Ik kom maar niet aan een zadel voor een Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Ik kom maar niet aan een zadel voor een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:43

Beste Bokkers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een ander zadel voor mijn Friese ruin. Hij is lekker rond (barokke type), korte en iets wat holle rug en bijna geen schoft. Heb geen zin om veel geld uit te geven aan een duur merkzadel, daarom dat de merken van o.a. Wintec mij wel aanspreken.

Ik durf geen zadel te kopen vanaf een advertentie hier op bokt of marktplaats, omdat ik vanaf een foto niet kan beoordelen of die wel goed past. Ook zou ik graag een deskundige er naar willen laten kijken, omdat ik niet voldoende ervaring heb om te beoordelen of een zadel wel of niet goed past.
De winkels hier in de buurt verkopen meerendeel dure zadels, of hebben geen zadels voor mijn Fries, of beloven vanalles maar komen vervolgens de afspraken niet na.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Wintec XL Cair of een ander goedkoop dressuurzadel. Maar nergens vind ik via het internet een adres in de buurt waar ik het zadel zou kunnen uitproberen of hij wel geschikt is voor mijn paard. Of ik moet veel geld betalen aan voorrijdkosten voor een zadelpasservice en die hebben dan meestal de wat duurdere zadels. En particulier is vaak verzenden = verkocht.

Ik woon in het zuiden des lands, in de buurt van Weert.

Ik wil nu dus al maanden een ander zadel, maar steeds komt het er niet van omdat ik dus vastloop op bovenstaande.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of toevallig een Bokker in de buurt die een geschikt zadel heeft liggen voor de verkoop die ik vrijblijvend mag proberen alvorens ik tot koop overga? Of iemand een idee waar ik ergens in de buurt een Wintec XL Cair kan uitproberen/passen?

_rosalinda_1

Re: Ik kom maar niet aan een zadel voor een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:45

Ik zou daar toch een zadelmaker voor laten komen. Vaak hebben zij ook tweedehands zadels die zij nog enigzins kunnen aanpassen. Ook kun je z\dan zelf meerdere zadels uitproberen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:45

Heb je Murer al eens geprobeerd? Zij hebben ook een passervice en rijden volgens mij door het hele land.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:47

je kan beter nu een goed 2de hands zadel kopen dan een wintec ofzo.
heb voor mijn fries een fryso zadel en wil er geen ander zadel meer op. dit is een zadel speciaal voor rondgeribte paarden een wintec is dit niet en blijft bij die van mij ook niet goed liggen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:48

Hoe weet je dat je Fries een XL nodig heeft? De gewone Wintec kan ook al vrij breed gezet worden en is volop tweedehands verkrijgbaar. Onze Fries kan b.v. een gewone rode boom hebben (plm. boomwijdte 33). En dat is niet eens de wijdste boom.
Ik zou eerst de rug van je paard goed op laten meten en als je de maten weet, op zoek gaan naar een zadel.
En Wintec kun je beter zonder Cair nemen............ verder prima zadels.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:51

Uit ervaring weet ik helaas dat paarden met een 'lastige' bouw vragen om wat duurdere maatregelen. Een ronde Fries en een Wintect gaan daarnaast vaak ook niet samen weet ik wederom uit ervaringen. Tekna kan eventueel wel wat voor jullie zijn, mijn zadel lag toen op iets van €600 en was aangemeten door een zadelmaker.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:01

@magda_90: Zoiets zoek ik dus. Een relatief goedkoop zadel die door een deskundige aangemeten/gepast kan worden. Maar waar vindt ik een zadelpasservice of zadelmaker die o.a. Tekna verkoopt in de buurt van Weert?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:02

Ik heb hem vandaan bij een zadelmaker uit Friesland, dus dat schiet niet echt op voor jou.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:04

http://www.deverlichtezit.nl rijdt door heel Nederland. Godfried neemt zijn werkplaats mee in zijn bus. Terplekke past hij zadels en vult ze bij of net wat nodig is.
Hij verkoopt zowel nieuwe zadels als tweedehandse in alle prijsklassen. Als je hem belt en van te voren vertelt wat voor soort zadel je zoekt voor wat voor soort paard, dan neemt hij er een stel mee die je kan proberen.
Mijn ervaring is dat Godfried hele reele prijzen rekent.

Succes met je zoektocht!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:42

mijn vriendin heeft de isabele werth er opliggen die ligt goed.
anders zou ik kijken bij.... MRzadels die heeft ook iets speciaals voor friezen. hun hebben zelf een stal met friezen duss misschien kun je daar meer info vragen

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:45

op mijn ronde kruising fries ligt een equestor levade
www.equestor.nl

ben er echt tevreden over

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:56

De opties tot nu toe leveren zadels op die veeeeel te duur zijn voor mij :-)
MR, Murer en andere site's beschrijven prijzen vanaf ruim 1000 euro of meer en zoveel wil ik er echt niet aan uitgeven. 2dehands zijn ze ook nog te duur.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:10

een goed zadel kost nou een maal geld...ga ns zoeken naar een 2e hands friso en laat m passen en vullen door bv firma 2span
doe geen wintec dat is funest voor je paard.....goed koop zadel maar hoge onkosten aan da en fysio ben je nog duur uit

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:51

Annemun schreef:
De opties tot nu toe leveren zadels op die veeeeel te duur zijn voor mij :-)
MR, Murer en andere site's beschrijven prijzen vanaf ruim 1000 euro of meer en zoveel wil ik er echt niet aan uitgeven. 2dehands zijn ze ook nog te duur.

Gooya schreef:
(....)Hij verkoopt zowel nieuwe zadels als tweedehandse in alle prijsklassen.(....)

Heb je over mijn reactie heen gelezen? ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:55

ik ben toch bang dat je met de beschrijving van je paard in een duurderde klasse komt te zitten. Ik vind de zin "ik wil geen geld uitgeven aan een duur merkzadel" ook nogal raar eigenlijk. Je koopt een zadel toch niet op een merk, maar op pasvorm? Bovendien is Wintec ook een merk ;)

Ik heb zo'n zelfde gebouwd paard als wat jij omschrijft en er was werkelijks niks passends te vinden behalve boomloos maar daarvankreeg ik zelf rugpijn...Mijn laatste optie was een WOW en dat is gelukkig goedgekomen.

Kun je niet boomloos proberen anders? Tweedehands niet zomaar doen hoor. En anders misschien via de MSFC iemand laten komen die je paard kan opmeten en zo precies kan vertellen waar je naar op zoek moet gaan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:07

Voor het cair systeem zou ik niet zo snel kiezen. Heb een fries gezien met een bates cair op de rug, was niet echt een goede combi.

Thorowgood/Kent en Masters/Fair Fax heeft een cob versie in zijn collectie. Misschien is dat een optie.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:22

Bedankt voor jullie tips tot zover. Ik heb ondertussen met 2 zadelmakers/passervice gemaild en mijn probleem/wens kenbaar gemaakt. Nu wachten of ze mij ook werkelijk verder kunnen helpen.
Ik denk dat ik inderdaad beter niet voor een Wintec kan gaan, maar een 2de hands (betere kwaliteits) zadel en die passend laat maken.
Een 2de hands, want nieuwe zadels die "speciaal" voor frieze paarden zijn, zijn voor mijn onbetaalbaar.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:15

Mijn vriendinnen rijden beide op hun eigen 2/3 friezen allemaal zadels van Friso merk is speciaal voor friezen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:18

Heb je al voor een Euroriding zadel gekeken? Ik ken mensen met Friese paarden, die hebben er vaak een Euroriding Luxor of Titan op liggen. Deze zadels staan geregeld op Bokt of Marktplaats tegen redelijk betaalbare prijzen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:19

En wat genoemd word, boomloos? Ben je voor een paar hondert euro klaar, en je kunt zelf zien dat het past, ipv een zadelmaker maar op zijn woord te moeten geloven. Er zitten tegenwoordig hele sjieke en fijn dressuurmodelen tussen, je zou het op zijn minst kunnen proberen door een testzadel aan te vragen. Het is even omschakelen, maar vaak is het dat zeker waard!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:22

_Nicky schreef:
Heb je al voor een Euroriding zadel gekeken? Ik ken mensen met Friese paarden, die hebben er vaak een Euroriding Luxor of Titan op liggen. Deze zadels staan geregeld op Bokt of Marktplaats tegen redelijk betaalbare prijzen.

Over het algemeen is de twist bij deze zadels te smal.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:24

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn fjord.
Boomloos bleef bij mij niet liggen, dat ging van links naar rechts.
Zadelpasservice erbij gehad en daar werd ik ook niet wijzer van of je komt idd in een hele dure prijsklasse uit.
Toevallig bij een pensionstal van een oude paardenboer mijn probleem voorgelegt en hij komt met een oud zadeltje van Daaleman met verende boom aanzetten en die ligt als een huis. Voor 30,00 euries en een bos bloemen mocht ik het overnemen. :D
Misschien een idee voor jou om het in die hoek te proberen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:24

Ik heb op onze Friezen gewoon Stubben liggen, wel aangepast door de zadelmaker uiteraard. Merk maakt eigenlijk niet uit, als het maar past...............
Dat Wintec niet op een Fries zou passen vind ik echt onzin, een Wintec kan qua kussens net zo goed aangepast worden als een ander merk zadel. Als je maar geen cair neemt.
Fryso en Hulzebosch is hetzelfde, komen allebeide uit dezelfde fabriek. Wordt alleen een ander merkje op gezet.
Smalle twist is voor veel dames erg prettig, en heeft weer niks met de boomwijdte te maken. En die is zo belangrijk voor je paard.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:27

Euroriding paste bij mij juist absouluut niet!
Heb nu een zadel van Ninon Schutte (http://www.zadelatelier.nl)
Echt een aanrader, maar wel wat duurder.. Tenzij ze je huidige zadel nog kan versleutelen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:32

Schangah schreef:
_Nicky schreef:

Over het algemeen is de twist bij deze zadels te smal.

Je hebt tegenwoordig ook de Luxor Barock, speciaal ontwikkeld voor o.a. Friese paarden. Ik neem aan dat daarmee wel rekening hebben gehouden. :) Alleen ben ik die nog niet tegen gekomen tweedehands. :n