[WN] Ligging westernzadel op extreem ronde, brede Haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Ligging westernzadel op extreem ronde, brede Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:09

Hoi,

ik heb een zeer breed gebouwde Haflinger, met een erg ronde rug. Ik heb hem tot nu toe altijd met een normaal vzh zadel gereden, maar omdat ik helemaal gek word van alle zadels die niet passen, schuiven, of voor mij weer niet lekker zitten, dacht ik, mss moet ik eens western proberen. Ik vraag me alleen wel af of mijn paard hier gemakkelijk aan kan wennen, omdat een western zadel natuurlijk veel zwaarder is dan een normaal vzh zadel en omdat het natuurlijk heel anders ligt. Ik vraag me ook af of een goed passend western zadel minder schuift dan een goed passend vzh zadel, zit hier veel verschil in ? Ik heb zelf nog maar 1x op een western zadel gereden dus ik heb er bijna geen ervaring mee. Mijn paard heeft momenteel een Kent en Masters zadel met een extra extra wide boom... Bestaat dit in westernzadels ook ? Ik heb er zelf heel weinig verstand van, ik weet ook niks over merken, welke goed zijn en welke niet en wat een normale prijsklasse is voor een normaal zadel, etc. Wie weet er meer over te vertellen ?

Groetjes Anne-Sophie

Maxielover

Re: Ligging westernzadel op extreem ronde, brede Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:23

Heeft iemand een idee ?

DubbelFun

Re: Ligging westernzadel op extreem ronde, brede Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:54

Het gewicht van een zadel maakt voor een paard nietr uit, want het draagvlak van western is ook groter.
Alleen op een rond paard zonder schoft zal elk zadel (ook western) minder vast liggen als op een paard mét schoft.
Met een neopreen singel en pad kun je het verbeteren. Maar opstijgen vanaf een krukje en een goede balans blijft een pré.

Ook bij westernzadels heb je verschillende breedtematen. Bij een heel rond/breed paard zou je een Full of misschien zelfs een Extra-Full boom moeten hebben.

Het probleem met Hafjes is dat ze vaak een korte rug hebben en dus niet alle WN-zadels geschikt zijn, omdat die vaak te lang zijn.

Afhankelijk van wat je kwijt wilt voor een WN-zadel zou ik kontakt zoeken met iemand die met diverse zadels aan huis komt en een goede pas/inruil-garantie geeft.