[WN] Welke pad voor Bob Marshall?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Typhoons

Welke pad voor Bob Marshall?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:30

Onlangs heb ik een nieuwe Bob Marshall gekocht en vroeg me af welke pad ik daar het beste onder kan leggen.
Ik heb een neoprene pad met 'gaten' bij de ruggegraat, over de hele lengte. Zelf vind ik hem nogal dik onder mijn zadel lijken.
Dus welk merk en welke dikte raden jullie aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:10

Ik ben sowieso niet weg van neopreen, dat absorbeert geen vocht en voert geen warmte af. Bedoel je deze pad:

Afbeelding
Gaten op de ruggegraat is geen ruggegraatvrijheid en dat heb je bij boomloos wel nodig.
Verder is een gecontourde rugvorm ook aan te bevelen.

De Tuffy pad van Big Horn is een goede, maar er zijn er meer die voldoen. Mattes/Engel bijvoorbeeld als je een echte lamswollen wilt.
Maar het kan ook goedkoper. Kijk eens opde Duitse ebay.
Deze loopt binnenkort af en is nu nog érg leuk geprijst:
http://cgi.ebay.de/Mattes-Platinum-Lamm ... 27b59d592f

Deze voldoet ook en is wat vriendelijker geprijsd:
http://cgi.ebay.de/WESTERN-Sattelpad-We ... 3a5c3555d9

Deze pad van Kreamer Pferdesport is iets aan de dunne kant, maar je kunt er zelf makkelijk iets dikkere inlages in doen.
Afbeelding
http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:55

Ik gebruik 'n HAF pad onder mijn BM, voldoet prima :j

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:12

Hey Typhoons ;) ik vindt de SMx H.D. (heavy-duty) Air-Ride™Pad van Professional Choice de fijnste pads die er zijn

DubbelFun

Re: Welke pad voor Bob Marshall?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:08

@Ryan2209 : en rij jij ook met een boomloos zadel ??

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 10:11

Hee Ryan :-), zijn die pads van PC in verschillende diktes te krijgen? En zijn ze te wassen?
Ik heb nooit van een HAF pad gehoord..
Ik ga denk eind van het jaar bij Arthur in de uitverkoop het een en ander scoren!

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 10:12

@dubbeldun, ryan heeft ook een bob marshall..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:17

Maar die PC heeft toch geen ruggegraatvrijheid ??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:59

Typhoons schreef:
Ik heb nooit van een HAF pad gehoord..

Afbeelding

Zoiets dus :)

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:16

DubbelDun schreef:
@Ryan2209 : en rij jij ook met een boomloos zadel ??

ja, een Bob Marshall

deze pads hebben misschien niet zo'n specifieke ruggegraatvrijheid, maar wel airride, na het rijden is zijn rug dan ook niet bezweet over de ruggegraat. volgens mij een prima pad voor onder de BM als je paard geen specifieke rugproblemen heeft of een model rug heeft die speciale pads vereist.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:34

Tja, als het voor jou en je paard goed werkt vind ik het prima, persoonlijk hou ik het toch liever bij een pad die daar goed voor geschikt is en refereer even aan dit topic [WN-TR] Western pads getest
waar een gewone pad zelfs bij een zadel mét boom al drukkingen geeft.

Hier even de link van die meting van een goed passend westernzadel waar de pad dus op de ruggegraat drukt. En dit terwijl een westernzadel dus al een ingebouwde ruggegraatvrijheid heeft. En boomloos dus niet (iig de BM niet).
http://www.forhorsesback.de/_private/be ... ssung4.htm
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 19-10-10 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:41

Had laatst een air ride pad van bucas onder mijn zadel geprobeerd. Maar boomloos en lucht is de grootste onzin die er is naar mijn mening. De lucht gaat juist weg op de plekken waar die juist moet ondersteunen. sta open voor andere meningen ;-) het viel mij op en ik vond het ook wel logisch dat de lucht juist weggaat waar de meeste druk is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:42

@DP: wil lucht goed werken dan heb je dus verschillende 'kamers' nodig, zodat de lucht niet weg kan :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:00

inderdaad maar dat zit volgens mij niet in die air ride pads.? Heb je al eens een corrector pad onder een boomloos geprobeerd. Zo"n ding met lucht bedoel ik.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:30

@Dubbeldun: ja gelukkig werkt dit soort pad voor ons heel goed, en ik ken meerdere personen die heel fijn met dit pad onder hun boomloze zadels rijden. Het topic "western pads getest" wordt ik niet veel wijzer van, zoals de diverse reactie's in dat topic aangeven is het nou niet bepaald onafhankelijk te noemen. Maar ook ik sta open voor suggesties hoor ;) en zal ook zeker 's kijken naar de pads die de anderen hier aanraden, maar TS vroeg naar wat BM rijders gebruiken, en hierbij mijn advies ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:11

Ik gebruik de Toklat coolback pad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:14

ik gebruik een vilten pad die ik zelf heb laten aanpassen door de tuigenmaker
pad in tweeen gesneden, bijgewerkt en er een leren strook tussen laten zetten voor de ruggegraad vrijheid

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:15

Over het algemeen gebruik ik Skitopads onder mijn BM's. Die worden er ook speciaal voor gemaakt. Maar ik ben het eens met Ryan dat een air ride ook goed functioneert onder een BM. Althans ook hier geen problemen met geen ruggegraadvrijheid (moet ik em niet op Dais leggen maar bij die kan de Skito ook al niet meer).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:00

@Rina: je had toch ook een Swayback ??

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:01

Ik had geen swayback, ik heb er 1 ;) :D En ja Dais loopt als met westernzadel met die swayback, maar zelfs met swayback wordt het nu krap aan. Ik zit er ook over te denken Skito te bellen of ze een inlage voor me kunnen maken die die holle rug nog iets meer opvangt. De rest heeft dus Skito en Air Ride, die zijn geen Swayback nodig. En als het er op aan komt zweer ik bij Skito, maar dat is ook omdat je bij de Air ride dus geen inlages erin kunt stoppen. De Skito is altijd aanpasbaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:04

rina waarom wil jij zoveel aanpassen bij een BM, die voegen zich toch juist naar het paard?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:14

Ik wil niet aanpassen, ik moet wel ;) Ja die zadels voegen zich naar het paard, maar Daisy is een 24 jarige warmbloed, en heeft een behoorlijke holle rug ondertussen. Met een gewoon pad pas ik niet meer tussen de cantle en de pommel :+ En drukt het zadel toch op de schoft omdat zelfs een BM niet zover kan voegen ;) Bij Lena heb ik een aanpassing gedaan omdat die een tikkie overbouwd is, daar had ik altijd het gevoel dat ik er voorover af zou gaan (bij welk zadel dan ook) die heeft dus extra inlages voorin om het zadel een heel klein beetje op te tillen. Maar Clips heeft geen aanpassing en QT ook niet, en zelfs Niels had geen aanpassing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:42

@Rina: Mattes heeft western pads met 3 'zakjes' aan beide kanten. Hierdoor kun je ook heel goed een swayback maken. Maar ik begrijp dat je het liever in past in de aanwezige SKito.
Volgens mij hebben die ook dat soort inlages, maar ook dat houdt ergens op natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:50

Onder mijn Startrekk heb ik deze pad liggen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PEBMW8C3.jpg
Van Continental en gekocht bij Arthur's.

Dikke pad met aan de bovenzijde vakken met (deelbare) inlages:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V4IQZCOK.jpg
Deze heb ik zelf wel vervangen door vilt.

Zo ligt hij onder het zadel:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GIBCYQKG.jpg

Hier rij ik nu een paar weken mee en dat gaat erg goed. Zadel schuift niet en ik heb niet langer het gevoel een km van mijn paard te zitten. Voorheen had ik er een HAF onder (zie onderschrift) in combinatie met de kussens van dit zadel. Dat was teveel een torentje dus de kussens er onderuit gehaald. Een HAF is alleen te zacht om dit voldoende op te vangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:54

Mooie pad en handig systeem, maar die pads zijn niet zo lang toch?? Ik denk dat ie onder een BM net aan de korte kant is.