zacht bit voor jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

zacht bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:17

Ik ben in het bezit van een jonge fjord die ik, als alles goedzit, volgend voorjaar heel stilaan zou willen gaan beleren : hoofdstelletje indoen, beetje longeren. ( nog niet meteen zadelmak maken).

Nu was ik vrijblijvend al even aan het rondkijken voor een bit, daar een zoveel verschillende materialen en modelletjes zijn ;) Ik wil me graag goed informeren.
Mijn andere paard rijd ik al jaren op een dubbelgebroken rubberen trens en dat gaat echt prima.
Echter ik zoek echt een heel erg zacht bitje. Er is mij bijvoorbeeld ook al een kneveltrens aangeraden ivm een rustigere ligging in de mond.

Ik hoor graag jullie adviezen...

8nnemiek

Re: zacht bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:26

Rubber is niet zo vriendelijk. Dat is namelijk best stroef waardoor het kan gaan schuren en irriteren. Dus ik zou qua materiaal gewoon rvs nemen.
Verder zijn ongebroken en dubbelgebroken bitten veel vriendelijker dan enkelgebroken. Maar wat het vriendelijkst is dat is per paard verschillend. De een heeft liever een ongebroken bit, want die ligt heel rustig in de mond. De ander speelt liever met het bit en loopt dus fijner op een dubbelgebroken trens.
Verder heb je ook nog de myler of billy allen bitten. Die werken als een dubbelgebroken bit, maar bij druk veranderen ze in een ongebroken bit waardoor ze dus niet het notenkrakereffect hebben van de dubbelgebroken bitten.
Bustrenzen liggen fijn bij de mondhoeken. Knevel en D-trenzen liggen wat stabieler inderdaad, maar ook daarbij geldt weer dat sommige paarden de druk tegen hun wang minder fijn vinden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:57

Ik zou een ongebroken bus- of D-trens nemen. Deze liggen stil in de mond en kunnen niet knellen. Ik zelf rij mijn paard met een ongebroken bustrens en doet het daar beter op dan het dubbelgebroken 2-in-1 bit van H&M.
http://divoza.com/shop/a.visit/4cc6d0e4 ... a8c0640762

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:14

myler bitje, level 1.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:24

Om paarden aan een bitje te laten wennen gebruiken wij meestal een stangetje wat omwonden is met een echte zeemleren lap (even netjes en strak vastnaaien).Voordat het bitje gebruikt wordt gaat het even in het water en daarna evt beetje melasse erop voordat je het indoet.

Op deze manier hebben ze iets heel zacht in de mond en door de melasse hebben ze vast iets om over na te denken,bovendien ligt een stang rustig in de mond :)
Na dit bit gaat er een simpele trens in,enkel/dubbel gebroken dat is even kijken wat het paard prettig vind.Je kunt altijd rubber bitschijven gebruiken als je dat nodig vind.

Als ze nog erg lopen te ouweh#eren met hun tong dan gaat er een klein kettinkje bij het bit zodat ze daar mee kunnen prutsen.Na verloop van tijd haal je dit er gewoon weer af,zo voorkom je dat de neusriem te strak gezet moet worden.Hoofdstel moet altijd lekker zitten ,helemaal in het begin ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:30

Kunstof Nathe bitje. Is heel flexibel en absoluut geen rubber (dat kan branden in de mond of scheuren na een tijd). Ongebroken, maar flexibel, dus heel vriendelijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:32

8nnemiek schreef:
Verder heb je ook nog de myler of billy allen bitten. Die werken als een dubbelgebroken bit, maar bij druk veranderen ze in een ongebroken bit waardoor ze dus niet het notenkrakereffect hebben van de dubbelgebroken bitten.

Wie heeft jou die onzin verteld?

TS, ik zou gewoon het bit pakken dat je de rest van zijn leven voor de fjord wil gaan gebruiken. Daar went hij dan gewoon aan. Van tevoren kun je toch niet inschatten welk bit hij wel en niet prettig vindt, daar kun je eventueel eens mee gaan rommelen als hij eenmaal beleerd is.
Het meest zachte bit vind ik de ongebroken bustrens. Of je paard liever een dubbelgebroken bitje wil kom je na een tijdje wel achter. Ik zou in ieder geval niet een te dik bit kiezen.
Voor mijn paard heb ik een mylerbustrens, level 2, hier liep hij meteen al erg goed op. Als ik een paar keer met een "gewone" bustrens rijdt wordt hij daar erg vervelend door. Maar er zijn ook paarden die helemaal niet fijn reageren op de mylers.

Kortom: zo'n eerste bitje is meer de keus van jouzelf dan dat we kunnen inschatten wat het paard het liefste heeft. Ik zou gewoon een vriendelijk bit pakken, en dat dan ook een tijd gebruiken tot hij snapt wat het rijpaardenbestaan zo'n beetje inhoudt. Als je met bitten gaat wisselen is dat alleen maar verwarrend voor hem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:50

hestejente schreef:
8nnemiek schreef:

Wie heeft jou die onzin verteld?

En waarom vind jij dat onzin?
Uitleg zou fijn zijn als je zoiets roept :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:13

Leg mij dan eens uit hoe een mylerbit of billy allenbit in een ongebroken trens zou moeten veranderen, aangezien jij dat roept ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:35

De bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, het bit beweegt zoals bij een dubbelgebroken bit. Maar als er druk op komt te staan dan blokkeert het bit (je kan het bit niet dubbelklappen zoals een gebroken bit) dus dan werkt het als een ongebroken bit :) Het voelt dan voor een paard hetzelfde aan als een ongebroken bit.. Ik zou niet weten hoe ik dat nog duidelijker kan uitleggen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:42

Dan moet je echt heulll hard trekken, voordat het bit blokkeert. De helften van het mondstuk zitten namelijk met een kogeltje in het rolletje in het midden vast en het zal je verbazen hoe ver je de boel kunt buigen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:47

Mijn billy allen bit buigt echt niet ver door :n
Niet verder dan een rondlopende ongebroken trens :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:51

Ik ga met 8nnemiek mee hoor, klopt wat zei zegt..
Wij rijden eigelijk alles in met een enkelgebroken trensje!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:55

Ik zou een dubbelgebroken watertrens van K&K aanraden :j
Zijn echt superfijne bitten!
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 27-10-10 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Ik kan mijn Myler's of Billy Allen bitten bijna niet doorbuigen bij druk, daarvoor is het rolletje in het midden te dik, dus geven ze inderdaad bij druk het gevoel van een ongebroken trens. Maar door de afhankelijk van elkaar beweegbare delen kan je beter inwerken, op 1 kant/ schouder, maar zal het het bit dus nooit de notenkraker worden die een enkel gebroken wel doet. Als je aan beide kanten trekt beweegt het bit niet in het midden, als je met 1 teugel werkt kan je daarmee bijv. een schouder "liften", of inbuiging vragen terwijl de inwerking aan de andere kant neutraal blijft.Voor het paard dus erg duidelijk omdat veel gebroken trensen ( dubbel en enkel) aan beide kanten reageren bij teugeldruk.
Dat is nou juist het mooie van deze mondstukken. Overigens bestaan er ook bij de myler's "gewone" gebroken trensen of bitten met een kleiner/ groter rolletje, dus dan zal de inwerking weer verschillen bij het "Billy Allen" model.

Dat is de belangrijkste reden dat ik altijd Myler's of Billy Allen gebruikt; volgens mij moet je juist heeeeeeeeeeeeeeeeel hard trekken om er een notenkraker van te maken; dan zou je het bit bijna moeten 'breken".

trisca

Wamhorse

Ik heb zelf voor mijn jonge pony ook een ongebroken bitje dat gaat best goed.

(maar dames klopt dat echt dat rubber gaat branden en geld dit ook voor de bekende appelbitjes? Just asking)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:57

Heb er ook van gehoord Wamhorse, helemaal als je paard niet veel speeksel produceerd kan het door de wrijving erg heet worden. Rij zelf nooit met rubber, dus enkel gehoord van mensen. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:58

Ik heb er echter ook nog nooit van gehoord dat een billy allen of een myler werkt als een ongebroken trens en kan me als ik heel eerlijk ben ook niet aansluiten in de uitleg.
Een (dubbel)gebroken trens die blokkeert bij teveel druk is bv een dangerbit. Maar kijk je naar een myler (en ik noem nu even alleen een myler omdat het anders overbodig typwerk is) heeft idd een soort staafje in het midden, met zijkanten van het mondstuk die onafhankelijk kunnen inwerken en ook inderdaad begrensd zijn. Waar de begrenzing ligt zal wel per type myler verschillen, je hebt ze natuurlijk in veel variaties.
Ik geloof dan ook zeker meteen dat er mylers zijn met een dangerbit-werking, maar ik geloof echt niet dat een kenmerk van een myler die werking is. Er is echt een verschil tussen "niet door kunnen slaan" en "een onflexibel mondstuk worden" bij inwerking...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:32

Zelfs als je met je mylerbit heel hard aan beide teugels trekt... dan krijg je idd een soort boogje. Maar dan nog kunnen de beide helften omhoog en omlaag bewegen, er blokkeert helemaal niks aan :n

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:12

http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

In dit filmpje wordt de werking van een bit uitlegd. Misschien heb je er wat aan bij de keuze van een bit (want het gaat erom wat het in de mond doet, niet om wat een ander vind?)

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:17

Ik begin bij de jonge paarden vaak met een dubbelgebroken bitje of een ongebroken bit.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:18

Bitloos! :D

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:37

BlackDancer schreef:
Bitloos! :D

Mee eens! :j

Jibbel schreef:
Kunstof Nathe bitje. Is heel flexibel en absoluut geen rubber (dat kan branden in de mond of scheuren na een tijd). Ongebroken, maar flexibel, dus heel vriendelijk

Wil je niet bitloos dan raad ik dit aan. Hoor er goede verhalen over. :D