keilkussens...prikken die meer in de rug vh paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

keilkussens...prikken die meer in de rug vh paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:08

hallo bokkers....

Zoals het kopje al zegt wil ik meer weten over keilkussens.
Wat is exact het verschil met gewone kussens?
En men zegt dat keilkussens meer in de rug vh paard prikt, klopt dit????
Wie weet hier meer over te vertellen?

marimba

Re: keilkussens...prikken die meer in de rug vh paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:15

als het zadel goed ligt prikken de kussens niet in de rug, bij een gewoon zadel kunnen de kussens ook prikken doordat het zadel niet past

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:30

Keilkussens prikken alleen in de rug als het zadel te recht is ten opzichte van de rug van het paard. Overigens is de ene keil de andere niet, er zit veel verschil tussen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een zadel met keilkussens:
Afbeelding
Door de vorm van de keilkussens zal hij niet snel in de rug van het paard prikken

Bij een zadel met soufflekussens lopen de kussens sneller omhoog naar de achterboom, die zijn geschikter voor paarden met een korte rug.
Hieronder zie je een voorbeeld van een zadel zonder keilkussens:
Afbeelding

Bij paarden met een korte rug moet je uitkijken dat het zadel niet voorbij de 18e rib komt. En als ruiter wil je ook nog lekker in je zadel zitten. Dan is een zadel zonder keilkussens wat meer voor de hand liggend.
En als de rug van je paard lang genoeg is geven keilkussens juist wat meer verdeling van het gewicht.

De ene is dus niet beter dan de ander, het hangt van de pasvorm van je paard af.
Laatst bijgewerkt door Myca op 24-10-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:33

ooo, dan weet ik niet of ik nu keil of souffle heb...ik heb namelijk een nieuw Arno Brandt zadel...zal ik eens navragen..ik dacht eigenlijk keil maar ze lopen wel kort naar boven terug...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:37

Zit er een coupenaad in je kussens achter?
Hier het zelfde zadel als boven (Spalding), nu van de achterkant.
Afbeelding
Dan zijn het keilkussens.

En ter vergelijking, ook het zelfde zadel als hierboven (Jaguar).
Afbeelding
Geen keilkussens.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:18

haha...super handig die foto's daar leertmen van...thanks!!
Ja, bij mijn zadel loopt er een naad over, maar toch is de vorm wat anders als bij jou op de foto,s, toch mischien ietsje puntiger...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:24

Dat kan ook prima, deze Spalding heeft inderdaad korte ronde keilkussens. Mijn paard heeft een korte rug, dit zadel ligt prima.

KN heeft bijvoorbeeld zadels met een nummer er achter K1, K2 of K3. De K1 is dan net zoiets als die Spalding, K2 zie je het meest en bij K3 is de keil nog dikker. Maar dat is per zadelmerk verschillend, ze geven het niet allemaal zo duidelijk aan. Het blijft uiteindelijk toch een kwestie van passen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:26

ik heb nog eens goed gekeken aan de hand van de fotos.
Volgens mij heb ik wel keil maar dan kort en wat ronder. Ze lopen niet zo ver naar boven door....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:29

Dat zou best kunnen, het ene paard heeft ook een rechtere rug en de ander weer meer schwung. Heb je geen foto van jouw zadel en het paard waar hij op ligt?
Vanwaar eigenlijk je vraag? Twijfel je misschien aan de pasvorm van je zadel op je paard?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:15

Bij keilkussens heb je idd veel verschillen. Op onze ruin ligt een Albion Ks met wat kortere, iets rondere keilkussens en op onze merrie ligt een Frank Baines met langere, dikkere en wat rechtere keilkussens. Al naar gelang de bouw (vorm rug) van het betreffende paard. De Baines zou dus wel 'prikken' bij de ruin. De Albion is aan de achterzijde wat te laag (te dunne keil) voor de merrie.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:44

nou waarom mijn vraag...ik heb een nieuwe arno brandt zadel en die mag ik minimaal twee wk op proef hebben en bij mijn vorge zadel ben ik harstikke de fout in gegaan dus nu wil ik het goed doen.
Het zadel is aangemeten op mijn paard ( sporthaflinger) en ligt goed, mij zit ie heerlijk....dus er is weinig aan de hand.
Ik heb nu twee keer gereden en voel toch nog wat spanning bij mijn paard. Ze is nog jong , 4 jaar oud en moet nog bevestigd worden maar toch neem ik die spanning mee in de beoordeling vh zadel, ik weet dus nog niet of het uberhaupt aan het zadel ligt maar ben wel waakzaam.
Nu zei een kennis op stal dat keilkussens altijd prikken, vandaar even mijn vraag...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:51

Ik had/heb zelf beetje idee dat alle zadels inmiddels keilkussens hebben.
Hoe heet de andere variatie dan?
Wat is dan de meerwaarde van keilkussens want dat heb ik ook nooit echt begrepen...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:52

Ik heb zelf geen ervaring met Arno Brandt, maar ik heb er wel goede berichten over gehoord.
Keilkussens hoeven niet te prikken, zeker niet als ze goed aangemeten zijn.

Zou het kunnen zijn dat jij in je waakzaamheid wat spanning over brengt op je groene Haflinger?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:53

mltex schreef:
Wat is dan de meerwaarde van keilkussens want dat heb ik ook nooit echt begrepen...

Souffle kussens.
Vergroten van het draagvlak.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:55

Myca schreef:
mltex schreef:

Souffle kussens.
Vergroten van het draagvlak.

Zijn soufflekussens dan niet veel beter voor een paardenrug? zo ja (of nee) waarom dan de 'hype' op keilkussens, die moeten dan toch een meerwaarde hebben tov paard en soufflekussens?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:00

mltex. Ik heb zelf de voorkeur voor soufflekussens, dat komt ook doordat ik een paard met een korte rug heb en zelf toch ook op een zadel wil zitten waar ik goed in pas.

Maar als de rug van je paard lang genoeg is dan heb je de druk wel over een groter oppervlak verdeeld met keilkussens.

Verder denk ik ook dat keilkussens een Hype is en niet zozeer een bewuste keus of het goed op het lijf van het paard past. Helaas is het in het algemeen bedroevend gesteld in Nederland met de kennis van zadels passen, terwijl bijna iedereen echt wel het beste voor heeft met zijn paard.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:31

ja, myca het kan dat ik spanning overbreng....aan de andere kant brengt een nieuw zadel altijd denk ik wat spanning bij een jong paard. Het zit even anders, het leer is nog wat stugger etc.
Ik heb een goed gevoel bij dit zadel maar door een slechte ervaring met Massimos zadels ( juist voor kortruggen) ben ik nu super waakzaam, vooral omdat mijn paard erg gevoelig is ondanks haar ras..hahaha

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:36

Op een paard met rechte af iets aflopende rug liggen zadels met soufflekussens vaak niet lekker. Zadel komt dan achter wat los van de rug. Het draagvlak, drukverdeling is dan minder. Vandaar dat 'men' op een bepaald moment de keilkussens heeft ontworpen. Alleen werden die zadels ook op ruggen gelegd, waar eigenlijk helemaal geen dikken, lange keilkussens op passen. Dan krijg je juist druk op plaatsen (mn laatste deel rug waar zadel nog ligt), waar je geen druk wilt hebben. Dus beide soorten kussens zijn prima, moet ligt gewoon aan de bouw van je paard wat het meest geschikt is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:16

Even een beetje off-topic maar zo zie je maar.... hoe leerzaam kan Bokt zijn.
Interessant was dit om te lezen.

Even voor TS: Ik neem aan dat er een vakman/vrouw bijgeweest is? Het feit dat je twijfelt vind ik toch wel wat zeggen. Misschien een second opinion nemen bij iemand. Ik ben ook ooit de fout ingegaan bij een zadel, dus ik snap je angst.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:57

nou, echt twijfelen doe ik niet maar ik ben wel wat voorzichtiger geworden en vertrouw niet meer blindelings op iemand.
Mijn AB zadel is wel door een kundig iemand aangemeten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:10

Weet ook iemand hoe het zit met verschillende soorten lepels? las bij sommige nieuwe zadels een vierkante zit en dat moet dan een pluspunt zijn... :?