Schimmel op regendeken, te redden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Schimmel op regendeken, te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:38

Jaja gisteren was het zover. Tijd om mijn oudste merrie haar regendeken op te leggen om haar alvast wat te beschermen tegen de gure wind.

Voor ik mensen tegen me krijg van 'een paard kan gerust tegen koude': mijn merrie is 22 jaar en moet extreem veel moeite doen om warm te blijven waardoor ze extreem afvalt en ik haar bijna heb moeten laten gaan omdat ze vel over been was 3 jaar terug. Ze heeft ook artrose in beide heupen en het is voor haar gewoon beter dat ze onder de dekens gaat in de winter ;)

Nu zocht ik gisteren dat deken en ik kon het nergens vinden. Even mijn man gebeld en blijkbaar had hij het deken in een (kapotte) diepvriezer op de weide had gelegd. Blijkbaar was dat deken toen nog nat want het hangt nu onder de schimmel!

Kan ik het deken nog redden op 1 of andere manier? Of beter een nieuwe kopen?

Ik heb een hogedrukreiniger, als ik het daarmee afspoel, is het deken dan nog waterdicht? Het is een ongevoerde regendeken.

Quir

Re: Schimmel op regendeken, te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:12

Wassen is eigenlijk de enige manier om de schimmel er echt uit te krijgen. Of die dan nog waterdicht is? Niet zo'n grote kans.
Je kan hem wel in (laten) spuiten, zodat die weer wat meer waterdicht wordt. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:17

Onze haflinger had ook een beetje schimmel op haar deken maar dat was niet veel en dat was er prima af met de hogedrukreiniger maar daar ga ik nog een busje oversprayen zodat het zéker waterdicht is.

Het deken waar ik het echter over heb is al 3 jaar oud, op 1 plaats professioneel hersteld, er zit nu nog een scheur in haar staartflap en ik vraag me dus af of het niet goedkoper is om een nieuwe aan te kopen (€40)...

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:18

uit ervaring weet ik dat zelfs wassen niet alle schimmelplekjes weg krijgt, ik had een tas waar aan de binnenkant een grote schimmelplek zat en nog steeds zit er aan beide kanten van de stof een plek. blijkbaar kan het sop toch niet overal goed genoeg komen..
je kan de gok wagen natuurlijk en daarna in laten spuiten, maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe deken gaan :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:19

Bzoem schreef:
uit ervaring weet ik dat zelfs wassen niet alle schimmelplekjes weg krijgt, ik had een tas waar aan de binnenkant een grote schimmelplek zat en nog steeds zit er aan beide kanten van de stof een plek. blijkbaar kan het sop toch niet overal goed genoeg komen..
je kan de gok wagen natuurlijk en daarna in laten spuiten, maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe deken gaan :)

Vergeet niet dat schimmel de stof ook kan aantasten, waardoor de schimmel wel weg is, maar je de plekken waar het gezeten heeft nog gewoon goed te zien is. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:36

Dan wordt het maar een nieuwe :') Bij de haflinger had ik het geluk dat de schimmel aan de buitenkant zat en niet aan de binnenkant, maar bij de deken uit de OP zit het dus ook langs binnen!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:30

ik had ook een deken en die zat ook onder de schimmel. Die heb ik toen met de hoge drukspuit schoon gespoten en hij is weer als nieuw. Alleen of hij nog waterdicht is, geen idee. Maar dan doe ik er gewoon een 0 grams deken overheen (het is namelijk 200 grams) ;)
En anders je deken naar de wasserij brengen.