gezocht: zadel, hoofdstel, bit het hele verhaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingeeusa

gezocht: zadel, hoofdstel, bit het hele verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:15

Hoi iedereen,

ik heb altijd op paarden van een ander gereden en mij dus nooit echt met het harnachement bezig gehouden. tegenwoordig rij ik op een oude merrie die een vzh zadel heeft uit het jaar 0( na 20 minuten heb je echt zadelpijn) en een hoofstel met bustrens aan dit hoofdstel zit geen sperriem.

Nu is het de bedoeling dat ik het 2de paard van die eigenaar ga inrijden( onder begeleiding natuurlijk) daarvoor heb ik een aantal dingen nodig, sowieso ben ik op zoek naar een zwart hoofdstel(zwarte merrie) met dikkere aansnoerneusriem met sperriem. ook ben ik opzoek naar een dubbelgebroken watertrens. nu vraag ik mij af of er iemand is die hier meer verstand van heeft, de merrie is al wel beleerd voor de kar(stang) en erg goed in de mond, is het dan nodig om bv. een golden brass ( HH) of aurigan bit te nemen, of voldoet een normaal RVS bitje ook?

Verder zoek ik wat informatie over een dressuurzadel, is het mogelijk dat ik 1 zadel ga gebruiken voor 2 paarden? het zal intensief gebruikt worden voor de zwarte merrie, en voor buitenritten met het vosje.
Beide merries zijn gelders(moeder en dochter) maar verschillen wel in lengte (1.68 en ong. 1.75)

Nu speelt dus ook nog mee dat het niet mijn eigen paarden zijn maar ik heb er een hoop voor over. kunnen jullie mij misschien helpen? alvast super bedankt

leentje1975

Re: gezocht: zadel, hoofdstel, bit het hele verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:18

Ik heb toevallig hier nog een zwart dressuurzadel liggen wat ik niet gebruik, heb zelf een fjord dus dat past niet. Dit zadel heeft een teruggesneden kamer en ziet er uit als nieuw!
Ik heb het gekocht van een vrouw die het ook op een gelders paard heeft gebruikt, misschien is dit wel wat voor jou?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:20

Ik zou er een zadelmaker bij halen om te kijken of beide paarden wel het zelfde zadel op kunnen en om te zien wat voor zadel je moet hebben. Ieder paard heeft een andere rug, daar gaat het zadel een beetje naar staan. Dus het lijkt me niet verstandig om 1 zadel te nemen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:24

leentje, weet je toevallig ook wat voor dressuurzadel dat is?
en of het zadel een beetje steun geeft?

Ik weet dat het niet slim is om maar 1 zadel te gebruiken, maar hoeveel kwaad kan het, ik ken mensen die hebben 1 dressuur zadel die ze eigenlijk op alle paarden leggen die ze binnenkrijgen, alleen doen ze er een gelpad en dik dek onder

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:26

Als je mazzel hebt past het zadel op beide paarden, maar ga daar niet van uit. Voor het inrijden (en buiten rijden) is een VZH zadel (evt. richting dressuur) misschien verstandiger ivm de houvast.
Koop ook geen zadel bij de zadelmaker om de hoek. Er zit erg veel kaf tussen het koren (Ook het MSFC logo zegt lang niet alles, ook daar zit kaf tussen). Een zadelmaker die ik je wel kan adviseren is Herman de Bunt uit Nijkerk.

Een sperriem is niet per definitie nodig. Met het inrijden zou ik tevens beginnen met een lage neusriem ipv een gecombineerde.
Een RVS bitje voldoet prima en zo niet, dan kun je altijd nog weer verder kijken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:26

Inderdaad gaat het niet zo makkelijk, ten 1e zijn ze waarschijnlijk niet even breed en ten 2e zal een paard dat ingereden wordt nog heel erg veranderen en dus uit het zadel groeien (en waarschijnlijk vaker dan 1x!). Je zou wintec kunnen proberen omdat je die eenvoudig smaller en breder kunt maken, maar dan nog mag het paard een niet al te hoge schoft hebben en tegelijkertijd iets breder zijn. Anders zou je ook nog kunnen kijken voor een boomloos zadel, dan is de kans dat het op beide past groter.

@fjordnina

Over de lage neusriem verschillen de meningen, er zijn genoeg waarbij deze neusriem nooit in hun gedachte op zou komen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:33

hmm nee ik had ook nog niet aan een lage neusriem gedacht aangezien ze voor de kar al een "hogere neusriem gewent is, alleen wist ik niet of je met rijden echt een sperriem nodig heb op een jong paard of dat zonder sperriem het ook prima te doen is? bij die oude merrie gaat zonder sperriem prima maar dat is niet echt trainen meer een beetje buitenritjes maken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:34

Vrijwel alle professionele stallen hebben 1 of 2 zadels die op alle paarden gebruikt worden. Je moet er alleen goed op letten dat het zadel nergens klemt/drukt en niet gaat klapperen of iets dergelijks. Als het ongeveer 2 dezelfde type paarden zijn, kan het gerust. :j
Wel even een zadelpasser (en evt maker) er na laten kijken of het op beide paarden past en dus nergens klemt/drukt en of het niet gaat klapperen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:39

okee alvast super bedankt! ik zal in ieder geval even opzoeken wat voor zadel maat er nu op zit, verder hebben jullie verstand van bitten? ik wil graag een dubbel gebroken watertrens, dit heb mijn instructrice aanbevolen, nu hoor ik alleen ook veel dingen over aurigan bitten en eventuele koperen bitten? zit hier veel verschil in met RVS?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:58

zelf zou ik aan de neusriem niets veranderen, en als een paard daarmee voor de kar heeft gestaan en dan een bit zoeken wat niet zoveel afwijkt van wat het paard al kent: een ongebroken trens en dan na het inrijden evt overstappen op een gebroken bit (dubbel of enkel, afhankelijk van het paard). er veranderd al genoeg tijdens het inrijden

en over materialen waarvan bitten gemaakt worden: RVS is goedkoop, maar wel smaakloos. legeringen zoals aurigan etc hebben een beetje zoete smaak, wat paarden uit zou moeten nodigen ermee te spelen. zelf rijd in nog gewoon met een RVS trens, paardlief loopt er prima op.