Hoe een ophaaltrens aanbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Hoe een ophaaltrens aanbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:52

Bokkers,

Ik heb sinds 3 weken geleden een haflinger merrie gekocht van 6 jaar genaamd Siska,
Siska is zadelmak gemaakt en getraind geweest bij '' Bost paardenservice '' in vlaams-brabant.
Ze is gereden geweest met een ophaaltrens, zodat ze fijner te rijden zou zijn.

Ik heb ze nu 3 weken, en ik wou absoluut niet rijden met een ophaaltrens. Ik rijd nu al 3 weken met een dubbelgebroken bit maar het word erger en erger.
Ze gaat hangen op mijn handen, trekt mij uit mijn zadel, loopt van geen meter meer over de rug, en is zo sterk als dat ze groot is.
Ik voel mijn rug en schouders niet meer.. En het is helemaal geen prettig gevoel meer om er mee te rijden.
Vanaf het moment dat ik stelling begin te vragen, gaat ze er onder uit muizen. Ze gaat onder mij uit lopen of echt gaan hangen op mijn handen..

Vandaag heb ik voor het eerst les gehad, En zijn oplossing tegen dat hangen was dat ik haar omhoog moest trekken met mijn buitenteugel, Maar Siska is zo sterk in haar mond. Dat het amper effect heeft, haar vooruit rijden heeft amper nut. Want dan loopt ze haar hoeven kapot.

Ze is een ophaaltrens gewoon, ze is er mee zadelmak gemaakt en getraind geweest. Met een ophaaltrens is ze op PINKEN te rijden en veel fijner als dat ze nu is. Ze is koppig, eigenwijs en is zo bij mij weg als ze wilt.

Persoonlijk vind ik een ophaaltrens ook niet echt een oplossing maar wel een voorlopige oplossing. Zodat ik haar niet harder maak in haar mond, En haar fijner kan rijden. Het gaat er toch om hoe je er mee omgaat en mee rijd? En als je er vriendelijk mee omgaat doet het toch geen pijn voor haar? Want zolang er geen druk is, is er geen druk achter haar oren. En kom ik ook minder in haar mond!

Zoals ik dus al zei, het is een voorlopige oplossing tot dat ik een andere lesgever heb gevonden. (Ja, de zin van deze lesgever is mij in het verkeerde keelgat geschoten! LEES : Ofterwijl moet je volhouden, of je koopt je een DEFTIG paard.
Het is toch niet omdat Siska maar "een haflinger" is dat ze daarom een slecht paard is?
Achja, ik ga er niet verder op in. Daarbij, de lesgever is ook veel te ver. Om elke keer te doen met een jong paard
(moet over drukke baan, onder brug langs spoorweg enz. En in de winter is het al snel donker!)

Nu, vraag ik mij af. Hoe steek je in GODSNAAM zo een ophaaltrens in mekaar? Ik heb al een poging gedaan maar dat was helemaal mislukt.
Opeens waren mijn bakstukken te kort, En toch zijn die bakstukken dezelfde als waar dat de vorige eigenaar mee gereden heeft.

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit in mekaar steekt?

Mizora

Re: Hoe een ophaaltrens aanbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:02

Als het goed is een ophaaltrens zelf al met bakstukken.

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14150.jpg

Bedoel je dit?

Dan kan je namelijk ook met twee teugels rijden, op de trensteugel als het goed gaat en de ophaalteugel als het verkeerd gaat.

Of bedoelde je eigenlijk de pessoa?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:05

Nee je hebt het juist, maar bij het bit dat je laat zien. Zijn er inderdaad al bakstukken aan, maar bij mijn kan je deze verwijderen en aanbrengen. Het probleem? Hoe krijg je zo een bakstuk door die gaten van het bit.

Hier een foto bij vorige eigenaar waar ze die ophaaltrens aan heeft :
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:17

Oeh, is ze enkel op een ophaalteugel gereden? Dat is wel heel slecht. Daar kan je in eerste instantie ook echt niet tegen op, dat is echt niet raar.
Als het goed is kan je de gesp verwijderen van het riempje, dit kan je goed zich op de voorbeeldfoto die ik gaf. Daarna kan je (met veel gepruts weliswaar) hem erdoor werken en zou het moeten gaan. (heb iets vergelijkbaars gehad met een slobberriempje van mijn dressuurstang)

Maar ik zal je eerlijk zeggen, je hebt waarschijnlijk nog een hele lange weg te gaan voordat je haar weer gewoon op een normaal bit kan rijden.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:21

Ja, het zal een hele lang weg worden dat weet ik wel. Maar momenteel... zie ik geen andere oplossing. Ik ben het erger aan het maken dan dat het al was, en binnenkort heb ik niets meer te zeggen. Omdat ze zo hard word in haar mond. Ze is ook nooit dressuurmatig gereden, altijd springen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:08

Ik vraag me af wat precies de werking is van zo'n ophaaltrens (omdat ik er dus ook niks vanaf weet)? Zijn ze daarmee ook gemakkelijker te buigen, en helpt het tegen drammen?
(wij hebben een drammertje op buitenit, die haar hoofd ook de lucht in steekt)
Persoonlijk zou ik er ook niet mee willen rijden, maar als tijdelijke oplossing vind ik het niet zo'n probleem.

Alleen het feit dat ze er al haar hele leven op gereden is vind ik schokkend, lijkt me niet goed om een paard er mee in te rijden! Ik ben van mening dat je een paard altijd op een zo gewoon mogelijk bit moet inrijden, en dan kun je altijd iets aanpassen als het nodig mocht zijn.

Jammer dat je het paard dus niet hebt uitgeprobeerd zonder ophaaltrens voor je haar kocht. Ik zeg niet dat je haar niet had moeten kopen, maar ikzelf had toch extra getwijfeld.

edit: waar zijn die dingen te koop? Misschien is het ook wat voor ons om te proberen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:10

Ikzou persoonlijk voor 2 teugels gaan, 1 aan het bit zelf en 1 aan het riempje. Vooral op de teugel aan het bit rijden, word ze te zwaar dan de onderste teugel even gebruiken.

Probeer zoveel mogelijk richting normaal bit te gaan, dit maakt het voor jou later alleen maar makkelijker.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:38

VSW--->HAR

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:42

Safiera schreef:
Ik vraag me af wat precies de werking is van zo'n ophaaltrens (omdat ik er dus ook niks vanaf weet)? Zijn ze daarmee ook gemakkelijker te buigen, en helpt het tegen drammen?
(wij hebben een drammertje op buitenit, die haar hoofd ook de lucht in steekt)
Persoonlijk zou ik er ook niet mee willen rijden, maar als tijdelijke oplossing vind ik het niet zo'n probleem.

Alleen het feit dat ze er al haar hele leven op gereden is vind ik schokkend, lijkt me niet goed om een paard er mee in te rijden! Ik ben van mening dat je een paard altijd op een zo gewoon mogelijk bit moet inrijden, en dan kun je altijd iets aanpassen als het nodig mocht zijn.

Jammer dat je het paard dus niet hebt uitgeprobeerd zonder ophaaltrens voor je haar kocht. Ik zeg niet dat je haar niet had moeten kopen, maar ikzelf had toch extra getwijfeld.

edit: waar zijn die dingen te koop? Misschien is het ook wat voor ons om te proberen?

Een ophaaltrens is een gewoon normaal bit. (Gebroken) maar met twee gaatjes in van boven en onderaan.
Daar steek je dan je speciale bakstuk door. (Met een rek) En onderaan aan het bakstuk is een ringetje. Waaraan je je teugels vast maakt.
Een soort hefboom werking eigenlijk.. Alleen, dat het achter de oren werkt.

Hoe harder jij gaat zijn, hoe meer druk er achter de oren komt van het paard.
Om het op een cruwe manier te zeggen.. Een paard is VERPLICHT om naar beneden te lopen.

Maar in mijn ogen, gaat het er om hoe je er mee omgaat. Zolang je er niet te streng mee bent, lijkt het mij niet echt pijnlijk voor het paard.

Siska is dit gewend, en gaat daar ook geen drama over maken. Siska is echt op pinken te rijden met dit systeem.
Het is tot nu toe maar een voorlopige oplossing. Tot dat ik een goede lesgever heb gevonden..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:43

Juangi schreef:
Ikzou persoonlijk voor 2 teugels gaan, 1 aan het bit zelf en 1 aan het riempje. Vooral op de teugel aan het bit rijden, word ze te zwaar dan de onderste teugel even gebruiken.

Probeer zoveel mogelijk richting normaal bit te gaan, dit maakt het voor jou later alleen maar makkelijker.

Dat is ook nog wel een goed idee. :D