Keuze stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendy007

Keuze stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:13

Wie o wie kan mij helpen,

Ik ben op zoek naar een stang en trens. (hoofdstel heb ik al)

Mijn paard (zie profiel) is een friese ruin en wil ik langzaam aan wat meer met stang en trens gaan rijden.
Hij is groot en een behoorlijke drammer, dat is zijn karakter en helaas daar verander je weinig aan.

Ik ben op zoek naar een 'scherpere' stang en ben mij hier aan in het verdiepen.
Maar ik vroeg me af hoe een scherpere stang er uit ziet, ik wil er absoluut wel een lichte tongboog in hebben.

Dus wanneer is een stang scherp en hoe ziet die er uit?

Als onderleg trens een dunne, dubbelgebroken.

kleinvosje

Re: Keuze stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:19

Hoe langer de scharen, hoe scherper je ermee kunt inwerken. Toch zou ik eerst eens proberen met een trens je problemen aan te pakken, met stang en trens krijg je het niet per definitie opgelost en kan ie vals in gaan knikken of spanning opbouwen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:20

heb je al wel eens met S&T gereden met hem?
ik ben er net mee begonnen. paardje van mij kan ook aardig doordrammen, hangt graag, drukt graag neusje voor de LL en is dan best sterk ;)

nou, daar heb ik met S&T geen last van :Y) en dan heb ik de stang 99% vd tijd gewoon loshangen, meestal hoef je die stang maar iets aan te nemen voor heel veel effect.

Als ik jou was zou ik dus met een simpele stang beginnen. je hoeft dus niet met de vriendelijkste te beginnen, want uit je verhaal blijkt dat hij best wat kan hebben :) maar ik zou persoonlijk met een tussenmaatje beginnen. dan kan je daarna altijd nog scherper gaan :) begin je al met heel scherp, dan kan je daarna niks meer als hij daar ook doorheen gaat drammen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:28

Als je paard op trens nog niet helemaal voor elkaar is, zou ik voorlopig nog niet aan een stang gaan denken, je kan het 'probleem' dan misschien wel oplossen, maar niet op de goede manier.

Verder zou ik eens naar een goede ruitersportzaak gaan, die kunnen je als het goed is wel informeren en dingen laten zien.

Sowieso zou ik ook niet zelf wat beginnen te proberen (als je er nog nooit mee hebt gereden), maar eerst je instructrice eens mee laten kijken.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 20:41

Ik werk samen met mijn instructrice hard aan mijn 'problemen' en kijk nu rustig om naar een mogelijke stang en trens. Ik heb al wel paar keer eerder met stang en trens gereden met dit paard, maar de stang en onderleg waren niet erg geschikt vandaar mijn gerichte, vooralsnog durende zoektocht ;-)