2dehands paardenspullen veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

2dehands paardenspullen veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:47

Zoals iedereen hier wel weet is een paard hebben duur zeker een jong paard waarvoor je dus zelf alles nog moet aanschaven.
Nu zie ik wel eens 2dehands pads, beenbeschermers, bitten, hoofdstellen enz enz enz op bokt.
Aan de eenekant denk ik dat scheelt een berg geld. (vooral voor een pad die kost ruim 200 een pad is trouwes dat wat "jullie" engelse ruiters een dekje noemen)
Maar aan de andere kant vindt ik hetg ook eng je weet maar nooit wat die persoon voor jou ermee heeft gedaan en wat voor enge huidziektes dat paard heeft gehad.
Wat vinden jullie van het idee van 2dehands paardenspullen?
En hoe reinigen jullie dit na aankoop om er zeker van te zijn dat het veilig is?

Een zadel koop ik zowiesoo nieuw maar over andere producten hoor ik graag jullie mening.

(ik plaats dit trouwes in het dressuur deel omdat er veel meer dressuur dan western ruiters op bokt zijn dus ik hoop hier meer reacties te krijgen)

magda_90

Re: 2dehands paardenspullen veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:59

Het blijft een risico, tweedehands spullen aanschaffen. Daarom is het belangrijk dat je vooral al zoveel mogelijk informatie moet zien in te winnen. Dus foto's, hoe lang het gebruikt is, voor welk paard etc. Ik let zelf ook op mijn gevoel. Heb al een paar keer gehad dat de verkoper mij niet lekker zat en dat dat terecht was.

Zelf ontsmet ik dus altijd alle spullen wanneer ze binnen komen, dit doe ik altijd met halemid. Ik heb namelijk in het verleden een vaag vermoeden gehad dat de verkoper een paard met schimmel had. Want na het gebruik van dat dekje vertoonde ze daar schimmelplekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:49

Uit de advertentie (en later privé-communicatie) maak ik al zo een beetje op hoe betrouwbaar/eerlijk de verkoper is.
Koop nooit zonder vooraf meerdere duidelijke foto's gezien te hebben van het product.
Vraag expliciet naar de staat van het product en de reden van de verkoop. En of het product schoongemaakt wordt voor verzenden/ophalen.
En tenslotte, het pakje dat je toegestuurd krijgt vertelt ook veel. Een product moet met zorg en netheid ingepakt zijn(wat wil zeggen dat de verkoper moeite doet om het product in dezelfde staat af te leveren).
Als ik na opening dan nog twijfel over het product, maak ik het gewoon zelf grondig schoon.

In het kort --> volg jouw intuïtie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:53

De verpakking verteld inderdaad een hoop. Zo heb ik iemand gehad die heel creatief een bitje ingepakt had in de envelop. Meters keukenrol en tape waar je u tegen zei, alleen om te voorkomen dat de envelop niet zou uitscheuren. +:)+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:00

Maar dat zie je pas als je het thuis krijgt. :)
Ik denk dat je gevoel in eerste instantie het beste is, ik moet zeggen dat ik al een paar keer ben opgelicht door bokkers dus erg betrouwbaar is het gewoon niet. Je loopt toch een risico dat het niet is wat je dacht of dat het toch kapot blijkt te zijn.
Ik heb de spullen niet terug kunnen sturen en dat vind ik erg spijtig aangezien het halster de verkeerde maat was en ook nog kapot was. Terwijl ik uitdrukkelijk had gevraagd om een full en in goede staat.
Het is gewoon een risico maar ik heb gelukkig ook met bokkers te maken gehad die er wel veel zorg aan besteden. Kan kan 2 kanten op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:03

magda_90 schreef:
De verpakking verteld inderdaad een hoop. Zo heb ik iemand gehad die heel creatief een bitje ingepakt had in de envelop. Meters keukenrol en tape waar je u tegen zei, alleen om te voorkomen dat de envelop niet zou uitscheuren. +:)+

Dat zou ik zomaar kunnen zijn haha.
Ik heb voor die dingen altijd bubbeltjes enveloppen in huis.

Ook ben ik van mening dat als je dingen netjes schoon en niet afgeragd binnen krijgt, al een hoop zegt
Hoe vaak ik niet dingen in verotte enveloppen of smerig binnenkrijg is niet normaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:06

Ik zelf ook hoor, ik heb enorm veel van zulke pakken/enveloppen binnen gekregen. Maar helaas ook enveloppen waar het bit al bijna uitgescheurd was of dat er nog net geen schimmel op het bit stond. Bij mij gaat alles schoon de deur uit, vind dat wel zo netjes. :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:01

Uiteraard al een eerste indruk bij de advertentie, zoals er hier nog zeggen. Persoonlijk koop ik alleen tweedehands als ik het product eerst met m'n eigen ogen kan zien. Een verkoper die van plan is om je iets vuils of eigenlijk kapot te verkopen, gaat bij je vraag om persoonlijk langs te komen vaak al dwars liggen. Dan weet je genoeg. :D Je bent op die manier natuurlijk wel geografisch beperkt, want even naar Nederland voor een dekje is natuurlijk te gek vb. (in mijn geval, he)

Is de staat van het product toch niet wat je verwachtte, dan kan je nog altijd nee zeggen op dat moment. Een reisje voor niets, dat is waar, maar liever de kosten van je autorit dan de kosten van het product plus verzending voor niets, denk ik dan.

Reinigen: hangt van het product af, zou ik zeggen. Borstels of hardere voorwerpen kan je natuurlijk altijd door de dettol halen, maar voor een pad lijkt me dat al een pak moeilijker. Goede vraag: hoe houden jullie die proper in het algemeen? Want wassen in de wasmachine lijkt me niet meteen een optie voor zo'n westernpad?

Om zeker te zijn dat bacteriën, schimmels e.d. dood zijn zou je de pad een periode kunnen laten 'rusten' en vb. bij vrieskou een paar daagjes buiten kunnen laten (of als je een grote vrieskast hebt: zak in en daar eventjes in steken. Lijkt me dat tenminste een deel van de mogelijke problemen zullen verdwijnen op die manier.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:11

veilig? Tja..ik weet het nog niet, ik hoop een dezer dagen binnen te krijgen: 1 Hoofdstel alleen gepast en mooie,duidelijke foto en een longeertussenstukje, zelfde verhaal. Ik verwacht dat dat keurig gaat binnen komen, contact was in elkgeval snel en netjes...Ben benieuwd. Heb hier voorheen nooit iets 2de hands gekocht omdat ik wat twijfels had..maar goed ik ga het proberen en we zien wel. (als dit mocht tegenvallen, ga ik niet failliet, en ben een wijze les rijker) Ben dan trouwens wel liever koper via bokt dan MP...maar das puur gevoelsmatig..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:12

LeenC schreef:
Uiteraard al een eerste indruk bij de advertentie, zoals er hier nog zeggen. Persoonlijk koop ik alleen tweedehands als ik het product eerst met m'n eigen ogen kan zien. Een verkoper die van plan is om je iets vuils of eigenlijk kapot te verkopen, gaat bij je vraag om persoonlijk langs te komen vaak al dwars liggen. Dan weet je genoeg. :D Je bent op die manier natuurlijk wel geografisch beperkt, want even naar Nederland voor een dekje is natuurlijk te gek vb. (in mijn geval, he)

Is de staat van het product toch niet wat je verwachtte, dan kan je nog altijd nee zeggen op dat moment. Een reisje voor niets, dat is waar, maar liever de kosten van je autorit dan de kosten van het product plus verzending voor niets, denk ik dan.

Reinigen: hangt van het product af, zou ik zeggen. Borstels of hardere voorwerpen kan je natuurlijk altijd door de dettol halen, maar voor een pad lijkt me dat al een pak moeilijker. Goede vraag: hoe houden jullie die proper in het algemeen? Want wassen in de wasmachine lijkt me niet meteen een optie voor zo'n westernpad?

Om zeker te zijn dat bacteriën, schimmels e.d. dood zijn zou je de pad een periode kunnen laten 'rusten' en vb. bij vrieskou een paar daagjes buiten kunnen laten (of als je een grote vrieskast hebt: zak in en daar eventjes in steken. Lijkt me dat tenminste een deel van de mogelijke problemen zullen verdwijnen op die manier.

De meeste spuiten hun pad schoon met een tuinslang maarja dan zijn de bacterien enz er nog niet uit.
En in de vriezer ik denk niet dat dat kan er ziiten namelijk allemaal kleine luchtzakjes in voor de schokdemping in weet niet wat daarmee gebeurt als je het bevriest.
Weet iemand wat er gebeurt als je allemaal kleine afgesloten zakjes lucht tegenelkaar aan in de vriezer legt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:50

Je kan de pad (denk ik tenminste) vast wel goed reinigen van te voren en het dan in halemid laten weken? Zo hebben mijn dikkere dekjes het wel overleeft, ik weet alleen niet of een westernpad daar tegen zou kunnen. Maar halemid 'verwoest' de stof niet, dat vind ik een voordeel daarvan.

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:11

ik zou het nooit laten opsturen, want op het plaatje ziet het er meestal anders uit. maar ophalen zou best kunnen, en als het dan vies is gewoon goed reinigen en weken. ;)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:34

Moontje1991 schreef:
LeenC schreef:

De meeste spuiten hun pad schoon met een tuinslang maarja dan zijn de bacterien enz er nog niet uit.
En in de vriezer ik denk niet dat dat kan er ziiten namelijk allemaal kleine luchtzakjes in voor de schokdemping in weet niet wat daarmee gebeurt als je het bevriest.
Weet iemand wat er gebeurt als je allemaal kleine afgesloten zakjes lucht tegenelkaar aan in de vriezer legt?

Ah, dat weten we dan ook weer. Zal misschien ook van het soort pad afhangen, want dacht dat er ook gewoon zijn die van zware materialen (dikke vilt e.d) gemaakt zijn?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:44

Je moet er zéker van zijn dat het nog in goede staat is (dus vraag foto's enz.)
En als je de spullen ontsmet heb je normaal achteraf geen problemen met huidziektes...
Gewoon altijd veél informatie over de spullen vragen !! (én foto's) ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:48

Ik heb heel vele tweedehands gekocht. Ook een van mijn Wintec zadels. Voor gebruik nalaten kijken en op maat gemaakt door de zadelmaker. Verder heel veel pads gekocht via bokt en ook mijn hoofdstel. Bitten nog niet, maar dat zou ik geen probleem vinden. Ik ben alleen ernstig opzoek naar een specifiek bit en dat heb ik tot nu toe niet gevonden.

Volgende week komt er wel een zadelmaker voor een nieuwe (leren) zadel, maar Wintecs en als je een paard heb met een simpele rug en je zoekt een standaard zadel dan kun je de gok best wagen. Maar ga dan wel voor 'bekende' merken én laat ALTIJD een zadelmaker er naar kijken alvorens je er mee gaat rijden. Ik heb al eens gebeld naar mn zadelmaker toen ik Daaleman hier te koop zag staan. Hij vertelde mij dat het zadel wrs niet zou passen. Dat kan dus ook :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:57

Je gevoel zegt idd veel.
Heb laatst een anky setje geruild..
Zouden dit allebei dinsdag op de bus doen, nou afijn, gedaan dus :D
Code naar haar gestuurd, en sprak haar op msn, haar code had haar vader nog want die had t pakketje weg gebracht..
Oke, dat kan! Volgende dag, pakketje was nog niet op de post, die vader was het vergeten, dus het pakje lag nog in de kofferbak (was inmiddels donderdag, dus het pakje lag dan vanaf dinsdag in de auto).
Nouja goed, toen begon ik al te twijfelen..
Vrijdag had ze m op de post gedaan, en zaterdag ofzo kreeg ik de code.. Deed het niet.. Ik denk achja, tis weekend..
Maandag niets, dinsdag niets.
Ik denk, ik ben genaaid :+

Woensdag kreeg ik m gelukkig binnen.
Wat denk je: heeft ze hem naar mij gestuurd in dezelfde doos als waar ik mijn setje in had verpakt :+
Opzich niet erg natuurlijk, maar ze had dus wel gelogen, aangezien het pakje niet eens klaarstond voor verzenden, en ze gewoon heeft gewacht tot mijn pakje bij haar binnen was gekomen..

En de doos had ze niet eens fatsoenlijk dicht geplakt, aangezien er een sticker op zat dat de doos tijdens transport open is geweest.
Gelukkig zat de pad erin, en de beschermers.

Maargoed, leuk was anders :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:04

Ik maak altijd gewoon alles schoon.
Maar niet spastisch alles ontsmetten, dat niet.
Nieuw vind ik paardenspul veel te duur dus dan koop ik bijna altijd wel via bokt.

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:15

Ik heb nu een ding via bokt gekocht en dat is me dan wel goed bevallen.

Een uitrijdeken die nog heel erg goed was.

Je moet gewoon door krijgen hoe betrouwbaar een verkoper is.
Vragen om foto's en extra info!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:40

AaronYve schreef:
Maar dat zie je pas als je het thuis krijgt. :)

Daarom ook mijn andere tips.

En als je dan nog twijfelt. Dan maak je het toch gewoon even heel grondig schoon.

En als je dan toch angstvallig bang bent voor bacteriën en je nog niet gerustgesteld bent, dan zou ik de tweedehandsmarkt laten voor wat het is en naar de ruitersportwinkel stappen. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:48

Ik heb toch al zoveel via bokt gekocht, nooit wat geks gehad aan schimmel ofzo hoor.
Het scheelt gewoon bergen geld. No way dat ik dat geld er nieuw voor over heb.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:48

Ik heb twee jaar geleden voor het eerst m'n paard onder een deken gezet omdat hij het duidelijk koud had. Maar ik had ineens zooooveeel dekens nodig, ik kon het echt niet betalen. Heb toen veel aanbiedingen gekocht, maar ook een paar tweedehands. Sommige werd bijverteld dat ze ze hadden laten reinigen voor de verkoop, zagen er netjes uit en heb ik zelf niet meer gewassen. De rest heb ik thuis in de wasmachine gegooit (wij hebben zo'n hele grote waar dekens in passen). Heb een keer bij iemand twee dekjes gekocht, deze zaten nog helemaal vol met haren, heb ik geborsteld en toen in de wasmachine gedaan.. Nooit problemen mee gehad :) Ik vind het wel een uitvinding eigenlijk, tweedehands kopen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:50

Ik ook suus19.
Als ik bij een ruitersportzaak ben sla ik bijna stijl achterover. :')

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:34

moonfish13 schreef:
Ik ook suus19.
Als ik bij een ruitersportzaak ben sla ik bijna stijl achterover. :')

Ja ik was eerst vanplan om alles nieuw te kopen tot ik een lijste maakte met wat ik nodig heb en de kosten ervan toen schrok ik behoorlijk.
Dus ik hoop dat ik een deel ervan op veilige wijze 2dehand kan kopen zodat ik niet falliet ga.
Bedankt voor de schoonmaaktips mensen.
Maar nog een vraagje wat doen jullie met de leren dingen zoals hoofdstellen, kaptoom, longeerzingel want die kun je natuurlijk niet in ontsmetingsmiddel leggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:40

DeadxStar schreef:
Je gevoel zegt idd veel.
Heb laatst een anky setje geruild..
Zouden dit allebei dinsdag op de bus doen, nou afijn, gedaan dus :D
Code naar haar gestuurd, en sprak haar op msn, haar code had haar vader nog want die had t pakketje weg gebracht..
Oke, dat kan! Volgende dag, pakketje was nog niet op de post, die vader was het vergeten, dus het pakje lag nog in de kofferbak (was inmiddels donderdag, dus het pakje lag dan vanaf dinsdag in de auto).
Nouja goed, toen begon ik al te twijfelen..
Vrijdag had ze m op de post gedaan, en zaterdag ofzo kreeg ik de code.. Deed het niet.. Ik denk achja, tis weekend..
Maandag niets, dinsdag niets.
Ik denk, ik ben genaaid :+

Woensdag kreeg ik m gelukkig binnen.
Wat denk je: heeft ze hem naar mij gestuurd in dezelfde doos als waar ik mijn setje in had verpakt :+
Opzich niet erg natuurlijk, maar ze had dus wel gelogen, aangezien het pakje niet eens klaarstond voor verzenden, en ze gewoon heeft gewacht tot mijn pakje bij haar binnen was gekomen..

En de doos had ze niet eens fatsoenlijk dicht geplakt, aangezien er een sticker op zat dat de doos tijdens transport open is geweest.
Gelukkig zat de pad erin, en de beschermers.

Maargoed, leuk was anders :P

Ja zulke dingen vind ik altijd zo flauw, zeggen dattie verstuurd is maar vervolgens gewoon wachten tot je het pakketje van een ander binnen hebt en dan pas versturen.. zeg dat er dan gewoon eerlijk daar heb ik veel minder problemen mee dan dat gelieg..

Leren dingen vet ik gewoon in en ga ze gewoon gebruiken, heb verschillende dingen via bokt gekocht en nooit problemen gehad

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:49

dingen waar bijna niks mis mee kan gaan en waar ik een goede foto van krijg durf ik wel eens te kopen. dus eigenlijk nylon/kunststof halsters, beschermers, bitjes of sporen.

Zo heb ik al een uitrijdeken, fleecedeken, winterdeken, een dekje/pad, een bit en beenbeschermers gekocht.
Soms heb je mensen die graag nieuwe setjes hebben en dan gaan de "oude" vaak voor een prijsje de deur uit en deze zijn dan nog niet zo vaak gebruikt...

dingen waarbij onderhoud van belang is zoals leder, zal ik niet zo snel kopen, ook al is het netjes gepoetst als het jaren beschimmeld gelegen heeft, dan is het goede er toch ook af denk ik dan...
de dekesn waren ook maar voor "erbij" of als reserve. anders koop ik dat ook liever nieuw.