Pelham bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovenozem

Pelham bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:21

Ik zag laatst op internet het Pelham bit.
Nu ben ik benieuwd wie er met zo'n bit rijd en wie niet.
En waarom wel en waarom niet?

Heb je er goede of slechte ervaringen mee?

Zelf wil ik er niet mee gaan rijden.Maar ben gewoon benieuwd.

Groetjes esme

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:58

De pelham is een compromis tussen een trens en een stang met trens, omdat het bit de werking van beide combineert. Een pelham oefent druk uit op de paardenmond, achter de oren en in de kingroeve. Het bit heeft maar één mondstuk en kan worden gebruikt met een pelhamriempje; dit is een kort leren riempje dat de bovenste en onderste bitring verbindt, waardoor met één teugel gereden kan worden (maar het is beter om met een dubbele teugel te rijden). Dit bit is ideaal voor showpaarden waarvan de mond te klein is voor een stang met trens.

Er bestaan diverse soorten pelhams:
- De halvemaanvormige pelham (mullen mouth) wordt het meest gebruikt en dit bit heeft dan ook de zachtste inwerking.
- De gebroken pelham werkt erg scherp in: het gebroken mondstuk werkt direct in op de tong.
- De rugby pelham heeft losse scharnierende bitringen voor de trensteugel en werkt daardoor sterker in achter de oren en de kingroeve.
- De Scamperdale pelham is ideaal voor paarden met dikke lippen. Het mondstuk is zo gevormd dat het aan beide uiteinden terug buigt. Dit houdt de scharen van het bit weg van de lippen, zodat schaafwondjes worden voorkomen.
- De globe pelham wordt slechts met één teugel gereden, die aan de onderste bitringen wordt bevestigd.

De kimblewick behoort ook tot de pelhams, hoewel dit bit een minder sterke hefboomwerking heeft en slechts met één teugel gebruikt wordt.
- De Thiedemann stang is een kimblewick met twee gleuven in de bitringen, zodat de bevestigingshoogte van de teugels goed bepaald kan worden. Hoe lager de teugel des te groter de hefboomwerking. De kimblewick werkt als een trens als de ruiter zijn handen hoog houdt. Bij een lagere handhouding is de hefboomwerking sterker. Verder oefent dit bit druk uit op de paardenmond, achter de oren en in de kingroeve.
-Daarnaast heb je nog kimblewicks met scharnierende mondstukken, die een dubbel gebroken mondstuk hebben en waarvan de mondstukken uit diverse materialen bestaan. En als laatste kan de kimblewick nog variaties hebben in de bitringen zelf, deze kunnen namelijk voorzien van sleuven voor de teugels of deze niet hebben.

Verder: Wat tegenwoordig vaak mis gaat met dit bit is dat men denkt dat iedereen er maar mee kan rijden. Er wordt echter vaak vergeten dat de pelham een compromis is tussen de stang en trens en dat het in de handen van een onervaren ruiter heel veel schade kan toebrengen.

ilovenozem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:37

Bedankt. :)
Heb je misschien een paar afbeeldingen van de verschillende soorten?

ilovenozem

Re: Pelham bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:05

OIke
Ik heb ook gehoord dat als je het kettinkje hebt zeg maar dat daar persee een rubertje of een bontje omheen moet zitten bij wedstrijd.
Is dit zo?
Waarom wel en waarom niet.?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:10

Ik weet niets van de wedstrijdregelementen af, dus die vraag zou iemand anders voor je moeten beantwoorden. Wel heb ik het, die paar keer dat ik op een wedstrijd was, tot nu toe niet gezien, of sporadisch.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:14

Het is verplicht een rubbertje/leertje om de kinketting te hebben tijdens wedstrijden :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:17

Een gebroken Pelham is een martelwerktuig, die werking wordt nog versterkt als je die stomme Pelhamriempjes gebruikt.
De enige goede manier is een ongebroken Pelham (het is tenslotte een stang) en met twee teugels, dus zonder het verbindingsriempje. Zo kun je inwerken op de manier waarop het bedoeld is. Mild met de bovenste teugel en streng met de onderste als het nodig is. In Engeland redelijk veel in gebruik.
Bij Z-springen mag het tegenwoordig, bij dressuur gelukkig niet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:24

Pelham mag toch niet meer zonder verbindingstukjes worden gebruikt?

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:01

Bij onze o-zo-sterke haflinger hebben we een enkelgebroken pelhambit + riempjes.
Het is het enige bit waarop ze normaal reageert dus geen commentaar erop...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:44

@naomi_luka: dat kan toch, als je haf heel sterk is :) ? wat doet ze dan bij een gewone trens :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:51

Ik ben zelf een groot voorstander van de pelham, dat wil zeggen in de omstandigheden waar ze handig zijn, niet om alle paarden maar altijd op te rijden en elke ruiter in handen te geven.
Ik verkies een pelham boven hulpteugels die immers ook invloed hebben op de hals omdat het hoofd naar beneden en naar de borst getrokken wordt als ze in werking worden gezet.
Een pelham werkt in in de mond, onder de kin en in de nek en dat zorgt dat het paard niet per definitie in de krul getrokken wordt, maar wel moet gehoorzamen aan het bit.
Ik zie liever een zachte hulp met pelham dan aan de teugels moeten hangen met een gewoon bit of het naar beneden worden getrokken door een hulpteugel.
Wel moet de ruiter zich bewust zijn dat het een sterk inwerkend bit is en er dus ook als zodanig mee om dient te gaan. Met respect voor de paardenmond dus.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:55

ik ga met lusitana mee :j

ik rijd zelf een paard met de pelham.
Afbeeldingenkele teugel aan pelhamriempjes. kinriempje(leer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:10

Belgie heeft de regel al HEEL lang.. daar mag je ponys met pelhams rijden en bij de paarden ook
in Nederland is de regel nieuw dit jaar... :j daar mocht het eerst alleen vanaf de klasse Z :j

enkel gebroken ben ik ook geen fan van... maar sommige paarden lopen er nu eenmaal fijner op. dubbele teugel zou ik niet aanraden als je er nooit mee gereden hebt. vaak trek je dan toch snel aan de onderste...of aan allebei. pelhamriempjes zijn dan ideaal. krijg je naar mijn mening een rustiger beeld.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:20

Het fjordje dat ik rij hebben we tot nu altijd met een pelhalm gereden, dit omdat hij gewoon enorm sterk kon worden. Nu we merken dat we de 2de teugel steeds minder nodig hebben gaan we morgen toevallig een nieuw bit halen. Het mag duidelijk zijn dat deze bitten niet voor iedereen zijn weg gelegd maar onder de juiste begeleiding hoeft het echt geen martelwerktuig te zijn :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:59

Biertabje schreef:
Belgie heeft de regel al HEEL lang.. daar mag je ponys met pelhams rijden en bij de paarden ook
in Nederland is de regel nieuw dit jaar... :j daar mocht het eerst alleen vanaf de klasse Z :j

enkel gebroken ben ik ook geen fan van... maar sommige paarden lopen er nu eenmaal fijner op. dubbele teugel zou ik niet aanraden als je er nooit mee gereden hebt. vaak trek je dan toch snel aan de onderste...of aan allebei. pelhamriempjes zijn dan ideaal. krijg je naar mijn mening een rustiger beeld.

Met een deltariempje trek je per definitie ook aan de stangwerking. Kan er rustiger uitzien, maar je hebt dan wel de hele boel altijd in werking en dat is dus lang niet zo verfijnt en prettig als dubbele teugel.
Als je niet met dubbele teugels om kunt gaan, ben je ook niet toe aan het type bit wat daarmee gepaard gaat. Dan kun je beter een kimblewick nemen.
ik vind voor kinderen met ponies een kimblewick een betere oplossing dat de pelham, ook omdat de motoriek van kinderen gewoon niet zo fijn is.

Ik vind trouwens ook dat je geen "rem" op de pony moet gooien omdat een kind niet goed kan rijden. Want als dat kind niet goed kan rijden, hoort het niet op zo'n pony die niet zonder krachtige rem te mannen is....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:04

maar met kimblewick kan je net zo goed de boel verkloten :o
doe dan een dubbele teugel aan een gewone trens... om het te leren

maar ieder doet het op zijn eigen manier... ik vind 1 teugel beter werken bij mijn paard!
2 teugel erbij pakken voor de ophouding.... hmmm dan ben je vaak al te laat ;) zeker als je op 1.30m of hoger afrijdt ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:23

Hoe bedoel je erbij pakken? Ze zitten gewoon in je hand met aanleuning en met het meer of minder "kiepen" van je hand (pinken naar je toe brengen) bepaal je hoeveel van welke teugel je gebruikt. Ook nog eens links en rechts onafhankelijk van elkaar.
Een halve ophouding (een hele is voor halt en dus niet handig in en parcours ;) ) doe je gewoon met beide, dat hoef je niet alleen op de stang of alleen op de trens werking te doen... dus ik zie het punt met parcours rijden niet.

Het mooie van met twee teugels rijden is, en dat is ook al naar voren gekomen, dat je langzaam kunt werken naar gevoelig op alleen de trens en dan kan de pelham weer de kast in.
Dat is dan een voorbeeld voor als je voornamelijk met de "trensteugel" rijdt en de "stangteugel" er niet standaard op druk bij hebt.
Dat gaat niet lukken met delta riempjes, je zit dan eigenlijk wel vast met dat paard aan dat bit.
Dat kan in sommige omstandigheden natuurlijk prima zijn, maar in andere niet handig.
Er zijn veel situaties waarin je een pelham kunt gebruiken.
Het is belangrijk dat de ruiter M/V zelf goed weet hoe de pelham inwerkt met of zonder deltariempjes en waarom hij/zij hem gebruikt en dat hij/zij het rijden er op instelt.

Elk bit kan van alles verkloten (hoewel het meer in de handen van de ruiter zit)maar een kimblewick is bedóeld voor 1 teugel, maar doet wel net even meer dan een gewoon bit, door de kinketting oa.
Dus dan zeg ik als je dan met een teugel wilt rijden, waarom dan een pelham pakken.

Ik zeg niet dat je niet met deltariempjes moet rijden, ik gebruik ze ook in bepaalde omstandigheden en het kan zijn dat een paard de druk zo prima vindt, maar ik ben het er niet mee eens dat het "ideaal" is. Ideaal is nl juist onafhankelijker regeling die je naar alle omstandigheden aan kunt passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:43

Ja, mee eens, zorg dan voor een pony die ze wel kunnen mannen of zorg dat het kind verder is voordat je haar wedstrijden laat rijden....
Tenslotte zijn wedstrijden eigenlijk om aan te tonen hoe ver je de pony hebt opgeleid, maar tegenwoordig lijkt het soms meer op overleven in de ring...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:09

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:36

wel ideaal voor mij :D

ik zeg ook niet dat je met pelhamriempjes moet rijden :P ik doe het op mijn manier en jij op die van jou! ik heb met dubbele teugel gereden en die inwerking werkte niet zoals ik wilde en de pelhamriempjes wel :j (met dat paard)

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:17

mijn ervaring met een pelham is (met zachte hand) een ontspannen houding. Het hangt er wel vanaf wat voor paard je rijdt maar wat ik heb ondervonden is dat een paard er altijd wel fijn op te sturen is. Het is wel even wennen maar als je ermee overweg kunt is het een fijn bit.

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:22

Mag je met een pelham bit rijden in de b??