Ik lees hier zoveel over op Bokt, maar wat is nou het beste voor de paardenbenen? Dit omdat mijn vorige pony een peesblessure heeft gehad en ik dit graag bij mijn nieuwe pony zo goed als mogelijk wil voorkomen.
ik heb laatst een BIT-onderzoek gelezen, waarbij onderzocht is hoe warm de pezen worden onder bandages... Dat deed me toch even schrikken. Maar aangezien ze het niet vergeleken hebben met hoe warm de benen onder peeskappen worden, zou ik niet meteen zeggen dat bandages slechter zijn.
toch ga ik over het algemeen eerder voor peesbeschermers, omdat die harder zijn en zo een klap/strijken beter beschermen, en ook minder snel los zullen raken met rijden in bijv. zand.
De trend is momenteel om ivm de hitte niets te doen. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat bij de zgn harde peesbeschermers toch wel vaak blessures bij de aanhechting van de knie ontstaan. De nieuwere variant zie je nu dus ook een zachter stuk aan de bovenkant hebben, maar of dit voldoende is. Deze harde variant is wel de enige die echt bescherming biedt tegen aantikken. Dus als je iets gaat doen waar dit aantikken een groot risico is dan toch deze dragen.
De soft 3 in 1 varianten bieden zeer wenig bescherming tegen echt aantikken.
(aldus de verschillende geleerden)
Apple
Geplaatst: 25-10-10 11:16
Ik ben voor beenbescherming alleen wanneer nodig en anders niet. Met andere woorden: als het paard strijkt dan strijklapjes, anders niets. Als het paard zichzelf aantikt dan peesbeschermers, anders niet.
Uitzonderingen zijn springen en crossen. Springen is altijd ook peesbeschermers, crossen is rondom in de crossbeschermers.
ik gebruik ook niets van beenbescherming tenzij om te springen (of crossen moest ik dit doen) of voor de zijgangen bij de dressuur als de nagels van het beslag beginnen uit te steken vlak voor de hoefsmid terug komt
Ik rijd zelf altijd met peeskappen. soms met leren of met van die plastice met zachte binnenkant verder rijd ik alleen met bandages wanneer ik les heb op ander terrein of op wedtsrijd, want het kan onder bandages wel meer als 40 graden worden.. Als ik met bandages rijd gaan er wel onderlappen onder Ik gebruik altiijd zo klein mogelijke bandages en vooral geen elastieke bandages! succes
gewoon niets, de natuur heeft een eigen luchtkoel systeem ingebouwd, dat meer lucht langswaait naarmate het paard harder loopt, maar dan moet het dus niet afgedekt worden, dan worden de pezen te heet en heb je juist kans op schade.
LeenC
Geplaatst: 25-10-10 14:36
Ik ben ook afgestapt van enige bescherming. M'n merrie is 22 ondertussen en kreeg op haar 16e af te rekenen met zware pees/bot problemen. Op de plaats waar een pees aanhechtte op haar kootbeen was er een stukje bot weggesprongen. Haar pees had hierdoor geen steun meer. Gelukkig kwam het met een maand gips en bijna een jaar rust weer redelijk in orde. Verder heeft ze heel wat botvervormingen e.d. omdat ze vroeger bij de vorige eigenaar hard moest werken op een harde ondergrond. Rijden doen we sindsdien bijna uitsluitend zonder bescherming. Als ik dan toch voor een evenement of zo bescherming wil aandoen, dan is het in de vorm van drie in één beschermers van Eskadron. Daar ben ik redelijk tevreden over qua warmte bijhouden, maar nogmaals: ik gebruik ze enkel indien ik echt denk dat ze mogelijk een pasje mis zou kunnen doen.
Ik rijd alleen met peesbeschermers als ik ga springen, of als het glad kan zijn in het bos en de kans op aantikken vergroot is. Maar gewoon dressuurmatig in de bak loopt mijn haffie lekker met blote benen en van de zomer toen het droog was in het bos ook.
Ik rijd ook alleen als ik ga springen met beenbeschermers, en dan het liefst pees. Bandages heeft na mijn idee ook niet heel veel ''steun''.
Schangah
Geplaatst: 25-10-10 20:25
Als het zonder kan dan geen beschermers vanwege de oververhitting van de pezen. Anders peesbeschermers die ventileren en niet zwaar zijn. Ik gebruik bv de Dalmar speed.
Met springen en in het bos altijd met peesbeschermers.
Thuis vaker met bandages, alleen met dressuur.
Lous
Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-10 12:12
Kunnen jullie ook uitleggen waarom jullie deze gebruiken? Dat is wat ik wilde weten, wat het beste is voor de paardenbenen,niet wat jullie gebruiken.
LeenC
Geplaatst: 26-10-10 12:54
De reacties die echt op je vraag antwoordde zijn allemaal ongeveer hetzelfde, Lous: bescherming houdt te veel warmte bij wat nefast is voor de pezen. Bovendien is ondersteuning van het been door eender welke beenbeschermer nog steeds niet bewezen. Ze dienen dus eigenlijk vooral ter bescherming (vandaar ook de naam). Als je ze toch wil gebruiken omdat je schat dat er risico's op beschadiging van het been zijn bij een bepaalde activiteit, is het belangrijk erop te letten dat je de juiste maat hebt en dat de beschermer zeker niet knelt als je paard beweegt (gevaarlijk voor o.a. de aanhechting van de knie zoals jury schreef). Drie in één beschermers zijn zachter en geven op dat laatste minder risico. Beschermen doen ze wel tegen huidletsels, minder tegen harde klappen met vb. letsels aan pezen of botten. Langs de andere kant: geen idee of de harde variant dit wel doet: moet de eerste studie nog zien die dat bewijst.
daffie1986
Geplaatst: 26-10-10 12:54
Ik zou gaan voor de beschermers van HAF, deze zijn ademend en verkoelen dus alsnog.
Bij springen en op natte dagen in het bos is de kans op aantikken vergroot. Daarom gebruik ik op die dagen peesbeschermers. Bandages zijn alleen voor de mooi, maar geven met nattigheid nog meer ellende dan alleen warmte-ophoping. En bescherming geven ze niet, dus die gebruik ik niet.
Momenteel gebruik ik helemaal niets. Alleen als mijn paard (ooit) zou aantikken met rijden zou ik beschermers omdoen denk ik.
D_Desteny
Geplaatst: 27-10-10 12:54
In de zomer en nu niets. Maar als het echt koud word heb ik vaak een bom dus dan krijgt hij voor 3 in 1 van anky of peesjes om en achter strijklappen. Hoor vaak zat tijdens zijn boksesies tik tik tegen de beschermers dus heb ze met kou echt wel om.
Appieee
Geplaatst: 27-10-10 12:55
Ik gebruik altijd pees- en kogelbeschermers en daarnaast nog springschoenen met een bontrand. Sowieso is mijn instructrice er niet zo'n fan van als ik zonder in elk geval peesbeschermers de les in kom i.v.m. de kans op aantikken.
Mijn vorige paard heeft een peesblessure die nooit meer overgaat en de oorzaak is nog steeds onbekend. Daardoor ben ik helemaal als de dood geworden dat er iets gebeurt. Vind het gewoon een fijn idee dat hij bescherming om heeft, vooral nu ik weer een jong paard rijd.
ilse86
Geplaatst: 27-10-10 12:56
Ik rij mijn paard altijd met bandages. zowel voor als achter. paard is ook altijd met bandages gereden. ze is 19 jaar en heeft nog super mooi beenwerk. nooit kreupel. dus als iets goed gaat, verander ik het niet
Ik zou juist een jong paard graag zelf bewust willen laten worden van zijn benen en bij het basiswerk dus geen beenbescherming omdoen. Tegen de tijd dat je echt aan zijgangen etc. gaat werken, of met springen, vind ik het een ander verhaal, maar dan is een paard als het goed is al een stuk minder jong.