welk bit voor een paard dat heel druk word

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

birte

welk bit voor een paard dat heel druk word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:38

ik zal even de situatie uitleggen,

ik rij met mijn paardje dressuur springen en sgw. ik doe dat nu allemaal op het zelfde bit (een revolverbit (dubbelgebroken watertrens met een 360 graden draaiend middenstuk))

ook loopt mijn paard voor de wagen enz. en dan heeft zij een bokkenbit in (ook wel een utrechtse stang genoemd)

met dressuur en springen is ze perfect te rijden op een revolverbit alleen met sgw heb ik het probleem dat ze niet reageerd als ik haar terug neem. De oorzaak hiervan is dat ze heel entosiast word als we in rengalop over het veld gaan en dan gewoon domweg op een hindernis afstuift (ookal is het de verkeerde) en niet reageerd op afremmen of sturen. wanneer ik in een handgalop rij is er niets aan de hand maarja daarmee red je het niet in de cross.

omdat het lastig is en gevaarlijk word (gister heeft ze zowat een hindernis jury onderste boven gelopen omdat ze op de verkeerde hindernis afstoof) wil ik een ander bit voor de cross, zodat ik een rem heb.

zelf zat ik te kijken naar een pelham of een ongebroken watertrens (met ribbels) maar ik sta overal voor open

graag wel opties aandragen die toegestaan zijn bij de knhs

Anoniem

Re: welk bit voor een paard dat heel druk word

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:40

Overleg eens met je instructeur. Wij kennen de mond van je paard niet, of het karakter en jou rijkunst.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:41

doe eens gek en doe een touwhalster om ;)

birte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:49

Asyaa schreef:
Overleg eens met je instructeur. Wij kennen de mond van je paard niet, of het karakter en jou rijkunst.

ga ik doen, enkelt heeft hij totaal niks met sgw dus hij kan mij daar niet heel veel verder mee helpen

ik kan wel wat vertellen over wat jij daar noemt ,

mijn paard is zeker niet gevoelig in de mond, ook heeft zij altijd een massief bit nodig in maat 13,5 en zeker niet te dun (ze heeft zeer veel ruimte)

mijn paard heeft een heel werkwillig karakter, is heel eerlijk (slaat, bokt en stijgert nooit)

wij rijden op B nivo (springen volgende maand L (zelf ben ik al wel L) ) ik heb soms een wat onrustige hand maar dit is meer met dressuur, met springen en cross is mijn hand een stuk rustiger.

ik wil het bit alleen gaan gebruiken voor het crossen dus ik zal waarschijnlijk na het springen snel een ander hoofdstel er in doen zodat ik er niet mee ga springen

birte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:50

gabjj8 schreef:
doe eens gek en doe een touwhalster om ;)

haha ik rij ook wel eens bitloos met haar en dat is hiervoor niet de oplossing _O-

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:55

Is het ook zo dat je instructeur je er niet mee kan helpen of WIL helpen?. Is een beetje jammer dam wamt vind wel dt hij ervoor moet waken dat je geen rare bitten gaat gebruiken.

Je zou bv ook je dresuur lessen wat meer op je SGW probleem kunnen afstellen. Of misschien in je sgw lessen wat meer op het probleem ingaan. Rijtechnisch oplossen is fijner als een scherper of ander bit.
Kan je sgw instructeur je niet helpen die kent de combinatie?.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:06

ik heb meerdere instucteurs 2 bij de club(1x dressuur en 1x springen) en nog mijn prive instuctrice. ik heb helemaal geen sgw instucteur. het probleem is dat mijn springinstucteur ook geen verstand (alleen van eenvoudige bitjes om een paard mee zadelmak te maken) heeft van de werking van de bitten, de instructie van dressuur weet alleen veel van de dressuur bitten (heb ook samen met haar bepaald dat het revolverbit goed voor haar is) ik ga mijn prive instuctie nog vragen wat zij er van denkt (zij gaat vaak uit van de ervaring die ze zelf met een bit heeft of als ze iemand les geeft met het zelfde probleem en die daar een bit voor heeft)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:07

misschien een combi ik weet alleen niet of je bijvoorbeeld het micklemhoofdstel mag gebruiken met de bitclipjes (deze clipjes brengen druk op de neus over) Bij dit hoofdstel is er een combi te maken met een bit en een lichte druk op de neus (niet op het flexibele deel).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:10

ik heb een engelse volbloed die ook erg knetter is ook buiten met ren galop,deze heeft een pessoa bit in weet niet of deze toegestaan is geloof wel met zo'n riempje van ring naar ring dat het wel mag(verbindingstukje)weet even niet de naam.misschien kun je eerst ook een s wat bitten lenen van iemand voor je er een boel moet kopen en het dan nog niet werkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:15

birte schreef:
ik heb meerdere instucteurs 2 bij de club(1x dressuur en 1x springen) en nog mijn prive instuctrice. ik heb helemaal geen sgw instucteur. het probleem is dat mijn springinstucteur ook geen verstand (alleen van eenvoudige bitjes om een paard mee zadelmak te maken) heeft van de werking van de bitten, de instructie van dressuur weet alleen veel van de dressuur bitten (heb ook samen met haar bepaald dat het revolverbit goed voor haar is) ik ga mijn prive instuctie nog vragen wat zij er van denkt (zij gaat vaak uit van de ervaring die ze zelf met een bit heeft of als ze iemand les geeft met het zelfde probleem en die daar een bit voor heeft)

Het hele probleem is rijtechnisch.. en staat geheel los van SGW of cross.... en los je niet op met de ijzerwinkel uit de ruitersportzaak.
Je hebt je paard geleerd om als een idioot te gaan rennen en dan onderweg hindernissen te springen, en dat zul je moeten doorbreken... en dat doe je niet met een ander bit.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:20

ik weet ook wel dat er rijtechnies nog wat te behalen valt, maar ik weet ook dat als een paard beleerd is met een stang dat die daar het meeste respect voor heeft en aangezien mijn paard van vanaf 2 jaar voor de wagen loopt enz. is dat ook aan de orde.

met springen heb ik ook het probleem gehad dat ze op elke hindernis af stormde maar na 1,5 jaar heb ik haar nu zover dat ze dat niet meer doet en zonder ijzerwinkel te gebruiken.

een passoa bit vind ik te scherp inwerken voor haar, ze moet wel normaal willen galloperen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:25

Zelf had ik ook een paard die behoorlijk heftig werd in de SGW.
Ik heb hem toen een Pessoa bit ingedaan met 3 ringen. Ik heb de teugels toen aan de onderste ring vastgemaakt. Omdat het achter de oren inwerkt, heb je meer te vertellen. Te scherp is het echt niet hoor. Daar ben je nog altijd zelf bij.
Er zijn ook pessoabitjes met 4 ringen, die zijn strenger, maar ik had deze;
Afbeelding

birte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:35

ik heb ook wel eens een pony gehad die heel heet werd en daarbij had ik ook wel eens een passoa in maar dat was eigenlijk te veel voor haar. maarja dit is natuurlijk ook een ander paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:38

Wat je dan kan doen is een riempje tussen de middelste en onderste riem, en daar de teugel aan.