Wat gebruiken jullie bij een paard met gevoelige rug? Wij zitten nu te denken aan een bontje omdat ze vrij onrustig is en regelmatig flinke rugproblemen heeft na een tijdje 4-5x per week rijden(meestal een uurtje). Het zadel past.
hmm ja ik blijf van mening dat t niet goed is en dus geen overgevoeligheid is maar hou ons op de hoogte!!
beterschap!
wittepit
Geplaatst: 26-10-10 13:49
"Gewoon" gevoeligheid??? Een rug zou beter aan moeten voelen na het rijden dan ervoor... daar rijd je namelijk voor: om je paard sterker en soepeler te maken. Dus er is of iets mis met je zadel, of met je rijmethode. Een slechte rug wordt van rust ook niet beter.
lau4lau
Geplaatst: 26-10-10 13:49
krijgt ze ook last van dr rug als je dr zonder zadel rijd, met alleen een bontje ofzo??
daffie1986
Geplaatst: 26-10-10 13:50
Ik zou op zoek gaan naar een instructrice die je hierin kan helpen, waarschijnlijk spant ze haar spieren verkeerd aan tijdens het rijden waardoor ze na het rijden behoorlijk pijn heeft. Een kraker kan ook nog wel eens helpen. Een paard dat op deze manier reageert, kan niet alleen maar komen door een gevoellige rug.
Wat voor onderzoeken heeft je dierenarts gedaan? Is het het paard in je profiel?
3uitenbeen
Geplaatst: 26-10-10 20:13
Voorwaarts-neerwaarts rijden, eventueel fysio erbij halen en een bontsjabrak is altijd lekker Dan geen onderlegger gebruiken, maar echt een sjabrak met bont, omdat een onderlegger op een dekje weinig functie heeft: Het dek dat direct op de rug ligt, trekt vaak alsnog strak.
Als het het paard in je profiel is... dan kan ik me wel voorstellen dat 'ie een gevoelige rug heeft. Paard lijkt me vrij lang en de rug behoorlijk week. Wat heeft de DA precies onderzocht? Want "gewoon gevoelig" zegt niets en wat voor rugproblemen heeft je paard dan na het rijden? Ik vermoed dat dit niet echt met een bontje of zoiets op te lossen is.
Schangah
Geplaatst: 26-10-10 21:17
Een DA heeft tijdens zijn opleiding heel weinig geleerd over rugproblemen (of je moet er eentje treffen die ook osteopaat is). Je kunt er beter een osteopaat bijhalen. Wat voor een zadel ligt er nu op? Een bontje onder een goed passen zadel is geen optie omdat deze de boommaat van je zadel verkleind.
Bij ons op stal staat een paard die op een gegeven moment ook gevoeligheid vertoonde in de rug. zadel was goed maar paard had een soort van kissing spines en is op de foto gezet alleen dan weet je 100 % zeker dat het "alleen gevoeligheid" is succes
Buffelo
Geplaatst: 28-10-10 09:56
Wij gebruikten op stal altijd een gell-pad voor paarden met een gevoelige rug en dat beviel goed!
Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn maar je kan er wellicht over nadenken als een bontje niet helpt. niet gelijk proberen anders belast je de rug misschien meer. Weet je zeker dat het zadel past? Heb je het zadel nieuw gekocht of kreeg je die bij het paard? Misschien opnieuw laten opmeten, een zadel kan voor het oog passen maar kan toch echt verkeerd zijn of gewoon niet geschikt voor de rug van je paard. misschien een masseur er bijhalen?
het kan ook fout zijn hoor maar zie dat je paard ook een vrij hoge en grote schoft heeft, leg je het zadel niet iets teveel naar voren per ongeluk? succes !