Sweet iron/ blue steel/ koper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Sweet iron/ blue steel/ koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:16

Ik begin het pad een beetje bijster te raken over bovenstaande drie materialen die voor een mondstuk gebruikt kunnen worden (sweet iron, blue steel en koper).

Want ik ben er altijd van uitgegaan dat sweet iron het zwarte materiaal was waarvan je soms de mondstukken ziet (voorbeeld: http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&). Zo staat het ook in de diverse paardenboeken die ik heb, plus dat het bevestigd wordt op diverse sites en hier in topics. Maar, nu komt het, nu kreeg ik te horen dat dit om blue steel ging, een materiaal waar ik niet bekend mee ben. Dus toen ben ik daar verder op gaan zoeken, maar dit blijkt dus echt het blauwe materiaal te zijn (Zoals trust: http://www.trustequestrian.eu/NL/watertrens/1). En tegelijkertijd kreeg ik te horen dat dit bit (deze: http://www.paardenbitten.nl/Bittenfotos/40.jpg) dus van sweet iron is gemaakt in combinatie met koper. Maar dit mondstuk is dus niet zwart of blauw, maar zo wordt gezegd dat sweet iron die rode inlagen zijn in het mondstuk, terwijl ik weer dacht dat dat dus koper was? En ik zal het nog duidelijker maken, dit bit daarentegen (deze: http://www.paardenbitten.nl/Bittenfotos/81.jpg) heeft dus een zwart mondstuk en heb ik wel weer aangeschaft als een sweet iron bit. :+

Volgen jullie mij nog? Want ik ben het pad een beetje heel erg bijster wat deze materialen betreft en ik ben daarom nu ook heel benieuwd hoe het nu écht in elkaar zit.

Dus hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

8nnemiek

Re: Sweet iron/ blue steel/ koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:21

Sweet iron is gewoon de naam voor een bit dat gaat roesten na gebruik. Dat kan zwart zijn en dat kan zilver zijn. Dat zwarte kleurtje is gewoon een laagje dat over het gewone ijzer heen zit voor de show.
De kleine streepjes die vaak in een westernbit zitten zijn voor zover ik weet inderdaad koperstukjes, en die zijn voor de smaak. Het schijnt zoet te smaken. Maar dat is dus niet het sweet iron.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:37

:)* Het lichtje gaat branden, bedankt voor de uitleg. Blue steel is, naar wat ik begrijp, wel weer een materiaal op zich? Net als aurigan, koper, RVS etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:28

Blue steel is voor zover ik weet een of andere legering (dus mix van verschillende metalen) die een extra lekkere smaak schijnt te hebben. En een beetje voor de show denk ik :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:41

Blue steel is een blauw laagje wat ze over een rvs bit doen. Dat blauwe laagje wordt binnen de korste keren dus ook oranje-zwart, gaat roesten (volgens mij is het ook gewoon echt roest van ijzer, en niet een andere vorm van corrosie). Ik weet niet wat het is, maar het is gewoon als het ware over rvs heen geschilderd. Ik heb namelijk ook een blue steel bit gehad. Het is dus maar zeer kort blauw.

sweet iron is gewoon ijzer dat gaat roesten. Die bitten zijn eerst zwart als je ze nieuw koopt, maar al snel worden ze oranje-zwart van de roest.
Sweet iron bitten hebben soms koperinlages voor 'extra smaak'.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:47

Ik vraag me eigen wel eens af of het wel zo gezond is? Ik bedoel je stopt bij een baby toch ook geen speen met roestsmaak in de mond. (volgens mij krijg je dan ruzie met het consultatiebureau)
Wel een iemand een onderzoek ernaar gezien?

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:17

hmmm weer iets geleerd! thanks!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:50

germie schreef:

Niet bepaald :)
Door 2 soorten metaal te gebruiken krijg je een hele kleine stroomboog. Hierdoor gaat het paard meer kauwen zodat er meer speeksel ontstaat.
Men denkt dan graag dat het paard meer aan het bit is ;)

Om de 'stroom'reden is het -meen ik- bij de engelse wedstrijdbitten ook verboden om hier mee te starten.

Let wel een paard zal er niet door geëlektrocuteerd worden, maar zal het als een lichte tinteling ervaren.
Niet alle paarden vinden dit even prettig, maar dat geldt voor elke uitvoering van een bit.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:54

ik weet wel dat koper, giftig kan zijn,
ook in de western bitten, dat als een paard er niet tegen kan het een bloed vergifteging kan krijgen,

ps heb ik ook maar gehoord;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:07

DubbelDun schreef:
germie schreef:

Door 2 soorten metaal te gebruiken krijg je een hele kleine stroomboog. Hierdoor gaat het paard meer kauwen zodat er meer speeksel ontstaat.

Om de 'stroom'reden is het -meen ik- bij de engelse wedstrijdbitten ook verboden om hier mee te starten.

Let wel een paard zal er niet door geëlektrocuteerd worden, maar zal het als een lichte tinteling ervaren.
Niet alle paarden vinden dit even prettig, maar dat geldt voor elke uitvoering van een bit.

Daarom staat 'extra smaak' ook tussen quotes. Je krijgt te maken met een zgn. redoxreactie.
Hetzelfde krijg je als je met amalgaamvullingen op aluminiumfolie gaat kauwen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:19

DubbelDun schreef:
germie schreef:

Het is bij engels bitten niet meer verboden, waarschijnlijk omdat niemand kan bewijzen dat er een klein beetje stroom bij vrij komt. wat er wel bij vrijkomt is niet schadelijk... dat is tenminste wat ik er van heb begrepen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:02

Dat stroompje, dat is toch alleen als twee metalen langs elkaar wrijven?? Zoals bij rolletjesbitten? Koper inlegsel kan volgens mij, in theorie iig, geen stroom opwekken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:19

Citaat:
Daarom staat 'extra smaak' ook tussen quotes. Je krijgt te maken met een zgn. redoxreactie.
Hetzelfde krijg je als je met amalgaamvullingen op aluminiumfolie gaat kauwen.
Moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf heel erg onprettig vind. BRRRR lijkt me dan voor het paard ook niet lekker!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:10

Bedankt voor de extra informatie!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 11:27

8nnemiek schreef:
Dat stroompje, dat is toch alleen als twee metalen langs elkaar wrijven?? Zoals bij rolletjesbitten? Koper inlegsel kan volgens mij, in theorie iig, geen stroom opwekken.

Mijn excuses dat ik een ouder topic omhoog zet, maar ik ben nog erg benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vraag, want daar zit ik nog mee.