Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Safiera schreef:Ik vraag me af wat precies de werking is van zo'n ophaaltrens (omdat ik er dus ook niks vanaf weet)? Zijn ze daarmee ook gemakkelijker te buigen, en helpt het tegen drammen?
(wij hebben een drammertje op buitenit, die haar hoofd ook de lucht in steekt)
Persoonlijk zou ik er ook niet mee willen rijden, maar als tijdelijke oplossing vind ik het niet zo'n probleem.
Alleen het feit dat ze er al haar hele leven op gereden is vind ik schokkend, lijkt me niet goed om een paard er mee in te rijden! Ik ben van mening dat je een paard altijd op een zo gewoon mogelijk bit moet inrijden, en dan kun je altijd iets aanpassen als het nodig mocht zijn.
Jammer dat je het paard dus niet hebt uitgeprobeerd zonder ophaaltrens voor je haar kocht. Ik zeg niet dat je haar niet had moeten kopen, maar ikzelf had toch extra getwijfeld.
edit: waar zijn die dingen te koop? Misschien is het ook wat voor ons om te proberen?

Juangi schreef:Ikzou persoonlijk voor 2 teugels gaan, 1 aan het bit zelf en 1 aan het riempje. Vooral op de teugel aan het bit rijden, word ze te zwaar dan de onderste teugel even gebruiken.
Probeer zoveel mogelijk richting normaal bit te gaan, dit maakt het voor jou later alleen maar makkelijker.