[WN] zadel vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amj

zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:09

Ik heb mijn pony nu ruim twee jaar en heb al drie zadels erop gehad. De laatste tijd merkte ik weer problemen bij mijn merrie. Ze werd lastig met zadelen, wilde niet meer stilstaan tijdens het opstijgen en vertoonde erg veel vluchtgedrag tijdens het rijden. Zelfs tijdens het poetsen van haar rug ging ze knarsetanden. Ik kreeg toen al snel weer het gevoel dat haar zadel niet goed meer lag.
Dus ik heb de zadelpasser (weer) laten komen. Tot mijn verbazing zei hij dat mijn zadel wel goed lag. Mijn gevoel was niet helemaal gerust, maar de osteopaat moest nog komen bij mijn paard, dus ik was benieuwd naar haar mening.

Afgelopen zaterdag is de osteopaat dus geweest en zij bevestigde mijn vermoedens. Mijn zadel was volgens haar veel te krap bij de schouders en ook wat te lang. Zij heeft mijn paard behandeld. Ik mag nu twee weken niks met haar doen (behalve wandelen aan de hand). Zelfs poetsen mag niet bij haar lijf. Ze vindt dat mijn merrie eerst maar eens een poosje 'rust' moet hebben.

Ik zit nu wel met een dilemma. Vanzelfsprekend ben ik op zoek naar een oplossing --> ander zadel dus. Maar omdat ik al zoveel pech gehad heb met zadels, weet ik nu niet goed wat ik moet doen. En ik wil, na 2 jaar slecht passende zadels, eindelijk eens dat mijn pony geen rugpijn meer heeft.

Zelf heb ik aan twee oplossingen gedacht:
1) Evelien van Eurohorse laten komen en kale bomen laten passen.
2) Een zadel op maat laten maken door Vaquero.

Wat zouden jullie mij voor advies kunnen geven?

Ik rij voornamelijk recreatief met mijn pony en start af en toe een Wran wedstrijdje. Maar vanzelfsprekend wil ik wel goed tuig op mijn pony. Ik ben me er overigens van bewust dat ik niet goedkoop uit zal zijn.

Joanne1987

Re: zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:12

ik zou vaquero laten komen en helemaal aan laten passen. weet je echt 100% zeker dat het goed ligt.
heel veel succes ermee

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:44

Optie 2. Anders blijf je nog beperkt tot de standaard bomen en het kan goed zijn dat jouw paard een andere boom nodig heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:46

Of je zou boomloos kunnen proberen. Is zeker niet een standaard oplossing voor alle mogelijke problemen maar vaak een goede optie. Anders zou ik voor optie 2 gaan (al is het alleen maar omdat ik groot fan ben van die zadels, vindt het kunstwerkjes).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:20

Ik heb ook voor Vaquero gekozen omdat ik al zolang op zoek was en niets lag goed.
Nu heb ik een goed passend zadel en naar eigen smaak :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:33

de zadelpasser die je er nu steeds bij gehad hebt is dus niet goed, dat blijkt wel

ik zou Evelien laten komen om te kijken of je paard echt zo'n moeilijke rug heeft en als dat dan echt zo blijkt te zijn zou ik een BM aanschaven

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:42

Ja, daar ben ik nu ook achter helaas. Jammer, want de passer is (volgens mij) toch niet direct onbekend in het westernwereldje.
Ik geloof niet direct dat mijn merrie een moeilijke rug heeft, maar meer dat het zadel nooit goed gepast heeft. Toch heb ik er nooit echt 'rotzooi' opgehad; resp. Circle Y, Continental en Billy Cook.

BM heb ik ook naar gekeken, maar persoonlijk vind ik ze echt lelijk... Maar goed, de Vaquero's is ook niet echt mijn smaak eigenlijk.
Maar het belangrijkste vind ik wel dat (wat het ook wordt) het goed gaat passen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:44

Evelien heeft van meerdere merken kale bomen om te passen en ook veel keus in 2e hands zadels die ze kan passen dmv een pasmal van je paard haar rug te maken.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:46

Het voordeel van de Vaquero's is dat je hem naar je smaak kan maken. Je kan een voorbeeldzadel nemen en hem zo laten maken maar dan wel met passende boom.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:47

Als er een pasmal gemaakt wordt van de rug, heb je dan de garantie dat het ook goed ligt 'in het echt' zeg maar?
Ik dacht eigenlijk dat je dat het beste kunt zien d.m.v. kale bomen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:49

ik zou voor Vaquero gaan

en wat smaak betreft ,als je op maat laat maken is het jouw smaak wat er gemaakt word

ik heb 2 hele andere zadels bij hem vandaan
kijk maar in mijn profiel nu heb ik op de vos een Wade
en op de appaloosa ligt een Reiner

succes met je keuze.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:16

De mal geeft wel een 'redelijk' beeld van de pasvorm, maar ik denk niet dat het je echt garantie geeft. De mal is imo nooit hélemaal perfect op de rug af te buigen.
Passen met kale boom/op maat laten maken zegt meer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:30

ik zou voor Euro-horse gaan. Meer keus in kale bomen van meerdere (goede) merken!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:34

Een mal kan een vertekend beeld geven als je hem op de onderkant van het zadel legt zie je alleen maar de wol...de echte vorm van de boom kan je zo niet zien.
Passen met kale boom blijft de methode, hoe je het ook draait of keert.
En als ja al zoveel pech hebt gehad zou ik toch geen risico's meer nemen, zonde van al het geld :(:)

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:21

Citaat:
Meer keus in kale bomen van meerdere (goede) merken!
a) Meer keus dan wie?
b) Betekent dit dat die bomen "merk gebonden" zijn ?

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:42

Hoihoi, ik heb hetzelfde dilemma als amj, we kennen elkaar ook en vorige week zondag is bij mijn paard een osteopaat geweest en ik kreeg ook te horen dat mijn zadel bij zijn schoft veel te krap is en te lang waardoor hij iedere keer een opdonder krijgt in zijn nierstreek. En mijn zadel komt van dezelfde zadelpasser, dus naar mijn mening idd geen goede!! Als hij zulke adviezen geeft en het helemaal niet goed ligt.... Dit is mijn eerste paardje en heb ik dus twee jaar geleden express een "zadelman" laten komen zodat ik een nieuw zadel wat goed past op mijn paard krijgt, ik ga er vanuit dat ik op een advies van zo iemand af mag gaan, ik laat niet voor niks iemand komen die er "verstand" van heeft. Maar goed dan hoor je een week later dat je vriendin hetzelfde probleem heeft, ongelooflijk!!!

Mijn gevoel gaat ook uit naar Vaquero, maar idd de financien en 3 mnd levertijd....... goed dat heb ik er dan voor over als ik dan een perfect zadel heb voor me paardje en hij ook goed in zijn vel kan blijven, maar dan de financien, en krijg ik het zadel wat ik nu heb ooit verkocht? Vooral in deze tijd van economie enz. enz.

En nog een vraag.....weet er iemand of je stappen kan ondernemen naar deze zadelpasser toe, blijkbaar is het geen eenmalige pasfout en wie weet hoeveel meer mensen er nog zijn die een verkeerd passend zadel van hem hebben, ik bedoel heb er toen wel 3250 euro voor moeten betalen, dus misschien een deel van het geld terug van hem? Of zou dit een onmogelijk iets zijn?

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:44

oja @ mirgino, waarom is jou Vaquero zadel te koop als ik vragen mag? Ik vind het wel een mooi zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:51

3250 :oo Daar kun je een héél leuk zadel van laten maken.
Volgens mij moet je op Bokt via de zoekfunktie al wel enkele keren die naam tegen komen op misfit gebied als het is die ik denk dat het is 8-)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:53

doske schreef:
En nog een vraag.....weet er iemand of je stappen kan ondernemen naar deze zadelpasser toe, blijkbaar is het geen eenmalige pasfout en wie weet hoeveel meer mensen er nog zijn die een verkeerd passend zadel van hem hebben, ik bedoel heb er toen wel 3250 euro voor moeten betalen, dus misschien een deel van het geld terug van hem? Of zou dit een onmogelijk iets zijn?

Good lord! :$ :oo daar heb je een leuke Vaquero (of Triple Horn, als dat meer je smaak is) voor :j
Ben bang dat je geen poot hebt om op te staan wbt die zadelpasser :n

*edit* DD was me voor :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:06

SabineFuchs schreef:
Citaat:
Meer keus in kale bomen van meerdere (goede) merken!
a) Meer keus dan wie?
b) Betekent dit dat die bomen "merk gebonden" zijn ?
Is dit een kruisverhoor :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:12

Ik kan je ook een custom made zadel leveren, kom bij je thuis inmeten en passen met kale bomen, tegen zeer aantrekkelijke prijzen ( voor het bovengenoemde bedrag heb je er dan bijna 2 ;) ).
Voor meer info zie de PB die ik je gestuurd heb.

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:55

Citaat:
Is dit een kruisverhoor

Nee; gewoon een vraag om toelichting op iets dat ik niet begrijp.
Wie kan ik dan beter vragen dan de schrijver zelf ?

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:08

DubbelDun schreef:
3250 :oo Daar kun je een héél leuk zadel van laten maken.
Volgens mij moet je op Bokt via de zoekfunktie al wel enkele keren die naam tegen komen op misfit gebied als het is die ik denk dat het is 8-)

Ja als ik dat TOEN had geweten had ik dat ook beter kunnen doen, maar zoals ik zeg, geen ervaring en er vanuit gaan dat je op advies van de zadelman af kan gaan. En ik had er toen hard voor gespaard maar nu dus niet.... ;(

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:11

@ ElCid, heeft u mij een PB gestuurd? want die heb ik niet ontvangen...

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:23

Wranglerbutt schreef:
doske schreef:

daar heb je een leuke Vaquero

Goede contradictio in terminis.

Je kunt beter een goed zadel kopen bij een goede westernshop.
Evelien is ook goed en bij haar ben je er zeker van dat je iets goeds koopt.