deken schuift naar achteren, hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

deken schuift naar achteren, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 13:43

Ik hoop dat jullie de oplossing weten :)

De deken die ik nu op mijn paard heb liggen, schuift steeds naar achteren. De deken is groot genoeg, als ik hem opleg ligt hij gewoon prima. Maar om de een of andere reden wordt de deken naar achteren getrokken, en gaat dan achter haar schoft en op haar borst liggen wringen. Afgelopen week was het zelfs zo erg, dat de boventste borstsluiting door de spanning kapotgesprongen is.

Nu mijn vraag aan jullie.. Waar zou dit aan kunnen liggen, en wat kan ik eraan doen?

hippo

Re: deken schuift naar achteren, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:47

De deken die jij nu hebt is waarschijnlijk niet geschikt voor de bouw van jouw paard.
Meisje bij ons op stal heeft er ook last van en nu ze een deken van HH heeft is het veel minder.
Nog is een oplossing om bij de borstsluiting een extra sluiting te maken zodat de deken hoger dicht kan, zo blijft de deken beter op zijn plaats liggen.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:52

Dit probleem heeft mn vzpony ook bij veel dekens ..
Heb nu toch maar een nieuwe deken voro hem (van HH) en deken ligt heel goed, schuift niet naar achter :)
Bij hem ligt het er wsl ook aan dat hij bijna geen borst heeft zegmaar.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:57

Ik heb dit probleem ook bij mijn oude shetlander. Hier zijn helaas niet veel verschillende dekentjes voor dus maar steeds weer na voren trekken! ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:59

welke binnenvoering heeft je deken? met een gladde binnenvoering ga je dit minde snel hebben en verder sluit ik me bij de rest aan. De pasvorm van het deken is niet geschikt voor jouw paard.
Inhet algemeen vind ik dekens met verstelbare borst onder de vorm van die "musketon" achtige haken de grootste rommel die er is, heb bij niemand uit de kennissenkring geweten dat die sluitingen meer dan 1 winterseizoen meegaan en dat de paarden geen schuurplekken op schoft of borst hebben

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:01

Ik ken het probleem.
Ik ben nu over op de dekens van Horseware (Amigo, Rhino en Rambo) en deze hebben dit probleem niet.
De deken sluit hoger en ligt echt nooit strak naar achteren.

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:02

Ik sluit me aan bij de eerdere opmerkingen dat de pasvorm van de deken niet goed is voor jouw paard.
Mijn ervaring is dat Horseware-dekens een superpasvorm hebben. Ze sluiten vrij hoog aan dus schuiven niet naar achter.
En een goede deken hoeft niet altijd duur te zijn! De amigo's zijn prima te betalen. Met HH heb ik met mijn huidige paard geen ervaring.

Edit: Sca wij plaatsen hetzelfde op hetzelfde moment :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:07

Wheatherbeta dekens liggen ook echt heel erg fijn op de meeste paarden.

Wat ook wel eens wil helpen is een deken met een halve hals, zorgt er ook voor de dat deken niet de manen weg kan schuren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:09

sca en allstar: jullie zeggen wat ik ook denk. dat de horseware dekens super liggen, maar ja dacht dat het niet de bedoeling was om reclame te maken :P

WB heb ik ook, maar vind ik persoonlijk toch iets iets minde qua pasvorm, trekt wel niet echt naar achteren, maar sluit toch ook niet mooi aan aan de borst

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:51

petitparis: is geen reclame, maar gewoon onze mening als ervaringsdeskundigen toch? :-)
Ik vind niks zo irritant als een deken die niet past.
WB heeft hele mooie dekens, maar vind ik ook errug duur! Vwb dekens is zoeken op internet zeker de moeite waard! Kan zo enkele tientjes schelen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:53

De beste oplossing is denk ik om op zoek te gaan naar een goed passende deken, eentje die goed past bij de bouw van je pony.
Inderdaad zoals eerder aangegeven, ik raad je ook de Horseware dekens aan, die hebben gewoon een uitstekende pasvorm.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:59

Dan is de halsopening van je dek te groot.
Je kan dat eventueel oplossen door de sluiting te verzetten en zo de opening te verkleinen,dus of de gespen of de banden naar achter verzetten.
Is het een oud dek, dan kan je er ook 2 gaatjes in maken ( op de hoogste van je gesp) en daar dan een oude stijgbeugelriem door heen halen.
Voor buiten is dat niet zo geschikt omdat je een behoorlijke lap stof over houd aan de voorkant.
Is dit erg Chinees of een beetje te begrijpen zoals ik het uitleg?? :D :D :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:00

ik heb mijn dekens nu via josie hier op bokt, scheelt enorm veel met de winkels in mijn buurt...

en ik zweer bij horseware, er komt geen andere meer in ;)
wie passen de rambo's ooit eens in mijn budget :D

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:14

Idd via Josie, ik ga falliet door haar! _O-
Ik ben ook superfan van Horseware! Ik heb de new market collectie, :~ staat zoooo mooi!

Maar even ot is het financieel echt gunstig om een marktonderzoekje te doen, als je weet wat je wilt hebben.

Tip voor de TS: probeer anders van een vriendin of stalgenootje andere merken dekens te passen om te kijken wat goed ligt.
Voor mijn vorige pony lag Bucas bijv. geweldig, maar dat hoef ik nu bij mijn paard echt niet om te doen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:45

Dankjewel voor alle snelle reacties!

@ petitparis: dit is inderdaad een deken met verstelbare musketonsluitingen op de borst. Wat voor spul de binnenvoering is.. goeie vraag :P Gewoon stof, zo'n beetje hetzelfde stof als van een dekbed. (hoe leg ik dat nou uit haha)

een extra hoge sluiting aan de deken maken kan ik misschien nog proberen..
@ aerdenhout: Ik heb niet het idee dat de halsopening te groot is, want als ik de deken vastmaak sluit deze gewoon mooi aan op de borst. Ik heb meer het idee dat hij naar achteren getrokken wordt, dan dat hij vanzelf zakt omdat de voorkant te groot is.. Je uitleg was trouwens duidelijk!

Als ik de meeste reacties hier zo lees zal ik toch een nieuwe deken moeten kopen.. Wel balen, want deze deken is pas een jaar oud (gekocht voor mijn vorige bijrijdpaard, het paard waar ik hem nu op heb liggen is ook niet van mijzelf), en zo rijk ben ik als studentje niet helaas :D

Maar ik ga eens goed zoeken op de merken die jullie hebben genoemd!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:49

Dit probleem heb ik ook gehad. Ik had ook de indruk dat de pasvorm wel goed was maar de halsopening was toch te groot. Ik heb nu een kieffer die iets verder valt over de schoft en deze blijft goed liggen.

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:50

Wat je ook nog kan proberen is een soort plooitje naaien in de halsrand(zowel links als rechts). Waardoor de halsopening een andere vorm krijgt, afhankelijk van de hals van je paard waar op de deken de plooi moet komen. Bij mijn pony en een ander paard op stal helpt dit erg goed, geen schuurplekken meer op de boeg en het blijft keurig voor de schoft liggen. Voor een duidelijker beeld wil ik wel foto's maken als je interesse hebt.
Succes ermee!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:54

@ x_pink: als je zou willen heel graag! Ik (en mijn moeder ook) ben wel handig met het naaimachine, dus als een beetje knutselwerk het probleem oplost, zou dat heel fijn zijn :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:02

Je deken ligt niet in balans. Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Geen juiste halsvorm of schoudervorm, niet goed rustend op de rug/schoft, te lang/zwaar/klein, singels niet op de juiste plaats.
De beste oplossing lijkt me inderdaad een nieuwe deken te kopen. 'Verstellen' lost de slechte pasvorm niet op.
Je kunt beter bij een bedrijf langs gaan en vragen of je kunt passen voordat je er een aanschaft.
Wees niet te snel tevreden, je paard staat vele uren met een dek op. Probeer gerust 4 verschillende dekens. (of leen er eens een paar van vrienden/stalgenoten)

Fijn trouwens dat je hier moeite/geld/aandacht in steekt.
Ik verbaas me er over dat mensen veel geld steken in een passend zadel, maar niet in goed passende dekens. Mijn indruk is dat meer dan de helft van de paarden een niet goed passende deken op heeft. Spierproblemen, irritaties, druk- en schuurplekken zijn het gevolg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:03

Merel, ga nu eens achter je paard staan en trek de deken zo hard als je kan naar achter.
Ik durf te wedden dat je hem achter de schoft van je paard trekt!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:15

Aerdenhout, ga ik uitproberen :D Maar de deken schuift dus zo ver naar achteren dat er zoveel spanning op de voorkant komt te staan dat de sluitingen kapotgaan. Ze hangt dan aan de voorkant ook echt bijna op in die deken.. Daarom dacht ik dus dat het er ook niet aan lag dat ie te groot was.. Snap je?

@ senna21: Denk je dat winkels de dekens nog terugnemen als ze niet passen?
Een nieuwe deken is wel nogal een rib uit mijn lijf nu, maar ik wil ook niet dat ze last van haar schoft/borst gaat krijgen omdat de deken slecht ligt.

Die horseware dekens zijn wel mooi! Ik zit zo te kijken, ik denk dat ik dan het beste een deken met hals, of in ieder geval een klein stukje hals kan kopen, of niet? Dan heeft hij niet de kans achter de schoft te kruipen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:45

Ik heb de Rhino's met een halve hals en een V-sluiting op de borst. Dekens schuren niet, regenen niet in, en blijven perfect liggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:14

@merel: ik heb bij twee ruitersportzaken dekens mogen passen; en weer terug doen als ze niet pasten. Dat was geen probleem. Natuurlijk moeten ze wel schoon blijven. Maar als je ze op een schoon gepoetst paard legt, is er niks aan de hand.
Uiteindelijk heb ik 5 dekens gepast, voordat ik de juiste had gevonden. Ik moest dus wel een paar keer heen en weer rijden.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:15

Ik heb dat ook een keer gehad. De deken was gewoon (niet op het oog te zien) een beetje te groot. Door het gewicht aan de achterkant zakt hij dan steeds verder terwijl wanneer ik hem erop legde
er niets aan de achterkant over was omdat ik natuurlijk wat extra ruimte voor liet.

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:26

Ik heb Rhino en Amigo dekens zonder hals, door de hoge sluiting schuift ook deze niet achter de schoft. Passen mag bij bijna iedere ruitersportzaak wel. Misschien even een dun laken over je paard om haren op de dekens te voorkomen.