Zadelonderlegger!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Zadelonderlegger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:48

Hoi lieve bokkers! Ik heb een vraagje betreft speciale zadelonderleggers :) Je hebt de gewone, met overal een gelijke verdeling maar ik zoek zadelonderleggers waar je op specifieke plaatsen gel erin kan stoppen. Snapt iemand wat ik bedoel? Een vriendin van me heeft zo eentje. Wat zou voor jullie de beste optie zijn als je naar mijn paardje kijkt? Aan de schoft heb je 2 ingevallen delen, en dan is het net een stijle glijbaan ofzo. Het is moeilijk om mijn zadel op plaats te houden aangezien hij eigenlijk net op die schoft moet komen .. Ik heb al eventjes gegoogled op ruitershops maar ik vind niet specifiek zo'n onderlegger, wie weet daar zo'n prijsje van?

foto van paard: http://i54.tinypic.com/346mjnt.jpg

Doei! Bedankt alvast, x

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:50

Ik zal voor zo een luchtpad gaan.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 19:57

Barvrouwke schreef:

Heb je daar een fotootje van?
En nog mensen? x

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:38

Even een andere vraag. Je paard heeft zo op de foto te zien atrofie bij o.a. de trapeziumspier veroorzaakt door een slecht passend zadel. Is je zadel wel eens nagekeken voordat je er van alles onder gaat stoppen.

Is je zadel nl te krap en je gaat er iets onder stoppen dan wordt het alleen maar erger. Is je zadel te wijd dan is dat tijdelijk op te lossen met bv de Korrektor (lucht/flair).
In beide gevallen te wijd en te krap zul je iets met je huidige zadel moeten. Waarschijnlijk zelfs een ander zadel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:46

Schangah... pff, wat een taal! En dat n.a.v. één foto? Ken je het paard soms al? Ja, de bespiering is wel heel mager! Maar dat is alles wat je kan vaststellen aan zo'n foto. En ook ik ben pro-zadelcontrole. Controle van goede drukverdeling van je onderlegger: Leg er een knikker onder en ga er op zitten. Voel je de knikker nog? Laat maar liggen! Gel ben ik dus niet zo voorstander van.

Mijn paard is van de zomer erg ziek geweest. Hij heeft al zijn spieren verloren met dank aan een parasiet. We zijn weer aan het bouwen. Ik heb er een Kavalkade Vario onder liggen. Gekocht via marktplaats. Kan ik je aanraden! Is niet duur en makkelijk weer te verkopen als je hem niet meer nodig zou hebben. En een goede zadelverkoper zou je vertellen dat een schaap (oftewel een goed bontje) onder je zadel een goede oplossing zou zijn.

Ow en als ik in de omschrijving kijk van deze TS zie ik dat het paard van ongeveer 1985 is. Een oude rot in het vak dus! Dat was een tijd, dat we er gewoon een zadel op gooiden, zonder naar de pasvorm te kijken, dus tja, het zou zo maar kunnen dat er een niet passend zadel bij zat.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:11

Ik had niet echt zo'n reactie verwacht.. Had er dan beter moeten bijzetten dat het paard +- 25 jaar oud is maar wel nog heel fit en er niet heel vaak op wordt gereden. Ik heb hem wel al een jaar of 4-5 maar nooit veel mee gereden in het begin. Maar de keren dat ik toch rijd zou ik graag een onderstuk willen waar ik gels in en uit kan doen, zodat ik ze later nog kan gebruiken. Of toch iets waarbij ik ze later nog kan hergebruiken :)

Het zadel dat ik nu heb heeft mijn moeder gekocht ( heeft ervaring ) dus zou me sterk zijn dat ze daar een slecht zadel voor heeft genomen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:36

Loezz schreef:
Barvrouwke schreef:

Heb je daar een fotootje van?
En nog mensen? x

google eens op flairpad --> van de wow fabrikant
Of Rambo airpad. Andere kan ik zo snel niet bedenken.

Mizora

Re: Zadelonderlegger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:58

Het is wat lomp van Schangah neergezet maar het is altijd iets waar op gewezen moet worden, want er zijn toch nog een hele hoop mensen die dit niet beseffen. (en waarbij het met iets extra's eronder alleen maar erger wordt) Dus vat het niet persoonlijk op en onthou het voor als je een keertje een paard tegenkomt waar dit wel het geval kan zijn.

Je zou inderdaad voor een luchtpad kunnen gaan. Dat heet een Korrector. Ook voor eventuele latere paarden is dat goed te gebruiken.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 10:45

Mizora schreef:
Het is wat lomp van Schangah neergezet maar het is altijd iets waar op gewezen moet worden, want er zijn toch nog een hele hoop mensen die dit niet beseffen. (en waarbij het met iets extra's eronder alleen maar erger wordt) Dus vat het niet persoonlijk op en onthou het voor als je een keertje een paard tegenkomt waar dit wel het geval kan zijn.
Je zou inderdaad voor een luchtpad kunnen gaan. Dat heet een Korrector. Ook voor eventuele latere paarden is dat goed te gebruiken.

Het ziet er wel goed uit maar 150 euro is niet niks natuurlijk :) En ik kan echtwaar verzekeren dat het paardje dit al had voor we hem kochten! x Nog andere suggesties behalve een luchtpad?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:57

Loezz schreef:
Mizora schreef:

Het ziet er wel goed uit maar 150 euro is niet niks natuurlijk :) En ik kan echtwaar verzekeren dat het paardje dit al had voor we hem kochten! x Nog andere suggesties behalve een luchtpad?

een goede zadel passer op stal laten komen.
Die kan prima beoordelen of je zadel aan te passen is en dit ook ter plekke uitvoeren....dit is meestal goedkoper dan zo n luchtding en je hebt dan tenminste een passend zadel

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 11:26

Ik denk niet dat er veel zadels zijn die dit alleen kunnen oplossen, ik weet niet of het dan zo goed te merken is op de foto, maar in het echt is het echt een 'glijbaantje' bij wijze van spreken.. of ik moet een zadel hebben met een onwijs dik zadelkussen. Ik ben niet van plan om een nieuw te kopen, want dit zadel is goed voor hem :) Maar het zou beter zijn moest ik inplaats van mijn gewone moessen, een gel of zoiets dat erop lijkt hebben voor een nog betere houding

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:43

Misschien wat direct maar tegenwoordig is dat wel eens nodig.
Het was trouwens een vraag en geen contstatering, stond er duidelijk bij.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:35

ik heb hele goed ervaringen met het Prolite Pad
die kun je ook in de versie kopen daar je aan de voorkant , tussen in en achterkant delen in kunt leggen
is wel prijzig ( 99,- euro ) maar dan heb je wel wat goeds waar je lang mee kunt doen.
en ook wasbaar
www.rielklumper.nl en dan onder het kopje zadelpas service naar beneden scrollen vindt je info
www.prolitepads.com

en ja een goede zadelmaker er naar laten kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad, daar ben ik het ook mee eens.
ik weet niet waar je woont, maar kan mijn zadelmaker wel aanbevelen !!
Heleen Klumper van de website: www.rielklumper.nl

succes

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:44

Ja, en die prolite is dus al gekopieerd bij Kavalkade. Dan kost ie de helft. Dat is voor de wat smallere beurs ook een prima optie! Maar Prolite is ook zeer zeker een aanrader.

Ow ja en een goede zadelpasser rekent volgens mij voor een zadeladvies 35 euro. 't Is idd maar net wat je wil. :+

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:12

prolite ook te koop bij divoza trouwens
handig om te weten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:18

Nu zeg ik misschien iets heel stoms maar je kan toch best een zadelmaker laten komen bedoel een beetje zadelmaker zou jouw ook een goede onderlegger kunnen adviseren dat lijkt mij persoonlijk toch de beste optie voor het paard zodat je zeker weet dat het goed ligt en je er het zadel niet slechter door doet liggen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:39

Prolite wordt gepromoot door MSFC. Als je goed kijkt, zie je dat Divoza alleen MSFC-zadelpassers heeft. Vandaar ook dat ze de prolite daar ook hebben. Tigra, ik ben het roerend met je eens.
Met een beetje opletten kun je ze ook al vinden op marktplaats.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:56

Om te beginnen: eerst een zadelpasser erbij voor je begint aan de klooien met vullingen etc.
Verder is een Mattes bontje met correction system een mogelijke oplossing.
Dit is een lamswol onderlegger, eersteklas schaap, met 4 inlagevakken (dus 2 langs elke kant) waarin soepele, viltachtige inlages passen (worden standaard 12 stuks meegeleverd). Wil je geen inlages dan kan je het bontje gewoon zo gebruiken.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:02

Ik heb een nieuwe flair Korrector pad te koop (maar 1 keer gebruikt). Deze heeft 4 kamers die je afzonderlijk kunt vullen. Het is een maar M 140, 17 inch dressuur.

Mocht je interesse hebben pb me even

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:13

Mijn ruin (20) heeft precies hetzelfde. Spieratrofie op de schoft veroorzaakt door een tekort aan eiwitten (hoeft dus niet door het zadel te komen. Paarden met een ronde, hangbuik en weinig bespiering 'van boven' hebben vaak een tekort aan bepaalde aminozuren. Kun je vrij makkelijk oplossen door granen te voeren.) Er past echt geen zadel op. Ik heb de Corrector en de ProLite allebei in huis, maar die doen niet wat ze moeten doen. Mijn oplossing? Gewoon een dikke, wollen deken eronder net als op de manege. Goedkoop en werkt beter dan al die dure onderleggers! Ik heb het trouwens gedaan op aanraden van mijn DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:31

Prolite! Ontzettend fijne dingen, wel duur maar dan heb je wat.