Wat voor bit moet ik nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sappolz

Wat voor bit moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:09

Hoi Bokkers,

Graag zou ik willen weten welk bit ik voor mijn pony zou moeten hebben.
Heb er totaal geen verstand van, ze heeft nog het bit wat ik erbij kreeg toen ik haar kocht. 8 jaar geleden :o Dat bit is meer dan 10 jaar oud. Tijd voor een nieuwe dacht ik zo *D

Het is een appaloosa, heeft een klein hoofdje. Vaak ponyhoofdstellen ipv cob. Soms maat Cob.
Zit er een beetje tussenin. Ze is 1,48 hoog. Heb al een beetje gespeurd en volgens mij moet ze maat 11,5 cm hebben. Hoe ik een bit opmeet heb ik al opgeschreven hier, alleen nog uitvoeren :D

Ik wil haar zo vriendelijk mogelijk rijden, normaal recreatief. Geen poespas. Moet wel nageven, voornamelijk in stap (ivm hoefkatrol, niet te zwaar belasten) Wat is jullie mening hierover?

chrisje_83

Re: Wat voor bit moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:13

Wel bit heb je er nu in hangen? Loopt ze er niet meer fijn op? Want waarom zou je iets wat goed is veranderen vanwege de ouderdom van de spullen? Dat vind ik persoonlijk wat onzinnig namelijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:14

Wat dacht je van geen bit? ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:14

If it aint broke, don't fix it.
Dus met je huidige bitje naar een ruitersportzaak, en een nieuwe van hetzelfde model

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:28

bustrens dubbel gebroken, met zo'n plat tussenstukje.

Geen bit heb ik over gedacht, geen idee of het wat is. Hoor wel positieve dingen daarover.

Ik twijfel enorm of deze wel goed ligt, ze loopt er volgens mij prima mee. Soms houd ze haar hoofd wat scheef, maar is misschien ook een tik. Tandarts is begin dit jaar erbij geweest. Is dus onderhand alweer een jaar geleden. Wil ook wel nageven.

Wat ik misschien beter kan doen is eerst meten :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:30

Hoofd scheef houden kan een rijtechnische fout zijn! Zijn jou handen wel gelijk bijvoorbeeld.
Als ze verder fijn loopt op dit bit zou ik het niet veranderen!

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:52

dank jullie wel!!

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:20

Lastig hoor, er zijn zoveel meningen over bitten, vroeger was de watertrens het beste, later werd het inderdaad met een tussenstukje zodat het paard beter ging afkauwen, een scherp bit om je paard beter in bedwang te houden enz....
Wie weet kun je een bit van iemand (meerdere iemanden) lenen om eens te kijken waar je pony het beste op reageert en inderdaad, waarom niet bitloos; werkt ook prima!!

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:24

Er zijn zoveel bitten, moeilijk kiezen dus;)
Ik rijd zelf western, en daar heb je een roestig bitje bij!! Ik vind het zelf heerlijk voor mijn paardje. Want hij is al heel erg gevoelig in de mond, vandaar western. Hij vind het zelf ook erg fijn, vooral op buitenritten. Ik zou niet weten wat voor bitje je eigenlijk nodig bent. Is het bit dat je nu hebt niet goed meer?? Is hij roestig?? Dat is echt niet erg hoor, aleen als je op concoursgaat word er op gelet dacht ik maar dat weet ik niet meer. Een roestig bitje vind een paard heerlijk om op te kauwen, dus in principe kan het nog gewoon;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:29

persoonlijk vind ik een dubbelgebroken watertrens altijd fijn.
niet te dik, en niet te dun.
ze moeten wel een beetje kunnen bewegen met hun tong.
een dunner bit is niet meteen scherper, sommige paarden hebben weinig ruimte in hun mond en als er dan nog zo'n dik stuk ijzer in moet is dat voor het beestje ook niet echt prettig.

maar zoals al aangegeven is, als ze fijn loopt op het bit dat ze nu heeft, gewoon hetzelfde model weer halen.
je bit mag inmiddels al wel vervangen worden, ivm slijtage aan de scharnieren/bitringen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:35

sappolz schreef:
bustrens dubbel gebroken, met zo'n plat tussenstukje.

Geen bit heb ik over gedacht, geen idee of het wat is. Hoor wel positieve dingen daarover.

Ik twijfel enorm of deze wel goed ligt, ze loopt er volgens mij prima mee. Soms houd ze haar hoofd wat scheef, maar is misschien ook een tik. Tandarts is begin dit jaar erbij geweest. Is dus onderhand alweer een jaar geleden. Wil ook wel nageven.

Wat ik misschien beter kan doen is eerst meten :)

Over het algemeen kun je met een sidepull zo wegrijden, is een heel duidelijke optoming voor het paard.
Je kunt het allicht proberen door gewoon een keer je teugels aan de neusriem vast te maken. (moet je wel een hoge neusriem hebben.)
Kan soms confronterend zijn dat wel, omdat je merkt dat je niet voldoende op je zit kunt sturen, maar is vaak wel meteen een goede les.
Oja bij sidepull als je stuurt, absoluut niet je hand naar achter trekken maar juist opzij bewegen, anders komt je hulp niet duidelijk door.
Probeerze! :D