onderhoud van spullen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

onderhoud van spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:42

Enkele vraagjes ivm het onderhoud van men paardenspullen :+

- hoe was je een dekje met de handwas uit? heb er juist een half uur op aan het schrobbengeweest en wordt niet proper, het water enkel vuil.. (mag hier van men ma niet in de wasmachine, maar ben van plan als men 2e ook vuil is om eens naar de wasserij te gaan, net iets simpeler (en op hoeveel graden mag dit dan staan als het toch in de wasmachine gaat?))
- hoe krijg je een halster terug proper?
- Hoe vaak moet je een hoofdstel invetten? heb er vorige week eentje gekocht voor men vzpaard, heb het juist eens ingevet omdat ik wat tijd over had :+ maar nu vroeg ik me af hoe dikwijls dit moet
- hoe krijg je vuile borstels terug proper?

Nies_

Re: onderhoud van spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:50

wasmachine, wasmachine, afhankelijk van hoofdstel, wasmachine/biotex.

De zoekfunctie was ook geen slecht idee geweest inderdaad.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 21:08

Nies_ schreef:
wasmachine, wasmachine, afhankelijk van hoofdstel, wasmachine/biotex.

De zoekfunctie was ook geen slecht idee geweest inderdaad.

Als je goed leest merk je dat men ma liever niet heeft dat ik paardenspullen in de wasmachine steek ==> Dus alles wordt handwas

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:49

Vuile borstels krijg je ook schoon door ze in de dettol te laten weken.
Hoe je dekjes en halsters schoon krijgt zonder wasmachine, heb ik geen idee van, ik ben baas over mijn eigen wasmachine :D

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:56

halster kan ook in de handwas. water vuil op nieuw beginnen tot dat je vind dat die schoon is.
in je dekje zit vast een label met wasbeschrijving qua grades enzo. te heet is niet goed. idd in de wasmachine gaat het makkelijker:P
borstels eerst goed uit borstelen zodat je de haren kwijt raakt. hoevenkrabber helpt geod ;) daarna in emmer met biotex of detol laten weken, water erg snel vuil weer over nieuw. daarna goed na spoelen en laten drogen (duurt wel een dag of 2)
hoofdstel nieuwe, regelmatig invetten. dus iedere week 1 a 2 keer. licht ook beetje aan het gebruik hoelang. zorgen dat leer goed soepel is na 2 a 3 weken kan je het weekelijks schoonmaken met zadelzeep als het erg vies is en eens in de 2 weken vetten. bit natuurlijk na het rijden afspoelen. en je hoofdstel netjes droog weghangen

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:13

ik deed mijn halsters en dekjes altijd een nachtje weken in groene biotex en dan schobben en uitspoelen.
werkte altijd prima!

hoofdstel schoonmaken en invetten ligt er ook aan hoe veel je hem gebruikt en waar je hem opbergt.
ik doe het altijd 1x per maand, maar ik rij niet dagelijks.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:18

Dekjes maar ook dekens kun je "simpel" wassen door ze in een vuilniszak te doen. Vul de zak met water en zeep, leg dit in de zon. Af en toe een beetje husselen en na een dag in de volle zon te hebben gestaan, uitspoelen. Jammer alleen dat de zon nu niet meer zo fel schijnt.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:19

Kun je geen afspraken maken met je moeder over de wasmachine? Ik mocht eerst ook nooit de wasmachine gebruiken, maar als ik m'n dekjes heul goed stofzuigde (stofzoog?) (ma controleerde wel ff :D ) dan mocht het wel. Inmiddels ben ik baas over m'n eigen wasmachine, maar stofzuig ik nog steeds....wasmachine is me errug dankbaar...Gwoon met n schepje biotex op 30 graden en langzaam centrifugeren. Ik gooi m'n borstels er ook gewoon in (wel ff in een oud kussensloop) en alles word stralend schoon 8-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:25

pff dekjes met de hand, daar begin ik niet aan, ik zorg altijd dat ik 2 dekjes heb die ongeveer dezelfde kleur hebben en die gaan samen in de wasmachine op 30° soms 40° als ze heel erg vuil zijn (zweet)

halster en borstels leg ik te week in warm water met dettol (zijn ze ineens ontsmet) en met een nagelborsteltje schrob ik de halsters proper. Maar de laatste jaren heb ik telken halster voor minder dan 10 euro met touw kunnen kopen dus, als ze te vuil zijn, gaan ze gewoon weg.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:56

Dekjes , dekens ,halsters gaan in de wasmaschine.
Borstels in een emmer met sop .
Leerwerk vet ik 1x per maand in

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:50

Friesepoonie schreef:
Kun je geen afspraken maken met je moeder over de wasmachine? Ik mocht eerst ook nooit de wasmachine gebruiken, maar als ik m'n dekjes heul goed stofzuigde (stofzoog?) (ma controleerde wel ff :D ) dan mocht het wel. Inmiddels ben ik baas over m'n eigen wasmachine, maar stofzuig ik nog steeds....wasmachine is me errug dankbaar...Gwoon met n schepje biotex op 30 graden en langzaam centrifugeren. Ik gooi m'n borstels er ook gewoon in (wel ff in een oud kussensloop) en alles word stralend schoon 8-)

heb het al geprobeerd maar t mocht niet
wasmachine is ook nog best nieuw en begrijp het ergens wel hoor

heb 1 lichtgrijs dekje met witte en rood/roze streep en een donkergroen, die kunnen dus niet samen id wasmachine van een wasserette? (men laatste hoop :+ heb het met de hand geprobeerd maar het na een half uur opgegeven)

en hoelang duurt het ongeveer voor een dekje terug droog is? heb het gisterenavond 'uitgewassen' en in het hondenhok (wat bij ons voor de was gebruikt wordt omdat de hond liever binnen zit) gebruikt wordt

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:51

alles kan tegenwoordig in de was machine! maar ik zal het wel in een kussen sloop doen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:52

Hogedrukspuit op het dekje richten!