paard met probleem mond, wat hieraan doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

paard met probleem mond, wat hieraan doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:18

Hallo,

Zoals de titel al zegt heb ik een paard met een probleem mond, op 2 jarige leeftijd is haar rechtermondhoek uitgescheurd geweest. Hieraan is ze geopereerd.
Maar nu blijft dit dus wel gevoelig heb ik het idee.

Ik heb nu al diverse bitten uitgeprobeerd, alleen bij de meeste bitten krijgt ze in deze mondhoek weer een wondje.

Verder is ze onder het rijden erg gestresst en raakt ze snel in paniek. Met opzadelen legt ze de oren in de nek en doet ze heel onvriendelijk.

Nu zou ik graag wat meer willen weten over de soorten van rijden zonder bit. Met inwerking op de neus.

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, en las wel wat in het bitloos rijden topic maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil alleen rijden met een leren hoofdstel, wat zijn daar de soorten in?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:20

Als ze met het opzadelen al haar oren in de nek doet. Zou ik haar rug eens na laten kijken. En ook controleren of het zadel wel goed past. En als dat allemaal goed is, dan pas over een ander bit of bitloos na te gaan denken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:22

Het beste kun je imo gewoon met een sidepull beginnen. Dat kun je simpelweg uitproberen door de teugels aan de neusriem te maken ipv aan het bit, bit weglaten dus. Is dat het nog niet helemaal (hoewel meeste paarden dit wel prettig vinden, is heel duidelijk aangezien ze dezelfde hulpen krijgen als wanneer ze een halster dragen, ze kennen het dus al vanaf jongs af aan, bovendien kun je met constant contact rijden en is loslaten ook echt loslaten, waar andere optomingen kunnen blijven hangen zodat je paard druk blijft krijgen ook al wil je dit niet.)

En idd even zadel nakijken...

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:27

Ik heb een merrie gehad die haar mondhoek openscheurde aan de zadelstang die buiten de box was opgehangen. Een scheur van zeker 10 cm. Toen het genezen was ben ik haar met hackamore (hoe schrijf je dat?) gaan rijden. Dat ging heel goed.
Na een jaar heb ik het weer met een bit geprobeerd, gewone bustrens. Nooit problemen gehad, waarschijnlijk wel geluk.

Ik zou het zeker bitloos gaan proberen.

Gypsy

Re: paard met probleem mond, wat hieraan doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:29

Maar een hackamore is meer iets voor buitenritten, het ding werkt te onduidelijk en scherp in voor dressuur...

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:41

FriesWytske schreef:
Als ze met het opzadelen al haar oren in de nek doet. Zou ik haar rug eens na laten kijken. En ook controleren of het zadel wel goed past. En als dat allemaal goed is, dan pas over een ander bit of bitloos na te gaan denken.

Hier ga ik in mee! Heb eerder het idee dat ze last van het zadel heeft! Je heb inderdaad verschillende bitloze optomingen ik zou kijken welk je op wedstrijd zou mogen gebruiken, dan weet je toch wel dat die goed zijn!

Hackamore is inderdaad meer voor buiten rijden of voor springen! Ik kan me paard er ook mee aan de teugel rijden maar denk niet dat hij daar voor bedoeld is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:46

Het kan toch ook zijn dat ze het rijden sowieso linkt met pijn aangezien ze last heeft van dr bit? Dan kunnen oren in de nek bij het opzadelen ook duiden op de pijn die ze altijd voelt tijdens rijden vanwege dr mond. Dus het opzadelen gelijk linkt aan de pijn van het bit.
En pijn betekend vaak ook stress. En stress kan zorgen voor paniekerigheid tijdens het rijden.
Ik ben zelf erg tevreden over de lederen sidepull die ik heb. Zou sowieso ook even een osteo oid langs laten komen om dingen uit te laten sluiten :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

Ik zou eerst eens met m'n gewone hoofdstel zonder bit beginnen, teugels aan de neusriem zoals hierboven ook al ergens staat. Zonde om bakken geld uit te geven als je niet weet of het werkt. Daarna kun je je dan gaan verdiepen in de mogelijkheden.
Als dat lijkt te helpen bij je paardje kun je eens in je omgeving kijken of je ergens een bitloos hoofdstel kunt lenen, zodat je verschillende systemen uit kunt proberen. Lang niet alle bitloze hoofdstellen zijn geschikt om 'standaard' dressuur mee te rijden omdat je er bijvoorbeeld geen constante druk op mag houden.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:06

Miss_Malfoy schreef:
Maar een hackamore is meer iets voor buitenritten, het ding werkt te onduidelijk en scherp in voor dressuur...

Misschien heb je gelijk, toenertijd was er nog niet zoveel keus.
Wel vond ik dat ze niet echt lekker in de dressuur liep op de hackamore. Ze werd behoorlijk zwaar (hangen), dat terwijl ze normaal gesproken een heel gevoelig mondje had. Omdat dat niet de bedoeling is probeerde ik toen zo´n andere, zo´n driehoekige die de neusriem doet kantelen en daarmee druk op de neus geeft. (hoe heet die?) Met hetzelfde effect.
Voor de tijd dat het duurde was het wel een fijn alternatief. Maar nu zijn de mogelijkheden aanzienlijk groter.

Veel succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:22

Ik zou gewoon met een sidepull beginnen, en daarvan is de simpelste variant gewoon aan een neusriem, dan wel een aansnoerneusriem, dan wel een lage neusriem. Ik heb zelf op de laatste veel bitloos gereden en ik vind het zelf ontzettend fijn rijden. Duidelijk en behoorlijk bitachtig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:24

@Tellisto: Oké, ja dat is waar. Bitloos is echt iets van de laatste jaren, wel een super ontwikkeling natuurlijk. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 20:54

LiVetime schreef:
Het kan toch ook zijn dat ze het rijden sowieso linkt met pijn aangezien ze last heeft van dr bit? Dan kunnen oren in de nek bij het opzadelen ook duiden op de pijn die ze altijd voelt tijdens rijden vanwege dr mond. Dus het opzadelen gelijk linkt aan de pijn van het bit.
En pijn betekend vaak ook stress. En stress kan zorgen voor paniekerigheid tijdens het rijden.
Ik ben zelf erg tevreden over de lederen sidepull die ik heb. Zou sowieso ook even een osteo oid langs laten komen om dingen uit te laten sluiten :)

Hier ben ik het inderdaad mee eens, met haar rug is niets mis mee, dit zadel is pas geleden door de zadel maker gecontroleerd.

Ik ben er van overtuigd dat de problemen bij de mond vandaan komen, vanavond heb ik met een halster gereden, en dan aan de onderste ring ( onder de kin) de teugels bevestigd. Dit las ik op internet dat dit beter was dan aan de zijkant van het hoofd. En ik stond er versteld van hoe goed ze luisterde naar de hulpen ( normaal probeert ze tijdens het halthouden altijd door te lopen, en nu heb ik alleen halt gezegd en ze stond stil) Echt geweldig.

Maar misschien een hele rare vraag, kun je een paard via bitloos ook aan de teugel rijden, zoals met een bit? En kun je daarin ook dressuurproeven rijden of moet je dan speciaal naar de bitloos dressuurproef?
En wat is het verschil tussen de bitloos en gewone dressuurproef? Ik ben met name een springruiter maar af en toe rij ik ook dressuur. ( met dit paard nog niet gedaan aangezien ze nog maar 4 jaar oud is )
En mag bitloos wel in de gewone wedstrijdsport?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:57

Ja hoor je kunt bitloos prima een paard 'aan de teugel' rijden. Want 'aan de teugel' rijden is niks meer en niks minder dan het paard dat ontspant, koppie naar beneden doet en jij opvangt met je handen.
Paard zal er misschien alleen moeten wennen aan de andere hulpen :)

Mbt bitloze proeven rijden heb ik geen ervaring. Ook geen flauw idee wat er meer of minder wordt gevraagd tijdens zo'n proef.
Ook geen idee of je bitloos zou mogen springen bv in een reguliere wedstrijd.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:28

Wie weet er of je hiermee wedstrijden mag rijden?

Het gaat dan om springwedstrijden.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:05