Zadel dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:55

Voor onze daisy zijn we alvast aan het rondkijken voor een zadel. Nu is ze pas 2.5 jaar hoor, maar gewoon om ons te orienteren.

Maar omdat we van niemand een zadel mogen lenen om te passen zitten we een beetje met wat voor merk en maat etc.
Nu kan ik ze ook wel begrijpen hoor! Want ze zijn bang dat er wat gebeurt met hun dure zadel op een jong niet zadel mak paardje.
Kijk ik kan via via wel zo'n meet ding lenen om de boommaat te meten.

Maar nu twijfel ik dus een beetje....

Of ik koop een 2e hands zadel niet al te duur. Met het idee dat wanneer ze eruit groeit of in het ergste geval sloopt het niet zo erg is
Of ik koop een wat duurder zadel met verwisselbare boom, maar ook dat is natuurlijk geen garantie dat ze hem bv een jaar later nog past al kunnen we er een andere boom in zitten........

Ik heb een paar eisen :o
Moet vz zadel wezen
Ook voor een 10 jarige makkelijk te handelen zijn (niet in het begin natuurlijk!)

Maar weet eigenlijk niet of ik voorkeur heb voor een syntetisch zadel.....

wat zouden jullie doen??

Maureen_M

Re: Zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:59

Je vind op bokt al snel een zadel voor 20 euro hoor ;) In rij zadels. Vaak zijn deze echt vet versleten ;) Maar makkelijk voor in te rijden :D

Dat zou ik tenminste doen :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:37

Reken erop dat je totdat je paard een jaar of 8 is al een zadel of 3 zal verslijten over het algemeen. Ik denk dat ik zou kijken naar een 2ehands (wel bij zadelmaker vandaan ivm evt. scheefheid e.d.) wintec of thorowgood zadel. Beide zadels zijn niet extreem duur, maar bieden wel veel mogelijkheden. Als het paard enigszins aangereden is kun je overwegen om een paar jaar boomloos te gaan rijden zodat evt. veranderingen wat makkelijker op te vangen zijn.

Een zadel van 20 euro zou mij teveel risico zijn. Die dingen zijn mooi voor aan de muur, het risico dat het leer scheurt, singelstoten afbreken, de vulling versleten is of de boom problemen geeft zou ik niet willen nemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:05

Bedankt voor jullie reactie's.

Een zadel voor €20 vind ik om eerlijk te zijn niets. Of je moet duidelijk weten hoe die is en de eventuele gebreken....

Zou het absoluut niet op m'n geweten willen hebben dat er daardoor iets met haar rug gebeurt....

Ik heb idd al zitten kijken wat de mogelijkheden zijn van een Wintec en Thorrowgood. Op een of andere manier gaat m'n voorkeur toch uit naar een zadel met verwisselbare boom, waarom weet ik eigenlijk niet hihi

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:11

Wintec :j Fijn geprijsd zadel, met verwisselbare boom en wordt 2e-hands ook veel aangeboden.
Je kunt er een tijdje mee vooruit en wanneer de spieren er wat meer 'opzitten' een ander zadel aanschaffen.

Ik heb voor mijn jonge paard een ruez diaz. Compleet aanpasbaar maar met een prijskaartje...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:13

Meet de lengte van de rug van achter de schouder tot de aanhechting van de 18e rib. Zo lang mag je zadel maximaal zijn.
Neem vervolgens een stuk wat dikker ijzerdraad en vorm dat naar de contouren van de rug, zowel langs de ruggegraat als een aantal punten vanaf de ruggegraat naar beneden. Vorm overnemen op papier of karton. Dan heb je bijna gratis een mal waarmee je zonder risico kunt kijken wat zou kunnen passen.
Hou er ook rekening mee dat een 2,5 jarige nog flink kan gaan groeien, niet alleen met uitzwaren (tussen 6 en 8 jaar ong), maar ook omdat de groeischijven in de rug nog niet gesloten zijn kan er nog aardig wat cm's aan lengte bijkomen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:15

Ik zou voor een paard van 2,5 nog helemaal geen zadel kopen. Je weet niet hoe hij uitgroeit en je kan er toch niet echt wat mee. Als je hem wilt laten wennen aan iets op zijn rug kan je veel beter een longeersingel gebruiken met een dekje er onder. Die kan ook tegen een stootje als de pony heftig reageert.
Een zadel met verwisselbare bomen zijn niet altijd passend te maken op elk paard. Er is nog veel meer waar je naar moet kijken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:57

Misschien is een tweedehands wow een optie. Zadel is goed aan te passen. (kopijzer, andere kussens, lucht) En zo kan je een hele tijd vooruit.
Ook bij een jong paard is een goedpassend zadel heel erg belangrijk.

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:58

Ik zou ook gaan voor een aanpasbaar kunststof zadel. Goedkoop, aan te passen en lekker licht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:12

Ik zou me er pas in gaan verdiepen als je paard zover is dat ze gelongeerd kan worden, ze zal dan nog wat in bespiering toenemen en dan een niet te duur passende 2e handse of eventueel een Wintec, zodat je later de boom nog kan aanpassen. Mits de Wintec past uiteraard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:17

bedankt voor jullie reactie's.

Maar ik wil wel ff wat recht zetten. Ik ga nog GEEN zadel kopen hoor maar ben me meer aan het orienteren zoals jullie in de begin post kunnen lezen.
Voorlopig loopt ze nog lekker hele dagen op het land samen met haar vriendjes.
Het enigste wat we nu met haar doen is af en toe een borstel erover heen. Een enkele keer een klein wandelingetje langs de weg (hebben we ook nog maar 2x gedaan hoor).

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:21

thorowgood, ook kunststof, licht, makkelijk in onderhoud en je lan er veel aan aanpasssen.. Maar beter om tegen die tijd een master saddle fitting consultant te laten komen, dan weet je zeker dat er een goed zadel wordt gepast..

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:26

Tegen die tijd zal ik voor een tweedehands zadel gaan. Paard zal nog aardig uitgroeien en dus zonde van je geld om een nieuw duur zadel te kopen.
Wij zijn nu bezig met inrijden, hiervoor hebben we een zadel van marktplaats afgehaald. Nu drie weken later is het paard al een stuk ronder geworden dus over korte tijd zal er toch weer ander zadel moeten komen.

Mijn voorkeur gaat wel naar een goed merk tweedehandszadel. Voor 150 euro kan je ook een nieuw zadel kopen maar de kwaliteit is meestal bagger. Een vaal oud zadel van een goed merk vind ik veel beter. Het ziet er misschien minder mooi uit maar het ligt wel beter op je paardje.
Een zadelpasser kan je vertellen wat een geschikt zadel is voor je paard en wat voor boommaat je nodig hebt.

Wintec is ook best goedkoop maar ben ik zelf niet echt fan van. Voordeel is wel dat het vrij lichte zadels zijn en je de boommaat aan kan passen. Ik heb alleen nog nooit een paard gehad waar het zadel goed op lag maar dan kan ook zijn omdat ik voornamelijk koudbloeden heb gereden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:31

marise83 schreef:
thorowgood, ook kunststof, licht, makkelijk in onderhoud en je lan er veel aan aanpasssen.. Maar beter om tegen die tijd een master saddle fitting consultant te laten komen, dan weet je zeker dat er een goed zadel wordt gepast..

Iedereen lijkt zo onder de indruk te zijn van deze etiketjes, maar ik vind het een stelletje kwakzalvers bij elkaar. Er zullen heus wel goeie tussen zitten, maar degenen die ik erbij heb gehad is het allemaal maar een zozo verhaal. Zo'n papiertje wil dus niet per definitie zeggen dat je een goede zadelpasser/maker te pakken hebt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:35

ik heb een hele goede ;) je hebt overal goede en slecht tussen zitten..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:29

Allemaal bedankt voor jullie reactie's.

Tegen de tijd ga ik gewoon een zadelmaker/passer bellen en lang laten komen voor advies.

Iemand nog een tip voor een goede? Hij moet wel aan huis komen in de kop van NH

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:03

Lahbib van de Gouden Naald is een goede zadelmaker in de kop van Noord-Holland.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 07:24

Weet je toevallig of hij tzt ook aan huis komt?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:10

ik heb eventueel nog een dressuurzadel te koop van wintec 500 Cair, 18", zwart, verwisselbare boom, kussens worden niet hard in de winter. Singelstoten zijn wel aan een vervangbeurt toe. kijkmaar in mijn profiel voor meer info.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:27

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:05

daffie1986 schreef:
ik heb eventueel nog een dressuurzadel te koop van wintec 500 Cair, 18", zwart, verwisselbare boom, kussens worden niet hard in de winter. Singelstoten zijn wel aan een vervangbeurt toe. kijkmaar in mijn profiel voor meer info.

Bedankt voor je aanbod, maar zoals eerder vermeld koop ik nu nog geen zadel. Ze is pas 2.5 jaar dus gewoon weg nog te jong. Maar succes verder met de verkoop.
Myca schreef:
Lahbib komt ook aan huis, tenminste een half jaar geleden nog wel:
http://www.zadelmakerijdegoudennaald.nl/home.html

Ik had hem al gevonden maar kon nu op de site niet echt vinden of hij aan huis komt, of ik kijk niet goed :D
Maar ik heb z'n link opgeslagen op m'n pc, dus zeker eens de moeite waard om hem tzt te bellen.
En is trouwens ook nog redelijk in de buurt zag ik.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:13

ik ga waarschijnlijk al 3,5 jarige mijn pony laten opmeten en een massimo kopen die kan nog 2 boommaten breeder gemaakt worden.
ben wel overtuigt dat ze er uit zal groeien maar ben beetje huiverig van goedkope zadels en scheef gereden zadels.
dus laat hem dan op haat maat maken met rekbaar naar 2 boommaten breeder gemaakt kan worden
hoop dat tijdje mee te kunnen en ruil het dan weer in voor breedere massimo

of hoe wel ik ruiz diaz en fairflex ook interessant vindt :D

ze is nu bijna 2.5 en heb er alleen een elastische deken singel omgehad en wandelen 2 keer per week 1 a 1.5 uurtje buiten (geeft nu ook al wat bespiering ;) )
en over een paar maandjes eens een longeer singel om doen
longeren ben ik niet zon voorstander van nog op 2.5.
liever los laten lopen in de bak komt er niet zoveel druk op de gewrichten.
als ze dik 3 is ga ik 2 keer per week longeren 10 min om toch ook nog wat spiertjes op de bouwen maar wil wel dan de halve bak gebruiken en niet op de kleine cirkel en 2 keer wandelen natuurlijk dat blijf ik doen want is heel goed voor een jong paard wandelen.
draaf af en toe met haar aan en geeft mij ook nog eens goede conditie.
zei wandelend overigs keurig in de berm ;)