Hackamore geschikt met pijnlijke handen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Hackamore geschikt met pijnlijke handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:13

Misschien een beetje een kromme titel, maar hier komt het verhaal:

Ik rij mijn paard nu met een myler bit level 1 en soms een touwhalster.
Nu merk ik dat hij ontzettend goed reageerd zonder bit. Hij loopt van zelf al een stuk meer ontspannen.

Zou je zeggen, waarom rij je dan niet gewoon met een touwhalster of sidepull, etc?
Hij kan met zijn ruim 700 kg zich soms wel behoorlijk sterk maken als we buiten rijden. En buitenrijden wil ik dit dus niet doen met alleen een touwhalster.
In de bak reageert hij dan prima op lichte hulpen dus daar is het een prima bitloze optoming. Ook komt hij in de bak heel goed terug op mijn zit. Maar buiten weet hij soms niet meer wat een rem is, probeer altijd eerst met stem/zit, dan teugels erbij maar als meneer wilt dan wilt hij en met een touwhalster kan ik trekken wat ik wil, maar hij loopt dan gewoon door. Vind dan ook zo'n dun touwtje niet prettig voor zijn neusje. + Dat ik hier naast een vliegveld sta met mijn paard en dus ook drukke wegen eromheen. Wil ik toch wel dat meneer stopt, haha :D

Uiteraard is training een belangrijke rol bij een jong paard. Maar ik zit ook met reuma, waardoor ik te veel getrek niet kan verdragen.
Ben hem uiteraard wel alles aan het leren, dus dat komt nog wel ;)

Nu dacht ik aan een hackamore. Om meer controle te hebben in een moeilijke situatie, zonder veel kracht te hoeven gebruiken.
We rijden tegenwoordig altijd met losse teugeltjes en heb een stille hand, rij op zit en stem maar in nood wil ik iets in handen hebben.

Ik vroeg mij af of deze optoming dan geschikt is voor ons?

En is dan zo'n wieltje handig, of een met scharen (Die lijken me weer zo heftig...)

Quir

Re: Hackamore geschikt met pijnlijke handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:16

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar in deze situatie met deze omschrijving lijkt mij dat een Hackamore wel geschikt is hoor! :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:18

Dankjewel voor je reactie :)
Hihi het lijkt mij ook, maar weet het dus niet zeker en weinig ervaring met een hackamore, dan maar even op bokt :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:18

Lijkt mij ook goed kunnen.
Als je de teugels los hebt hangen zit er totaal 0,0 druk op de neus/oren, dus kan echt geen kwaad. Met wieltje vond ik heel onhandig, klapte steeds om ed, scharen vind ik veel fijner werken :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:20

Dankjewel voor het advies margoooo, vond het wieltje ook heel klein en het lijkt alsof alles dan verschuift als ik dat op de foto's zie, maar weet niet in hoeverre je dat ook hebt bij een hack met scharen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:20

In principe is het gewoon een hefboom. Dus prima als je zo wat meer kracht kunt zetten.
Eventueel op touwhalster buiten rijden, en de hackemore erbij voor als 'ie op touwhalster niet reageert? Laat je die teugels gewoon lang en pak je ze erbij als het nodig is. Hoef je ook weer niet constant in te werken want het zijn wel heftige dingen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:21

Margoooo schreef:
Lijkt mij ook goed kunnen.
Als je de teugels los hebt hangen zit er totaal 0,0 druk op de neus/oren, dus kan echt geen kwaad. Met wieltje vond ik heel onhandig, klapte steeds om ed, scharen vind ik veel fijner werken :)

En ik denk dat scharen sowieso best een goede oplossing zijn. Zolang je niks doet, gebeurt er niks. Je hebt alleen in de "noodsituaties" nog iets meer te vertellen. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:22

Kan prima hoor, mits je ook goed blijft werken aan de gehoorzaamheid.
Mijn hack blijft goed liggen en in echt uiterste noodgevallen heb ik een prima rem(die ik dus eigenlijk alleen maar gebruik als paard een gevaar wordt voor de omgeving). Nou is dat met mijn paard nauwelijks nodig, maar de rem is er wel.

Mijn hack blijft overigens ook prima stabiel liggen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:24

Miss_Malfoy schreef:
In principe is het gewoon een hefboom. Dus prima als je zo wat meer kracht kunt zetten.
Eventueel op touwhalster buiten rijden, en de hackemore erbij voor als 'ie op touwhalster niet reageert? Laat je die teugels gewoon lang en pak je ze erbij als het nodig is. Hoef je ook weer niet constant in te werken want het zijn wel heftige dingen.

Eventueel ook een optie!
Maar dan zou ik dus de hack om moeten hebben en daar overheen het touwhalster, heb je dan geen last van het zogenaamde "ruis" omdat er nog een hoofdstel onder zit?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:26

_Chendo_ schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Eventueel ook een optie!
Maar dan zou ik dus de hack om moeten hebben en daar overheen het touwhalster, heb je dan geen last van het zogenaamde "ruis" omdat er nog een hoofdstel onder zit?

Ik zou dan het touwhalster onder de hack doen :j .

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:26

ijssnuiver schreef:
Mijn hack blijft goed liggen en in echt uiterste noodgevallen heb ik een prima rem(die ik dus eigenlijk alleen maar gebruik als paard een gevaar wordt voor de omgeving). Nou is dat met mijn paard nauwelijks nodig, maar de rem is er wel.

Hij is verder ook heel braaf hoor, maar nog een jong 3 jarig paard soms in een gevaarlijke omgeving. Wil geen auto ongeluk krijgen met hem...

En ijssneuver: Thnx voor de tip!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:27

Pfff lijkt me ook lastig, aangezien die dingen precies op dezelfde plek zitten als het goed is. Maar zoals ijssnuiver zegt kan denk ik wel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:28

_Chendo_ schreef:
ijssnuiver schreef:

Hij is verder ook heel braaf hoor, maar nog een jong 3 jarig paard soms in een gevaarlijke omgeving. Wil geen auto ongeluk krijgen met hem...

En ijssneuver: Thnx voor de tip!

Snap ik hoor :j , en daarvoor vind ik die hack prima geschikt :) .

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:30

Miss_Malfoy: Kan het altijd proberen natuurlijk :) Touwhalster heb ik zoiezo liggen :):

ijssnuiver: Thnx voor het advies!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:33

Lijkt me zeer geschikt hoor.
Zolang je er niet aan zit gebeurt er ook niets dus waarom een touwhalster er onder?

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:35

ik heb een draver die erg kan hangen op het bit, en aangezien ik fybro in mijn handen heb(die daardoor vaak erg pijn doen) hield ik dat nooit vol.
sinds ik een hack heb, is er een wereld open gegaan voor ons.
hij happy want hij had niks meer in zn mond, ik happy, want ik heb bijna niks meer in mn handen.
op stem (halt ) staat hij stil. en hoo is rem :P
ik hoef ook alleen de teugel tegen zn hals te leggen om te sturen.
en als hij erg heet is(bijv. wedstrijd) of erg eigenwijs, heb ik veel in te brengen met de hack :D
dus ja ik vind deze wel geschikt voor jou!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:49

als je buiten grotendeels op stem en zit rijdt, zou ik zeggen, doen!
daarvoor heb ik hem nu ook aangeschaft, buiten raak ik amper de teugels aan (behalve als ze in het gras duikt) , maar ik wil wel een goede rem hebben als ze aan de kletter gaat.
paardlief heeft zichzelf eenmaal gestraft (teugels hingen los, maar om mijn voorboom, ze duikt het gras in, en het koppie was vlug weer omhoog) ik hoef de teugels niet aan te raken, e als ze effe aan het klooien is is een ophouding voldoende.
wat ik wel merk, is dat ik vrij veel druk mag zetten, als ik ernaast staat, en ik neem de teugels aan, mag ik vrij veel druk zetten zonder dat ze reageert, maar op een bepaald punt knikt ze dan wel in eenmaal direct af,
dus ik denk dat het met de scherpte heel goed meevalt als ik in stilstand zoveel druk mag opnemen zonder dat ze reageert...
het hangt ook af hoe strak je de kinketting doet, hoe strakker de ketting, hoe vlugger hij inwerkt, dus met een relatief losse ketting mag je, denk ik, vrij "onrustig" zijn in je hand, zonder dat hij direct de totale inwerking heeft.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:59

Charily: Thnx, bij mij is het ook fybro en HMS. Dus heb al heel veel aan jouw antwoord :D

Moet mijn paard nog wel beter neckreining leren, want lijkt me dat sturen minder is hiermee. Stuur ook veel met been maar moet hem nog regelmatig ondersteunen met teugels.
Maar als ik hem dat nu eerst even goed leer in de bak, dan moet dat goedkomen!

Duhelo: Haha ja dat zal mijn paard ook wel even proberen als hij voelt dat hij geen bit in heeft. Maar snel afgeleerd dan.

Kan een hackamore op ieder hoofdstel gezet worden? Het moet natuurlijk een stukkie hoger zitten, dus gaat dat wel passen?

En is dan het advies om er een te nemen met korte scharen?
Zag er eentje met een heel lief zacht bont stukje onder een hele brede neusriem. Dat zag er wel lief uit :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:08

Deze vind ik wel mooi:

Afbeelding

Maar is het nou donkerbruin of zwart? (kan natuurlijk ook wel eens een bruine gloed hebben) Staat geen kleur aangegeven op de site... Anders maar even mailen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:16

Hoi!
Ik rij meestal ook met hackamore buiten, eerst bij mij paard, nu met een vriendin haar paard, een andere fries die ik rij wil ik ook gaan proberen. Ik heb er een met lange scharen, dat vind ik stabieler en prettiger liggen dan bovenstaande, ik heb nog wel eens gezien dat dat om kan klappen. En uiteraard is werkt het net zo hard in als jij het gebruikt!
Misschien nog een andere tip; in de monté sport gebruiken ze teugels met lussen, kan je makkelijker met je hele hand vast houden (laast zag ik iemand met MS daarmee voorbij komen)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:19

Ik heb een s hackamore, geen last van omklappende scharen e.d.
http://www.goedhard.nl

Foto's staan wel in profiel

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:24

Germatje: Bedankt voor je tips, met die lussen heb ik wel eens gezien ja, maar het vasthouden gaat gelukkig prima hoor, moet alleen niet te veel druk op staan. :)

S. hackamore ziet er ook goed uit!