Nieuw zadel, maar waar kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Carmen__

Nieuw zadel, maar waar kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:42

Hoi

In verband met een rugprobleem als gevolg van een slecht passend zadel mag mijn E-pony op dit moment niet worden gereden. Ze heeft nu vakantie en later ga ik haar aan de longeerlijn weer trainen (conditie en spieropbouw). In de tussentijd ben ik op zoek naar een nieuw zadel, maar de twijfel is enorm toegeslagen! Ik heb zelf slechte ervaringen met het Drunens Ruiterhuis, een zaak die over het algemeen toch goed aangeschreven staat als het gaat om het aanmeten van zadels. Een vriendin van mij heeft goede ervaringen met Naalden in Rucphen, maar daar gaan ook minder goede verhalen over. De zadelpasservice van Divoza ben ik zelf niet mee bekend, maar ik hoor verschillende verhalen.
Wat zijn jullie ervaringen? Waar hebben jullie een zadel gekocht en zijn jullie daar tevreden over?
Ik plaats dit topic bij VMR omdat ik specifiek op zoek ben naar ervaringen met verschillende zadelpasservices, niet naar adressen waar zadels te koop zijn.
Ben erg benieuwd naar jullie verhalen!

Groetjes :)

edit: typfoutje

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:56

Tja drunens ruiterhuis....
Wat ik je kan aanraden is je pony eerst aan de hand te trainen en de rug te laten behandelen.
Als je op dit moment een zadel gaat kopen op een pony met een rugprobleem dan krijg je geen goede reactie tijdens de passesies en heb je de kans dat je binnen een half jaar al weer een nieuw zadel kan aanschaffen omdat de spieren terugkomen.
Wat ik je ook kan aanraden is een zadelpasser die niet alleen het zadel past op de rug maar het hele plaatje mee gaat nemen. Beweging paard, ruiter en de conformatie van het paard.
Ik doe zelf de mfsc opleiding dus heeft wat mij betreft natuurlijk een mfsc-er de voorkeur. Maar het belangrijkste is dat het een persoon is die dat hele plaatje bekijkt en jou en je paard laten kiezen (en niet voor je kiest en hierdoor een zadel aansmeert waar hij/zij het meeste aan gaat verdienen)
Laatst bijgewerkt door Schangah op 13-10-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:57

Ik kan je Van Rijss aanraden! Die zitten in Zevenhuizen... Kijk eens rond op internet voor meer reacties. Ik heb eigenlijk alleen maar goede verhalen gehoord!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:05

ano0uk schreef:
Ik kan je Van Rijss aanraden! Die zitten in Zevenhuizen... Kijk eens rond op internet voor meer reacties. Ik heb eigenlijk alleen maar goede verhalen gehoord!

Hij verkoopt KN, Passier, Euroriding, Wintec, Stübben en Prestige en dus bijna geen zadels uit Engeland. Ik raad je aan iemand te zoeken die zadels uit Engeland verkoopt. Engelse zadelmakers zijn veel verder in de ontwikkeling van nieuwe dingen.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:09

Ik heb een goede ervaring met STA-RHO, zij zitten in Rhoon.
Verder zou ik idd wachten tot je paard weer in orde is, zij willen namelijk ook zien als hij loopt en hoe jij erop zit.

En als het niet werkt, kun je altijd nog denken aan boomloos of heel iets anders een rijsjabrak (een bontdekje met beugels en een singel): kijk op onderstaande site hiervoor.

Fristi_

Re: Nieuw zadel, maar waar kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:11

Ik heb zelf slechte ervaringen met de passervice van Divoza. Kwakte zo plof zadel erop en ik heb bijna 2 paarden na het aansingelen. Ik was er iig niet blij mee. (Ik had de oude man)

Ik heb zelf ook naar van Rijs geinformeerd, en heb er zelf geen goede verhalen over gehoord :n

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:13

Tweespan, erg fijn en kundig :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:14

Tja...ik zou pas op zoek gaan als je paard weer onder het zadel kan.
En dan word het passen en vooral rijden.
Jou paard is onder behandeling geweest, hebben die geen goed advies over een zadel maker/passer?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:17

Ik lees even mee, als ik een nieuw paard wil dan wil ik ook een goed passend zadel. Over drunens ruiterhuis heb ik veel slechte verhalen gehoord, dus die zou ik sowieso niet laten komen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:18

Pion schreef:
Tweespan, erg fijn en kundig :j

Inderdaad +:)+

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:27

Zowel met Sta-Rho als met Van Rijs heb ik goede ervaringen.
Sta-Rho komt helaas niet aan huis maar hebben wel een heel brede keus uit (tweedehands) zadels en je kunt in hun (binnen)bak proefrijden. Vind haar erg kundig.

Van Rijs komt alleen aan huis voor een nieuw zadel of tweedehands boven een x bedrag dacht ik. Als je bij hen een nieuw zadel koopt krijg je na een jaar een gratis consult om het na te laten kijken. Je betaalt dan wel de voorrijkosten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:33

Ik heb met bovenstaande zadelpas-services'geen ervaring. ik heb alleen goede ervaringen met daaleman. nemen goed de tijd en passen een zadel ook compleet aan aan het paard en de ruiter. is 1 van de weinige/enige in nederland die dit doet. hij past eerst een kale boom op het paard en als deze goed zit wordt de rest van het zadel aangemeten en opgebouwd. andere passervice's hebben standaard zadels die aan het paard worden aangepast, daaleman is dus maatwerk.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:37

Waar woon je? Ik heb erg goede ervaringen met Viehof uit Landgraaf. Zij proberen meerdere klanten uit een provincie samen te nemen en rijden daar dan een dag heen. De meeste dingen kunnen zij ter plekke aanpassen aan een zadel, dus ze hoeven niet vaak terug te komen waarschijnlijk.
Mijn zadel is op stal bijgevuld en kon hem meteen houden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:39

ik zou eens kijken of er iemand in de beurt zit die bij MSFC zit aangesloten dan ben je er zeker van dat je een passend zadel krijgt :)

http://www.msfc.nl/

Viehoff is een aanrader :D
die zijn net ook bij mij geweest

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:40

tip probeer eens een boomloos zadel er is vast wel een dealer bij jou in de buurt, heb mijn merrie ook de overstap gemaakt omdat alle boomzadels rug problemen gaven... nu rij ik ontspannen met haar en ze ontspand zelf haar rug!!!
ik ben zelf voorstander van Barefoot!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:53

Weet je bonjootje...ook daar zijn de meningen heel erg verdeeld!
Een zadel..boomloos of met boom.... moet passen op je paard!
Lekker zonder zadel gaan rijden, maar ook dan moet je als ruiter wel onafhankelijk kunnen zitten!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:56

bonjootje schreef:
tip probeer eens een boomloos zadel er is vast wel een dealer bij jou in de buurt, heb mijn merrie ook de overstap gemaakt omdat alle boomzadels rug problemen gaven... nu rij ik ontspannen met haar en ze ontspand zelf haar rug!!!
ik ben zelf voorstander van Barefoot!

Ik heb ook een boomloos zadel gehad maar voor mijn paard was het 3x niks. hij kreeg er alleen nog meer rugproblemen van. "gewone" boomzadels bleken geen van allen goed te passen of aan te passen. nu een daaleman helemaal aangepast en werkelijk super.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:06

Ik snap nooit die 'boomloze' reacties. TS zoekt toch een zadel met een boom, waarom er dan toch op ingaan, heeft ze niks aan.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:14

Peuk schreef:
Ik snap nooit die 'boomloze' reacties. TS zoekt toch een zadel met een boom, waarom er dan toch op ingaan, heeft ze niks aan.

Maar TS schrijft ook niet dat ze boomloze zadels uitsluit. :Y)

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:25

Schangah schreef:
ano0uk schreef:

Hij verkoopt KN, Passier, Euroriding, Wintec, Stübben en Prestige en dus bijna geen zadels uit Engeland. Ik raad je aan iemand te zoeken die zadels uit Engeland verkoopt. Engelse zadelmakers zijn veel verder in de ontwikkeling van nieuwe dingen.

Vrijdag nog een zadel bij Van Rijs vandaan, maar dit was echt een Engels merk hoor!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:21

dorine3 schreef:
Schangah schreef:

Vrijdag nog een zadel bij Van Rijs vandaan, maar dit was echt een Engels merk hoor!

Op zijn website staan alleen bovenstaande merken, welk merk heb jij dan (2e hands of nieuw?)

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:00

Schangah schreef:
Op zijn website staan alleen bovenstaande merken, welk merk heb jij dan (2e hands of nieuw?)

Een zadel van het merk Albion. Was de enige waar ze goed mee wegliep.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:35

Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan Engelse zadels zoals Albion, Frank Baines, Dabs etc. Heb zelf goede ervaringen met de Olde Hietmoat en de Heuvelhoeve.

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:39

Ik weet dat Superhorse in Breda aangesloten is bij MSFC en ik heb hier erg goeie ervaringen mee. Isabel neemt echt de tijd voor jou en je paard om een goed passend zadel uit te zoeken ook in de prijsklasse die je zelf wilt.
Ik heb zelf een zadel van Engelse makelijk bij hun vandaan en ben er nog steeds erg blij mee! Zit als een huis en ligt erg goed.
Ookmijn paard had toen der tijd rugklachten en ze heeft mij daar erg goed in geadviseerd! Ze is zelfs 2 keer langsgeweest omdat ze de eerste keer er echt nog geen zadel op wilde leggen omdat ze nog zo'n last had van haar rug. Dus ik zou zeker contact met hun opnemen!

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:16

Dank je joliene. ik heb met bijde goede ervaringen zowel met als zonder boom.....
denk dat je pas kan oordelen als je zelf boomloos heb geprobeerd. en ik zeg niet dat ze het MOET proberen, het is alleen een idee....