verschil pijpkous en 3 in 1 beschermer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ferropaard

verschil pijpkous en 3 in 1 beschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 15:23

kan iemand me uitleggen wat het verschil is? :+
en welke bij wat wordt gebruikt?

dankjewel! :D

Anoniem

Re: verschil pijpkous en 3 in 1 beschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:04

Een pijpen kous heeft nog een verharding aan de binnen kant van het been en soort voorloper van een peesbeschermer. En word dus ook nog maar weinig gebruikt.

Een 3 in 1 beschermer heeft geen harde stukken. En is dus imo volkomen nutteloos en doet meer kwaad dan goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 06:53

Zlf vind ik pijpkousen fijn, houden minder warmte vast dan de meeste peesbeschermers.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 15:37

oke maar het lijkt me wel dat met springen als je paard tegen de balk aan komt dat een 3 in 1 beschermer wel bescherming biedt? en met dressuur de pezen toch ook wel beschermt?

ik zit er over te denken om 3 in 1 beschermers te kopen namelijk.
heeft iemand er ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:41

3 in 1 bied geen enkele bescherming. Wil je bescherming die volledig om het been zit moet je eventing beschermers nemen.

3 in 1 is alleen maar warm en doet verder eigenlijk niets. En wanneer je bak nat is zijn ze helemaal verschrikkelijk want ze zuigen zich vol met water

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 15:48

in de westernsport wordt wel veel 3 in 1 gebruikt toch?

en als ik dan echt goede bescherming wil voor de dressuur?
wat zou je dan nemen? :o
ik wil wel het liefste iets dat helemaal om het been zit omdat ik ook een sprongetje wil maken en mijn paard altijd overal met zijn benen tegen aan knalt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:52

Dan heb je nog de Eskadron Allround, die hebben wel een verharde schelp aan de achterkant, maar ook een dichte zachte voorkant. Groot voordeel, je doet ze heel snel om en weer af :D. Worden heel veel gebruikt voor de dressuur, maar een sprongetje ermee maken lijkt me geen probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:55

daar moest ik inderdaad ook aan denken, hetzelfde heb je ook vna BR. Dit zit dan dus weer tussen de 3 in 1 en de pijpekous in volgens mij...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:30

ferropaard schreef:
in de westernsport wordt wel veel 3 in 1 gebruikt toch?

en als ik dan echt goede bescherming wil voor de dressuur?
wat zou je dan nemen? :o
ik wil wel het liefste iets dat helemaal om het been zit omdat ik ook een sprongetje wil maken en mijn paard altijd overal met zijn benen tegen aan knalt.

wat doet je paard met z'n benen tijdens de dressuur?
tikt hij aan? strijken?
als hij geen schade oploopt zonder iets lijkt het me meer kwaad doen als goed om de benen helemaal in te pakken.

voor 'een gewoon sprongetje' lijken peeskappen en springschoenen voldoende?

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:51

hij krijgt het voor elkaar om als ik zonder bescherming rijdt wondjes op zijn benen te maken/krijgen. en dan bedoel ik echt op de plek waar normaal de beenbescherming zit.
en met springen leek me het wel fijn voor hem dat als hij zijn benen weer is ergens heeft slingeren :+ :P dat als hij er tegen aan knalt dat het iets fijner is voor hem als het aan de voorkant ook dicht is zeg maar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:11

Dan voldoen normale peesje wel hoor. Zovaak tikt een paard ook niet de hindernis aan met de voorkant.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:13

:) oke dankjewel!

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:16

Nini_roosje:
Je mening over 3in1 is volgens mij niet juist. Het biedt wel degelijk bescherming. Mijn pony strijkt soms en als ik haar rij met 3in1 hoor ik dat het tegen elkaar aankomt, maar dan liever die 3in1 dan haar benen. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:48

Dat klopt upendo :D

Waar Nini_roosje wel gelijk in heeft, in de modder zijn ze niet fijn, net als bandages trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:30

upendo schreef:
Nini_roosje:
Je mening over 3in1 is volgens mij niet juist. Het biedt wel degelijk bescherming. Mijn pony strijkt soms en als ik haar rij met 3in1 hoor ik dat het tegen elkaar aankomt, maar dan liever die 3in1 dan haar benen. ;)

Voor wat strijken helpen ze wel. Maar échte klappen zeer zeker niet. Daarnaast maken ze de benen alleen maar warm dus naar mijn mening is beter zonder.

En strijkt je paard niet omdat hij die dingen aan heeft? en dus een dikker been heeft

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:21

Anoniem schreef:
upendo schreef:
Nini_roosje:

Voor wat strijken helpen ze wel. Maar échte klappen zeer zeker niet. Daarnaast maken ze de benen alleen maar warm dus naar mijn mening is beter zonder.

En strijkt je paard niet omdat hij die dingen aan heeft? en dus een dikker been heeft

Ook als ze enkel strijklappen aanheeft zitten daar schuurtjes in, dus ja. :j

Daarnaast beschermen pijpkousen ook niet het hele been, dus qua functie zijn ze in principe hetzelfde, het uiterlijk is alleen anders. ;)