luchtzuig band

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

luchtzuig band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:35

een van onze wedstrijd pony's zuigt lucht. Een leren band werkt niet voldoende. Hij heeft er nu een om met zon ijzeren klem. Deze werkt goed al heeft de pony nu de keel, daar waar de klem tegen de hals/huid komt, stuk. Zijn deze banden/klemmen er in verschillende maten te krijgen of wie weet er een oplossing. Reageren mag hier maar mag ook via een pb.

Abeltje77

Re: luchtzuig band

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:37

Evony

Deze banden kunnen litteken vorming als gevolg hebben, ik heb zelf de band meteen van mijn paard afgehaald op het moment dat ze van mij werd. ALs ze het willen doen doen ze het toch wel.

Anoniem

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:38

Waarom wil je een luchtzuigband?
Het is beter om het paard gewoon z'n gang te laten gaan zo'n band doet vaak meer kwaad dan goed.

edit: iedereen vliegt er gelijk op in.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 27-10-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:43

skippy1 schreef:
[MD] centraal topic over luchtzuigen

Band af laten
Veel ruwvoer geven
Zo min mogelijk krachtvoer geven
Veel wiedegang
Veel sociaal contact
en eventueel een supplement voor de maag.

mee eens. hier nog even een extra toevoeging:
- qua ruwvoer alleen hooi geven. dus geen kuilvoer. dit is voor luchtzuigers te zuur.
- band voor de auto leggen en er een paar x overheen rijden en hem wegdonderen. ;)
- en luchtzuigers nemen het NIET van elkaar over en krijgen ook GEEN koliek van het zuigen. (want dat wordt vaak als reden van de band gegeven).

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:44

Ninx schreef:
skippy1 schreef:
[MD] centraal topic over luchtzuigen

Band af laten
Veel ruwvoer geven
Zo min mogelijk krachtvoer geven
Veel wiedegang
Veel sociaal contact
en eventueel een supplement voor de maag.

Ik sluit me hier in volledigheid bij aan.

Ik ook!
Mijn vorige paard zoog ook af en toe lucht.
Dat werd erger toen ik op een pensionstalling ging staan waar hij te weinig hooi en weidegang kreeg (en wel veel brok omdat ik dat zelf betaalde :( ) Hij heeft hier ook regelmatig koliek gehad.
Ik heb toen een eigen stalletje gekocht, een wand uit de stal gebroken en samen met een shet in deze super grote stal gezet.
Daarbij ging hij ook als het even kon op de wei en anders de hele dag in de bak of paddock met heel veel hooi.
Hij had toen nog af en toe koliek (met name in de winter)
Toen ik weer verhuisde had ik voor mijn 2 paardjes 1 1/2 hectare wei en stonden ze indien het weer het toe liet 24/7 op de wei en in de winter zowieso de hele dag (weer of geen weer) hij heeft in 2 jaar daar NOOIT koliek gehad en het enige wat hij dan nog deed is even de stalrand vastpakken nadat hij zijn (beetje) krachtvoer had gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:44

Hangt van het soort kuil af Tieme. ;) Mijn merrie heeft jaren goede paardenkuil gehad, nergens last van. ;)

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:46

mag ik vragen wat er slecht is aan z'n band?
gwn intresse geen aanval..
want mijn paard heeft ook z'n band om namelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:48

Ik zou zeggen: kijk eens in het centrale topic, zie de link die hier al een paar x is genoemd!

Paar voorbeelden: verstoorde afvoer van afvalstoffen uit het hoofd, littekenweefsel op de hals, littekenweefsel van binnen, kapotte stembanden. Zomaar een greep uit de dingen die een paard kan hebben agv een luchtzuigband. Daarnaast voorkom je dat hij iets doet waar hij behoefte aan heeft om zich prettig te voelen en vergroot je de kans op het ontwikkelen van een andere stereotypie...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:49

En dan daarbij lovestobias: hoe zou jij het vinden om dag in dag uit een strakke band om je keel te hebben? Want strak moet ie, anders heeft het geen effect.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:50

heb er zelf ook niet zoveel problemen mee maar de staleigenaar en de mede pensionklanten wel. Als we hemlaten zuigen wordt hij echt opgeblazen in zijn buik. Met deze band doet hij het niet meer en lijkt het alsof hij zich beter voelt. Alleen de wondjes zijn niet fijn. Hebben al maag onderzoek gedaan, staat op stro, veel sociale contat etc etc. Hebben hem zelfs al aan de rennies gehad maar ook dat helpt niet. Hoopte dat de beugel in meerdere maten te krijgen zou zijn. Hij heeft nu eenmaal een zware hoofdhals aanzetting.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:51

Ben het volledig met skippy1 eens!
plus dat zo'n band de oorzaak toch niet wegneemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:52

Staat hij ook veel op de wei? En krijgt hij veel ruwvoer en weinig krachtvoer?

Dan zou ik toch eens uitkijken naar een andere stal. ;) Er is namelijk niets om je druk om te maken bij een luchtzuiger.
Probeer het maagcompositum eens of Pronutrin (ik zou eerst met maagcompositum beginnen, als dat aanslaat ben je nl goedkoper uit!), iig voor een maand of 2!

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:55

maar zonder band krijgt ie koliek..
zelfs in de wei doet ie het..

zoals ik al zei ik vroeg t me gewoon af, abel ik snap zelf ook wel dat het niet prettig moet zitten..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:55

patrick76 schreef:
heb er zelf ook niet zoveel problemen mee maar de staleigenaar en de mede pensionklanten wel. Als we hemlaten zuigen wordt hij echt opgeblazen in zijn buik. Met deze band doet hij het niet meer en lijkt het alsof hij zich beter voelt. Alleen de wondjes zijn niet fijn. Hebben al maag onderzoek gedaan, staat op stro, veel sociale contat etc etc. Hebben hem zelfs al aan de rennies gehad maar ook dat helpt niet. Hoopte dat de beugel in meerdere maten te krijgen zou zijn. Hij heeft nu eenmaal een zware hoofdhals aanzetting.

Maar het is toch jouw pony? Toch? of lees ik dat verkeerd?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:56

lovestobias_ schreef:
maar zonder band krijgt ie koliek..
zelfs in de wei doet ie het..

zoals ik al zei ik vroeg t me gewoon af, abel ik snap zelf ook wel dat het niet prettig moet zitten..

Wéét je dat? Of dénk je dat te weten omdat iedereen dat zegt?

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:58

jeetje zeg kan het ook minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:58

Vaak komt de koliek voort uit hetzelfde probleem waar ook het luchtzuigen door is ontstaan: problemen met het maagdarmkanaal. Bovendien komt de lucht niet of nauwelijks in het maagdarmkanaal terecht en is de samenstelling van het gas bij bijv. gaskoliek héél anders dan de samenstelling van de lucht die bij luchtzuigen wordt uitgeblazen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:59

bij de vorige stal waar hij heel veel buiten liep deed hij het ook.Is er mee begonnen toen we hem beleerd hebben. Hebben alle poedertjes en middeltjes al geprobeerd.Ook langere tijd. En ja krijgt veel ruwvoer. Ook brok ja omdat hij de kracht en energie toch ergens vandaan moet halen. hoeveelheid en welke brok maakt niets uit bij hem w.b.h luchtzuigen. De huidige band werkt als enige. Daarom de vraag of die er in meerder maten zijn te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:59

lovestobias_ schreef:
:?
Er wordt toch niet lelijk gedaan?

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:00

vind het niet echt aardig overkomen..

Abeltje77

lovestobias_ schreef:

Ik vraag dat in alle oprechtheid. Hoezo lange tenen.

Zal ik het anders vragen dan?

Weet je dat zeker vanuit je eigen ervaring of denk je dat omdat je dat gelezen hebt en dat over het algemeen door iedereen gezegd wordt?

Anoniem

Patrick: Maar het luchtzuigen kan helemaal geen kwaad, alleen voor de tanden, zet een plekje in de stal af met rubber waar hij kan zuigen en laat hem het gewoon doen. Hem eraf krijgen lukt nu niet meer, daarvoor doet hij het te lang. Dus haal die band er alsjeblieft af, die doet echt meer kwaad dan goed... En wat krachtvoer betreft: veel paarden krijgen echt veel te veel hoor! Ga dan eens op zoek naar een wat geconcentreerder voer en geef daar dan minder van, bij voorkeur muesli en geven na de hooigift.
Laatst bijgewerkt door Jessica op 27-10-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:01

dus dat ze er koliek van krijgen is niet waar?