Rugpijn bij nieuw zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Rugpijn bij nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 00:39

Ik heb een nieuw zadel op proef, maar na een paar rondjes stappen kreeg ik ineens rugpijn. Het is een heerlijk zacht zadel en op de bok in de winkel zat het heerlijk.

Het zadel past me beter dan mijn oude zadel (waar ik overigens heerlijk in zit). Zou het kunnen dat het me in een iets andere positie forceert, waardoor ik ineens andere spieren moet gebruiken? Of omdat ik er vrij gespannen opzit? Of is het gewoon niet het juiste zadel voor me? Toen ik mijn dressuurzadel (tweedehands) kocht heb ik nergens last van gehad.

Ik denk dat ik het morgen terug breng, maar ik ben benieuwd of dit soms gebeurt wanneer je een nieuw zadel koopt? :o?

Fairytail

Re: Rugpijn bij nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:09

Het kan aan van alles liggen waardoor je last hebt van je rug. Dit kan van simpel weg wennen aan de houding tot daadwerkelijk geforceerd worden. Ik kreeg last van het rijden met een kieffer orphee omdat ik mijn bovenbeen niet kwijt kon i.v.m. de enorme wrongen en mijn lange benen. Laat het controleren door een zadelmaker en je instructeur die kunnen beoordelen of jij goed zit en het zadel goed ligt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:00

Guinevere schreef:
Ik heb een nieuw zadel op proef, maar na een paar rondjes stappen kreeg ik ineens rugpijn. Het is een heerlijk zacht zadel en op de bok in de winkel zat het heerlijk.

Het zadel past me beter dan mijn oude zadel (waar ik overigens heerlijk in zit). Zou het kunnen dat het me in een iets andere positie forceert, waardoor ik ineens andere spieren moet gebruiken? Of omdat ik er vrij gespannen opzit? Of is het gewoon niet het juiste zadel voor me? Toen ik mijn dressuurzadel (tweedehands) kocht heb ik nergens last van gehad.

Ik denk dat ik het morgen terug breng, maar ik ben benieuwd of dit soms gebeurt wanneer je een nieuw zadel koopt? :o?

Het zadel past je beter?? En je paard?????

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:22

Toen ik mijn huidige paard kreeg heb ik een ander zadel genomen.

Hier moest ik ook echt aan wennen, de zit was veel dieper en het eerste rondje draven zag er niet uit.
Maar ik kreeg ook last van me rug en bekken.
Dit is gelukkig na 2 week weer overgegaan...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:26

Kan je niet beter een goede zadelmaker langs laten komen. Deze hebben vaak verschillende merken zadels, zodat je kan kijken welke het beste op je paard past en jij het lekkerste op zit. Het is eigenlijk onmogelijk om zo een zadel in de winkel te kopen.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:01

toen ik op een westernzadel ging zitten inplaats van een dressuur zadel had ik de dag erna ook erg pijn in men rug! bij mij kwam het doordat ik normaal met een hele holle rug rijd (niet goed ik moet daarvoor naar de dokter) en in het western zadel ging ik lekker relaxed zitten en kantelde ik men bekken eindelijk eens de goed kant op. Ik denk dat het bij mij dus kwam omdat ik gewoon een soort van spierpijn in me rug had omdat die gewoon moesten wennen aan een 'bolle' rug :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:04

Schangah schreef:
Het zadel past je beter?? En je paard?????

Het lijkt me vanzelf sprekend dat de pasvorm voor het paard de 1e prioriteit is.

Johanna59, de zadelmaker laat ik er zeker naar kijken wanneer ik een zadel vind dat me aanspreekt. Helaas werkt dat hier iets anders en voor het grootste deel passen ze zadels aan, of verkopen ze speciale "pads" voor onder het zadel, maar ik wil gewoon een zadel dat goed past dan eentje waarbij ik een pad nodig heb.

Fairytail, mijn eigen instructrice was helaas ziek dus zij heeft er niet naar gekeken. Er hebben wel twee andere instructrices/managers uitgebreid naar gekeken, eerst "bloot" op de rug en daarna onder zadel. Behalve dat ik er inderdaad erg gespannen (was als de dood dat ik een kras zou maken ofzo) opzat was mijn houding verder wel ok.

In ieder geval fijn dat er blijkbaar toch mensen zijn die eerst aan hun nieuwe zadel moesten wennen. Ik heb het zadel vanochtend toch maar terug gebracht, zodat ik een paar andere zadels kan proberen. Als dat niks wordt misschien dat ik hem dan opnieuw ophaal.

Bedankt voor het meedenken!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:36

Rugpijn kan ook komen doordat je zadel omdat de balans niet goed is je niet in de middenpositie van je bekken laat zitten. Je krijg hierdoor spanning op je rugspieren.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:18

Misschien heb je onbewust een andere houding aangenomen en moet je lichaam er gewoon even aan wennen.
Die spieren in je rug worden vanzelf sterker en dan is het over.

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:21

Het kan inderdaad zijn dat je een andere houding aanneemt in dit zadel, maar ik zou het eerst wat vaker proberen, het moet misschien gewoon even wennen.

0rden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:29

Ik heb het ook gehad maar dat kwam omdat het zadel scheef lag en ik daardoor ook scheef ging zitten, dus denk dat het goed is dat je het zadel terug hebt gebracht.

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:39

Het is voor jezelf altijd even wennen, heb ik ook gehad. Als je een tijd niet paard rijd en dan er weer op stapt is het bij mij vaak ook gevoelig voor mijn rug. Ik zeg even wennen dus!