Gloednieuw zadel van Stubben, olie/vet of niks?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Gloednieuw zadel van Stubben, olie/vet of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 21:36

Ik heb hier een gloednieuw zadel van Stübben liggen. Ik wil er morgen voor het eerst mee gaan rijden, alleen is alles nog een beetje stijfjes (singelstoten en de zweetbladen). Volgens de "handleiding" :+ moet ik het zadel onderhouden met Stübben Hamanol crème. Maar die heb ik hier niet. Voor mijn neus staan een pot ledervet en een fles lederolie.

Wat is wijs om te doen? Het zadel nu in de olie zetten of nu invetten? Of het zadel gewoon zo laten en er morgen eerst mee gaan rijden? En dan later insmeren met Hamanol, keurig volgens de handleiding?

Nieuwe zadels moeten wel eerst ingevet/in olie gezet worden, toch?

Wie denkt er met mij mee?! Dit is de eerste keer dat ik een gloednieuw zadel heb namelijk. En mijn handen jeuken om het in te smeren, hahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:38

iig niet olie, Dat is nooit goed voor zadels!

Ik zou hem insmeren met ledervet neem aan dat dat geen kwaad kan. Fabrikanten bevelen namelijk altijd alleen hun eigen producten aan.

Annetje

Re: Gloednieuw zadel van Stubben, olie/vet of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:40

Zover ik weet is olie net zo goed als vet :P en moet je opletten met je stiksels. Die kunnen namelijk niet zo goed tegen overmatig vet.
Ikzelf zou enkel de singelstoten met wat vettigs insmeren en de rest met zadelzeep een beetje schoonpoetsen en dan vooral maar gebruiken. Echt soepel worden ze pas als je het gebruikt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:41

Olie lost de stiksels op, dus beter van niet.
Ik zou m lekker invetten en een nachtje laten intrekken. Morgen uitpoetsen en daarna gaan gebruiken, daar worden ze toch het soepelst van :j

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:46

ik heb wel eens gehoord dat ze vroeger iets in een bak olie legden om het zo soepel te krijgen omdat het dan door het leer heen dringt

maar ik zal niet durven zeggen of dit nou echt goed is , ik heb der zelf geen ervaring mee

en zoals ik al lees van de meeste is olie dus niet zo best

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:53

Een nieuw zadel (of hoofdstel) mn wanneer het wat stijfer leer is, doen we altijd eerst met olie. Lekker een nacht goed in laten trekken, daarna eens per maand met ledervet.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:10

haha dank jullie wel voor het meedenken. Veel verschillende ervaringen... en nu weet ik het nog niet.. :+

Mijn zusje zegt: olie op het gladdere leer (zitvlak enzo) en vet op het ruwere leer. Klinkt aannemelijk?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:32

Juist andersom is mijn mening, de ruwe delen (onderzijde zweetbladen, singelstoten e.d.) flink in de olie en zitvlak, kniewrongen eventueel in het vet. Maar de 1e maal doe ik dus alles met olie. Olie is meer vuil- en waterafstotend en trekt goed in. Daarna goed onderhouden met vet of balsem. Zo nu en dan (eens per 6 a 9 maanden of zo) doen we de onderzijden van de zweetbladen ook nog eens met olie. Bij stiksels idd niet te vaak olie gebruiken. Moet zeggen, onze zadels zien er na jaren intensief gebruik nog steeds als nieuw uit.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:37

Ik ga met aslo mee. De singelstoten, onderkant zweetblad (dat wat ruw is) met olie. Zitgedeelte zou ik niets aan doen. Eerst maar eens rijden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:39

Olie dringt te diep door in de vulling vd zitting en de kussens.Niet doen dus!
Van mijn zadelmaker moet ik gewoon vetten.Een paar keer voor het eerste rijden.
Zeker omdat hij bruin is en dan met eventuele regen vlekken kan krijgen.

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:44

Olie en vet hebben hetzelfde effect. Ik zou het niet op het zitvlak en kniewrong smeren want dan trekt het dwars door je leer heen de vulling in en dat is niet goed je vulling. Je kan wel een keer invetten of olien maar verder kan je het beste gewoon schoonmaken met zadelzeep en een dressing gebruiken. Van vet en olie wordt leer slap en dus veel kwetsbaarder. (Dit heb ik overigens allemaal van mijn zadelmaker hoor)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:46

Geen olie en geen vet. Alleen de singelstoten mag je wel met olie doen, maar blijf met vet bij de kussens en dergelijke weg!

Beetje zadelzeep en iedere dag na het rijden even schoonmaken met de zadelzeep!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:33

Hmm, singelstoten juist zelden in de olie of vet is mij altijd door diverse zadelmakers verteld. Deze worden dan te soepel ahw waardoor de gaten gaan 'lubberen' en daardoor op den duur uitscheuren. Wij zetten deze dus éénmalig in de olie en dan verder alleen met zadelzeep (spray) schoonmaken. Kussens doen we dus ook 1 keer in de olie (nw zadel) en verder ook alleen met zadelzeep en een enkele keer met vet/balsem.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:40

olie lost stiksels en lijm op en dringt in je kussens,bij zacht leer maakt t je leer te zacht waardoor het eerder slijt.
vet dringt minder door maar op gedeeltes met kussens gebruik ik het ook niet. ik maak alles schoon met zadelzeep,en heel toevallig die van stubben ,die in het plastic potje . mijn zwarte tuig onderhoud ik verder met de leerdressing van passier en het bruine tuig met ...hamanol...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:44

Hallo,

Wat mij verteld is door een zadelmaker (en daar hou ik me dan ook maar aan), is dat het gebruik van olie zoveel mogelijk beperkt moet worden. Olie dringt nl heel diep door in het leer. Zodra de olie in contact komt met de wollen vulling van een zadel loop je de kans dat de vulling gaat klonteren.
De zachte delen van het zadel (bv de zitting en de kniewrongen) zijn ook niet gebaad bij te veel vet. Het leer zou dicht kunnen slaan daardoor.

Mij is geleerd: zadel na iedere rit aan onderzijde schoonmaken met zadelzeep. ('k heb helaas niet altijd die discipline O:) ) 1x per maand het zadel/leer behandelen. Ik gebruik Kavelkade hiervoor (ziet eruit als melk, zit in een geel potje/flesje) op laten drogen en goed uitwrijven. Invetten is ook goed om te voorkomen dat het leer uitdroogt. Maar overdaad schaadt, ipv dat het leer er beter van wordt "slaat het dicht".
Een nieuw zadel zou ik zelf behandelen met de hierboven genoemde Kavelkade. Dit spul is niet vet, maar verzorgt en voedt het leer.

Succes ermee en uiteraard veel plezier met je nieuwe zadel!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 10:49

Thanx voor het meedenken en voor de adviezen! Ik heb het zadel vannacht heel dun ingevet, met het ledervet dus. Het ruwere leer (onderkant zweetbladen) heb ik maar even zo gelaten.. ik ga Hamanol kopen voor de volgende keren. Het is trouwens ook een bruin zadel ja.
Wat maken jullie je zadels trouwens vaak schoon. Ik doe het normaal misschien 3 keer per jaar ofzo.. shame...! Ik gebruik alleen zadelzeep als het vies is (strandzand, zout, modder). Hoezo zadel-barbaar...? :+ Nou dit nieuwe zadel maar vaker schoonmaken dan, hihi!

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:55

gewoon niet teveel opsmeren, is mij ook aangeraden bij de aankoop van mijn Stubben!

Na gebruik, afvegen met vochtige doek zodat er min mogelijk stofjes en vuiltjes achterblijven. Want daarvan word het zadel stijf!!

En vet is beter dan olie!! Vet insmeren en in laten trekken en dan GOED afpoetsen...

Is mij aangeraden!

Verder goed opbergen :)

succes!

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:55

Hamanol is echt superspul!!! Ook voor je laarzen enzo. Het blijft daar echt zoooo netjes door. Ik zweer erbij en wil niet meer anders.
Ze hebben het mij ooit geadviseerd voor mijn derby rijlaarzen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:56

Ik heb mijn nieuwe zadel en hoofdstel ook behandeld met hamanol. Mijn hoofdstel nu 2 keer en is heerlijk soepel. Het zadel moet nog een tweede keer maar was ook na 1 keer al erg fijn. Het enige nadeel van de hamanol vind ik dat er wel snel zweet/huidvet e.d. aan blijft plakken.. Maar verder, topspul :j

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:01

Ik moet mijn Stubben af en toe invetten invetten met Stubben hamanol van mijn zadelmaker.

Zoals vera_valic zegt: na het rijden proper maken met een vochtige doek. Geen bang hebben van wat water op je zadel!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:11

ik doe de onderkanten van de zweetbladen (dus de ruwe kanten) altijd met wat olie. hiervan worden de zweetbladen mooi soepel.
de bovenkanten doe ik dan met een klein likje vet of inderdaad stubben hamanol creme

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:51

Als je lang plezier wil hebben van je zadel en ook wil hebben dat je zadel tegen een fikse regenbui kan, of de cross ermee wil rijden ben je heel goed geholpen met Stubben Hamanol.
Je krijgt spijt als je een nieuw zadel niet goed invet.

Nieuwe zadels doe ik gemiddeld 5 keer in de olie voordat ik hem gebruik, ook de onderkant van de zweetbladen en ook de kussens. Ik leg hem ook echt op de kop om er goed bij te kunnen.
Bij een nieuw bruin zadel zou ik gelijk de zitvlak en zweetbladen met Stubben Hamanol doen en niet in de olie omdat dit de delen zijn die het eerste stof en water moeten "verwerken" en de kleurechtheid te waarborgen.
Veel plezier met je nieuwe zadel! :D

nikkigioa schreef:
Thanx voor het meedenken en voor de adviezen! Ik heb het zadel vannacht heel dun ingevet, met het ledervet dus. Het ruwere leer (onderkant zweetbladen) heb ik maar even zo gelaten.. ik ga Hamanol kopen voor de volgende keren. Het is trouwens ook een bruin zadel ja.
Wat maken jullie je zadels trouwens vaak schoon. Ik doe het normaal misschien 3 keer per jaar ofzo.. shame...! Ik gebruik alleen zadelzeep als het vies is (strandzand, zout, modder). Hoezo zadel-barbaar...? :+ Nou dit nieuwe zadel maar vaker schoonmaken dan, hihi!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:52

Ik doe alleen een nieuw zadel een paar keer goed insmeren,daarna ook echt niet vaak hoor!
Wel af en toe met een vochtige doek het vuil er af,maar vet hooguit 4x per jaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:23

Als je een bruin zadel hebt raad ik je idd echt de hamanol aan ,het zorgt er ook nog s voor dat je zadel niet teveel verkleurd nl , zelfs door wow-dealers wordt stubben hamanon aangeraden..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:03

Nou ik heb Hamanol gekocht hoor! Gelijk alles ermee gedaan (zadel, hoofdstel, laarzen)... hoezo fanatiek?! :+

Bedankt voor de tips!