F.R.A. singel voor rond schoftloos paardje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

F.R.A. singel voor rond schoftloos paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:14

Ivm singelnijd (het zadel past goed; ze heeft dit door het oude zadel met gebroken boom opgelopen, waarschijnlijk is ie tijdens het aansingelen geknapt. Zadel direct verwijderd natuurlijk en zadelmaker laten komen) vraag ik me af of een F.R.A. singel fijner zal zijn voor mijn paardje. Ze is wel erg breed, rond en schoftloos.
Als ik iets niet wil dan is dat met het opstijgen de boel verschuift omdat de singel toch te los blijkt te zijn.
Wat ik zo heb gelezen moet F.R.A. na 1 x aansingelen goed zitten en mag het zadel niet meer schuiven.
Hebben jullie ervaring met deze singel?
Nu rijd ik met neopreen & wolletje :).
Een singel met elastiek werkt niet, althans niet met elastiek aan 1 kant want ik bleef aansingelen.
Tips anyone?
Alvast bedankt!!!

Duhelo

Re: F.R.A. singel voor rond schoftloos paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:09

ik heb de fra singel
ik singel nooit in eenmaal strak aan, heb de ervaring dat paarden het fijner vinden als je gaatje per gaatje aansingelt
met deze singel is het wel zo dat, als die goed zit, het zadel dan niet meer schuift, dus in principe kun je wel in eenmaal aansingelen.
Dat zal toch beetje proberen en testen zijn, en dan nadien onthouden op het hoeveelste gaatje hij goed zit, en direct goed vastmaken dus.

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:10

wat je ook eventueel kan doen is je singelstoten laten verplaatsen zodat je niet alleen vooraan het zadel druk zet maar ook achteraan. Dit heb ik met mijn zadel ook laten doen want mijn zadel ging alle kanten op

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:14

Wij (paardeluxe) merken juist dat steeds meer mensen er enthousiast over raken, het volgende stuk staat op de site van F.R.A. zelf:
Belangsrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het elastisch zijn over de volle lengte, een
elasticiteit puur afgestemd op de buikkrachten van ons paard. Nasingelen is overbodig, de singel
past zich 100% aan, geeft 100% mee aan elk wisselend krachtenveld en dus wisselende omvang
van de buik van ons paard.De enkele draden zijn op zich uit een veelvoud van filamenten opgebouwd waardoor het doorlaten van
vocht (zweet) gewaarborgd is. Drukverdeling over de volle 100mm breedte. Passanten en
gespbevestigingen zijn inelastisch. De stoten van uw zadel worden niet meer belast, waardoor deze
niet meer kunnen inscheuren. De singel is machinewasbaar op 30°.

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:16

Nasingelen is wel degelijk nodig.
In ieder geval met mijn paard.
Ik kan net als bij andere singels toch weer blijven na singelen na een aantal rondjes gelopen te hebben.
Daarnaast geeft de singel bij mijn paard drukplekken.
Ik ben er niet tevreden over en heb er spijt van dat ik er 1 gekocht heb.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:51

Ik heb ook een singel van F.R.A. en helaas moet ik erbij vermelden dat ik toch moet aansingelen en dat mijn boomloos zadel toch verschuift met opstappen.
Wel is het een fijne singel qua onderhoudt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:56

Ik vind het een heerlijke singel, heb hem voor mijn merrie die geen vervelende ervaring heeft met singels maar snel "miept" bij het aansingelen. Op deze singel reageert ze vrijwel niet!
Ik moet ook wel nasingelen, maar dan schuift het zadel ook geen milimeter meer, ligt stabieler dan bij een lederen singel. Mijn paard is erg rond en heeft een brede schoft.