Paard gebroken hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

B_r_e_n

Paard gebroken hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:32

Hallo allemaal

Ik zit met een probleem...
Mijn paardje heeft vorige winter haar hoofd gebroken.
Een impactie fractuur ofzoiets, door hoogstwaarschijnlijk een trap van een ander paard.
Haar neusbeen schuin onder haar oog is naar binnen geslagen (traanbuis in ook verdwenen)
Ze heeft heel veel gelukt gehad en inmiddels is het bot weer genezen maar ze heeft nu een deuk in haar hoofd (pingpong-bal formaat)

Volgens de osteopaat blijft het gevoelig dus raad ze het dragen van een halster en hoofdstel af.
We reden bitloos (dus op haar neus) dus dat is zoiezo geen optie meer.
Nu rijden we in de bak met een "halsring" en dat gaat goed.
En wandelen doen we met een "koeienband".

Gister heb ik met de halsring buiten (op straat) gereden en voor de zekerheid een halster met drukverdelend schuim om de neusriem om gedaan, als noodrem.
Ze luisterede totaal niet naar de halsring, dus heb mijn noodrem niet alleen bij nood moeten gebruiken, maar eigenlijk te veel. Ik had het idee dat ik haar hier eigenlijk pijn mee heb gedaan....

Veel mensen zullen nu zeggen doe gewoon een hoofdstel zonder neusriem om...

Nu is echter mijn ideaal om zonder bit te rijden,
maar het moet wel veilig zijn, dus misschien moet ik toch weer overstappen op bit...

Maar dan wil ik natuurlijk wel het meest vriendelijke bit wat er bestaat!!!!!!!!!!!!

En dat is dus eigenlijk mijn vraag.... HELP

Ik lees dingen over leer-bitten, myler-bitten, argentan-bitten...
maar wat is nou het beste of minst slechtste???

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:35

Ik heb pasgeleden op Bokt een topic van iemand gezien die bezig was een bittensite op te zetten. Ik denk als je even in de zoekt dat het topic wel weer te vinden moet zijn. Misschien kan je op die site wel wat nuttige info opdoen.

Ik rijdt mijn paard met een dubbelgebroken trens. Op dit bit loopt ie het lekkerste. Heb geprobeerd: een enkel gebroken trens, een trensbit met rolletjes.
Volgens mij is een dubbelgebroken trens één van de meest zachte bitten.

Veel succes ermee!

Edit: even opgezocht voor je: [HAR] Controle bittensite

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:36

De persoon met de bittensite is Magda.
Magda_90 geloof ik, weet ik niet helemaal zeker.

Een bit is zo vriendelijk als dat de ruiterhand hem maakt. :)
Wel vervelend zeg!
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 27-10-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:36

Ik zou toch overgaan op een bitje, voor de veiligheid als je buiten gaat rijden. Een dubbel gebroken bitje is heel vriendelijk, als je em van argentaan of aurigan neemt helemaal. Ook een ongebroken bitje schijnt vriendelijk te zijn!

B_r_e_n

Re: Paard gebroken hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:45

@ Gooya Thanx ik ga meteen kijken!

@ Joscaa een bit is zo vriendelijk als je hand, dat klopt wel,
maar ook als je de teugels nieteens vastpakt heeft het paard toch nog een "ding" in zijn mond...

Maar ik weet veiligheid gaat voor alles.

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:48

Wat vervelend zeg!
Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar heb je er aan gedacht les te nemen voor het rijden met een halsring?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:52

Probeer anders eens een meroth bit!
Die kun je helemaal zonder hoofdstel gebruiken :j

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 11:01

@ Sca: ja ik heb les en in de bak gaat het heel goed hoor!
Maar op straat is het gewoon een heel ander paard (arabiertje he dus tja)

@ 8nnemiek: ik ga google'en!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:02

Idd een meroth bit lijkt mij erg geschikt voor dit paard. Verder een dubbel gebroken of een ongebroken trens is erg zacht.

Heb je trouwens een foto van het hoofd? ben nu wel erg benieuwd hoe dat eruit ziet..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:05

Een meroth bit geen vriendelijk bit wanneer je paard 'geen' kin heeft waarop het bit blijft rusten. Want bij een ondiepe kingroeve moet je het riempje behoorlijk aanleggen waardoor de tong bekneld kan raken. Daarnaast vraagt een leren bit een intensieve verzorging en kunnen ze op lange termijn onhygiënisch worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:07

Een bit is zo vriendelijk als jij zelf bent ;)
Ik zou gewoon een dubbelgebroken bitje gebruiken, lekker simpel.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:09

Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn pony heb ik bitloos ingereden en was niet van plan met bit te gaan rijden maar moest vanwege allerlei problemen aan zijn neus dit jaar toch overstappen op een bit. Maar aangezien zowel ik als pony nogal veeleisend zijn moest het wel het meest vriendelijk bit zijn wat ik kon vinden en uiteindelijk ben ik bij het pee wee bit uitgekomen; http://www.macsequine.com.au/Main.asp?_=Pee%20Wee%20Bit

Voornamelijk vanwege het mondstuk; dun voor in zijn kleine mondje, grote boog die in de juiste hoek staat en over de tong valt en daardoor de weinig druk gelijkmatig verdeeld.
En wat ik ook een heel groot pluspunt vind zijn de zijtakken, hierdoor was de overgang van sidepull naar bit een stuk makkelijker voor hem en komen de hulpen op een zelfde duidelijke manier over.

Nu zal het uiteraard niet bij elk paard en zeker niet bij elke ruiter passen maar voor ons is het een goede oplossing tot we wel veilig zonder iets om zijn hoofd naar buiten kunnen :) .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:09

Als ik de foto's zo bekijk heeft het paard genoeg kin voor een meroth bit :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:12

een leerbitje zit volgens mij met een riempje om de onderkaak, zou je dus geen hoofdstel voor nodig hebben. Is misschien een idee?

Zonder iets om het hoofd zou ik niet de openbare weg op gaan aangezien je dan echt geen klap te vertellen hebt als het mis gaat

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 11:14

Ah bedankt allemaal voor de info!

Leer spreekt me wel aan, en ik ga me ook even verdiepen in dat pee wee bit....

Thanx!

Foto komt eraan, staat op de andere computer...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:17

stef schreef:
een leerbitje zit volgens mij met een riempje om de onderkaak, zou je dus geen hoofdstel voor nodig hebben. Is misschien een idee?

Dat is het meroth bit :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:20

maar is wel van leer toch? ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:21

:j
Afbeelding

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:22

Een ongebroken trens is het zachtste voor de paardenmond, en ligt tevens het stabielse in de mond :)
Mijn advies is dus om haar op een ongebroken trens te rijden. Dit is géén stangbit, dus heeft geen hefboomwerking.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:26

Liesje89 schreef:
Een ongebroken trens is het zachtste voor de paardenmond, en ligt tevens het stabielse in de mond :)
Mijn advies is dus om haar op een ongebroken trens te rijden. Dit is géén stangbit, dus heeft geen hefboomwerking.

Het is alleen jammer dat ze er niet zijn in de D-trens- of kneveltrensvariant, dat zou imo hele fijne bitjes zijn. Mylers zijn de enige die daar wat in de buurt komen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:29

Leren bitje vind ik wel heel onhygiënisch, er gaan allerlei bacteriën in de poriën van het leer zitten. Buiten dat geeft het best wat druk op de tong, zeker in het begin als het nog niet naar de mond gevormd is en zonder hoofdstel snoer je wel de tong aan de onderkaak vast. Dat waren voor mij iig de redenen waarom een leren bit af viel.
Maar als je paard wel tegen die druk kan kan het wel een goede oplossing zijn, ik ken er meer die er heel goed op lopen maar voor ons was het niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:35

magda_90 schreef:
Liesje89 schreef:

Het is alleen jammer dat ze er niet zijn in de D-trens- of kneveltrensvariant, dat zou imo hele fijne bitjes zijn. Mylers zijn de enige die daar wat in de buurt komen.

Gebruik je toch een pelham of een pessoa, maar zonder de riempjes zo te bevestigen dat er hefboomwerking optreed. Beetje creatief zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:39

magda_90 schreef:
Liesje89 schreef:

http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... id=228&sg={37EB66AE-35CD-4C71-A6E8-07AF8B635EF7}

Geen hele knevel maar komt in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:40

Anoniem schreef:
magda_90 schreef:

http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... id=228&sg={37EB66AE-35CD-4C71-A6E8-07AF8B635EF7}

Geen hele knevel maar komt in de buurt.

Das een ongebroken halve kneveltrens :) Ligt al stabieler in de mond dan een normale ongebroken trens.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:41

Ik heb nog een leren bitje in de aanbieding, weet alleen niet meer wat de maat is.