wel of niet een zadelonderlegger.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitershopon

wel of niet een zadelonderlegger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:41

Gebruiken jullie een zadelbontje of een andere zadelonderlegger.

Waarom wel of niet?

Twijfel of ik er goed aan doe dit bij mijn merrie te gebruiken.
Ze heeft afgelopen een veulen aan de voet gehad en is hierdoor erg vermagerd,dus ook haar ruggegraat.
Het zadel heeft altijd goed gepast en ben van mening als een zadel goed is hoeft er niks onder.Alles wat je er onder doet kan knellen of drukken.
Maar nu ze nog wat vermagerd is is het dan nu wel slim om er een (tijdelijk) te gebruiken.

ZusJacobs

Re: wel of niet een zadelonderlegger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:44

Je zou er tijdelijk een bontonderlegger onder kunnen doen met ruggengraag vrijheid, zodat je niet gelijk het hele zadel hoeft aan te passen, maar als ze weer helemaal goed is zou ik het er weer onderuit halen. Een zadel hoort gewoon goed te passen zonder iets eronder. Ik zelf zat met een probleem dat ik er een heb met een moeilijke rug, bij het minst geringste krijgt ze al druk plekken, ik dacht haar dus een plezier te doen met een gelpad eronder, na 2 weken zaten er op de plek van de kussens 2 enorme druk plekken, dat ding heb ik er dus gelijk onder vandaan gehaald.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:46

Volgens mijn osteopaat en de zadelmaker is er niets mis met een goed zittende onderlegger. Een goed bontje verdeelt de druk. De meningen zullen verdeeld blijven; ook in de zorg voor mensen komt nu na eerst verbannen te zijn, het schapevachtje weer terug. Feit blijft dat je zadel in elk geval goed moet passen.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:54

De pony van vriendin heeft ook bontje. Het paard loopt er lekker mee en de schokken worden ook verkleind.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:56

Ben ook heel blij met mijn (echt) schapenbontje! ligt iig beter dan de gelpad die er eerst onderlag...maar ik leg er altijd iets onder..

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:18

Past het zadel nu je paard vermagerd is niet meer helemaal goed, of ligt het eigenlijk nog hetzelfde als voor de bevalling? Als het op dit moment niet helemaal goed aansluit zou ik er tijdelijk een onderlegger onder doen en zodra de merrie weer haar oude figuur terug heeft de onderlegger weg laten.

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:36

Hey als een zadel genoeg ruimte over heeft dan lijkt een bontje mij beter. Ik heb een aangepast zadel, maar er toch een bontje onder. Mijn paard loopt er gewoon het fijnste mee. Maar ik denk dat het ook van het type zadel afhangt, sommige liggen al dicht op de schoft dan is een bontje zeker niet aan te raden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:12

De Korrektor zou een goede oplossing kunnen zijn. Deze kun je in de periode dat ze meer bespiering krijgt aanpassen. Dat kan je met een bontje niet. Met prolite kun je dit ook alleen is het prijsverschil niet zo groot en zou ik dan voor de korrektor gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:18

Ninia schreef:
Volgens mijn osteopaat en de zadelmaker is er niets mis met een goed zittende onderlegger. Een goed bontje verdeelt de druk. De meningen zullen verdeeld blijven; ook in de zorg voor mensen komt nu na eerst verbannen te zijn, het schapevachtje weer terug. Feit blijft dat je zadel in elk geval goed moet passen.

Ik denk dat het bontje opzich geen probleem is, maar het probleem is meer dat het een goed passend zadel krapper maakt. (de vergelijking tussen een bontje op een zadel wat precies moet passen en schapenvacht in de zorg gaat imo ook niet op) Momenteel rij ik zelf wel tijdelijk met een bontje aangezien mijn paard een aantal maanden heeft stil gestaan ivm een blessure. Paard heeft een door de zadelmaker aangemeten zadel, wat goed past, maar daar in tegen ook altijd al gevoelige rug spieren. Omdat zijn spieren momenteel minder zijn, rij ik tijdelijk met een bontje tot de spieren weer correct zijn opgebouwd.

TS, in jouw geval zou een bontje (of korrektor) een optie kunnen zijn, mits het zadel met een bontje wel goed ligt en je goed in de gaten blijft houden of het bontje na enige tijd nog wel nodig is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:31

Een bontje als beter drukverdeler komt minder goed uit de bus als rendierenbont. Dus zou dit een veel betere optie zijn.

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:57

hey meiden,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Is en blijft een punt waar wisselend over gedacht wordt.
Maar ik ga denk ik verlopig lekker rijden met een bontje en als ze weer wat meer bespiert is kijk ik het nog eens aan.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:17

Hoi,
een onderlegger is het beste als deze direct op de rug ligt, een dekje blijft namelijk toch gewoon strak op de rug liggen, hierdoor valt het effect van een bontje weg. Dus een sjabrak van bont is eigenlijk nog beter en makkelijk in onderhoud, want schapenbont is zelfreinigend en blijft schoner dan een 'normaal' dekje.