleinere pony's ontwikkeld (shetlanders en welshjes) en niet voor grote paarden.

Dat is mijn gedachte in principe ook hoor. Zou het eventueel een idee zijn met een dikke schapenvacht eronder?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:10

Barefoot zadeltje zal wel een stuk waardevaster zijn. Dus als je het netjes verzorgt krijg je er volgend jaar bijna netzoveel weer voor terug :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:11

Hoe dikker hetgeen is wat je eronder legt des te smaller de kamer wordt he?! Dus wanneer je er iets diks onder legt terwijl het eigenlijk al te smal is zal het gaan knellen en ik denk dat je paard dat niet in dank af zal nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:13

Ik zou voor een tweedehands barefoot kids kijken :j Vormt mooi mee naar het paard, en ze zijn heel waardevast, zeker als je er netjes mee om gaat, dus mocht je hem ooit willen verkopen dan ben je hem snel weer kwijt en je krijgt er genoeg voor terug :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:13

Zo´n Christ barebackpad? Je hebt allerlei uitvoeringen (met/zonder wrongen, inlage´s etc). Die zou je zelf evt ook nog kunnen gebruiken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:26

chrisje_83 schreef:
Hoe dikker hetgeen is wat je eronder legt des te smaller de kamer wordt he?! Dus wanneer je er iets diks onder legt terwijl het eigenlijk al te smal is zal het gaan knellen en ik denk dat je paard dat niet in dank af zal nemen.

Ja dat is waar. Maar er zit geen boom/kussen onder, dus lijkt mij dat de wervelkolom ook niet verkeerd belast kan worden. Zo'n plat pannenkoek ding bijv. vind ik niets om enkel met een sjabrakje op haar rug te leggen.. Door er een wollen pad tussen te plaatsen, creeer ik denk meer een idee van zonder zadel rijden en wordt haar rug toch goed beschermd. Of zeg ik nu iets onlogisch? :')

Barefoot spreekt me erg aan, maar vind ik meer als hij echt wil gaan 'rijden'. Momenteel stapt zoonlief alleen aan de hand een paar rondjes, terwijl hij zich vasthoud aan de boom van mijn zadel. Echter door het gebrek aan passende beugeltjes & grote van het zadel zit hij heel erg instabiel... Dit hoop ik iets te verbeteren door er een klein zadeltje op te leggen. Ik heb nog geen plannen hem om te toveren in de nieuwe Edward Gal :D Het zijn puur uitstapritjes van steeds 10 minuten ofzo, vandaar dat het me eventueel een overwegingspunt leek.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:28

laura1986 schreef:
Zo´n Christ barebackpad? Je hebt allerlei uitvoeringen (met/zonder wrongen, inlage´s etc). Die zou je zelf evt ook nog kunnen gebruiken.

Ik ben bang dat hij hier heel erg op gaat schuiven, zou het niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:32

Dit is het 2e topic wat ik over dit onderwerp lees. En ik wil graag een reactie plaatsen.
Ik heb eens ergens gelezen, misschien hier op bokt, dat het voor jonge kinderen niet goed is om hen op een voor hen breed paard te zetten.
Dat schijnt niet goed te zijn voor de heupen van de kinderen, vooral voor peuters en kleuters en dan op kwpn'ers en fjorden zoals hier wordt genoemd.
Weten jullie hier meer van?

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:34

Pinda_Dipje schreef:
laura1986 schreef:

Ik ben bang dat hij hier heel erg op gaat schuiven, zou het niet?

ik denk dat dat opzich wel meevalt, het lijkt me beter en vaster zitten dan een pinokiozadeltje,

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:35

Mindim schreef:
Dit is het 2e topic wat ik over dit onderwerp lees. En ik wil graag een reactie plaatsen.
Ik heb eens ergens gelezen, misschien hier op bokt, dat het voor jonge kinderen niet goed is om hen op een voor hen breed paard te zetten.
Dat schijnt niet goed te zijn voor de heupen van de kinderen, vooral voor peuters en kleuters en dan op kwpn'ers en fjorden zoals hier wordt genoemd.
Weten jullie hier meer van?

het is inderdaad niet goed voor jonge kinderen om teveel en te lang op paarden te zitten, inderdaad voor de heupen,
maar als het maar af en toe stap ritjes zijn. of af en toe kwartiertje tot half uurtje "rijden" valt het reuze mee!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:36

Mijn moeder heeft dit ooit nagevraagd toen ik op ponyrijles ging, en soms ook wel eens op grote manegepaarden werd gezet. De huisarts antwoordde hierop dat het enkel voor meisjes zeer kwalijk is, om <9jaar langer dan een half uur PER WEEK te rijden. Het werkt o.a. bekkeninstabiliteit in de hand.
Om die reden heb ik ook pas op mijn 9de een eigen pony gekregen, en reed ik zelfs toen altijd met aangepaste zadels waardoor mijn bekken zo min mogelijk belast werd. Ik ben nu 21, en rijd pas sinds 3 jaar met een normaal KN zadel... Om die reden dus. :)

Voor jongetjes schijnt het (vreemd genoeg) niet uit te maken, zei ook onze eigen huisarts recentelijk. Zolang je het maar niet overdrijft.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:55

Dat schuiven met een goede barebackpad valt wel mee. Als je gewoon (hoeft ook niet superstrak) aansingelt blijft het imo beter liggen dan sommige boomloze zadels (die schuiven eerder doordat er beugels aanzitten, gaat je gewicht teveel naar 1 kant, op 1 voet..).

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:18

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:23

schorppie schreef:
Afbeelding

Dit zadeltje zou wellicht kunnen. Er zitten kussens onder, maar die ziten er met klittenband aanvast. Dus die kun je er zo aftrekken waardoor je gewoon een soort lap krijgt wat op zijn rug ligt. En toch is van de bovenkant iets van een zadeltje gemaakt.
Er zitten dressuurstoten aan, waardoor je ( denk ik ) als je een lange veelzijdigheidssingel hebt, het ook nog goed vast kan maken.
Ik kan me ( gezien de onderkant van het zadel) niet voorstellen dat een groot paard hier last van krijgt in zijn rug.

Het is volgens mij te koop bij de divoza.

onze welsh pony met beetje doorgezakt ruggetje kreeg wel erg last van dit zadel. want de achterkant (waar die staartriem aan kan) drukte erg in z'n rug. dus alleen geschikt als je een dik rond paard zonder schoft en zonder doorgezakte rug hebt :+

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:26

Misschien een barebackpad? Krijgt het kindje ook een goede zit van :D