Ik rij mijn paard nu met een myler bit level 1 en soms een touwhalster.
Nu merk ik dat hij ontzettend goed reageerd zonder bit. Hij loopt van zelf al een stuk meer ontspannen.
Zou je zeggen, waarom rij je dan niet gewoon met een touwhalster of sidepull, etc?
Hij kan met zijn ruim 700 kg zich soms wel behoorlijk sterk maken als we buiten rijden. En buitenrijden wil ik dit dus niet doen met alleen een touwhalster.
In de bak reageert hij dan prima op lichte hulpen dus daar is het een prima bitloze optoming. Ook komt hij in de bak heel goed terug op mijn zit. Maar buiten weet hij soms niet meer wat een rem is, probeer altijd eerst met stem/zit, dan teugels erbij maar als meneer wilt dan wilt hij en met een touwhalster kan ik trekken wat ik wil, maar hij loopt dan gewoon door. Vind dan ook zo'n dun touwtje niet prettig voor zijn neusje. + Dat ik hier naast een vliegveld sta met mijn paard en dus ook drukke wegen eromheen. Wil ik toch wel dat meneer stopt, haha

Uiteraard is training een belangrijke rol bij een jong paard. Maar ik zit ook met reuma, waardoor ik te veel getrek niet kan verdragen.
Ben hem uiteraard wel alles aan het leren, dus dat komt nog wel

Nu dacht ik aan een hackamore. Om meer controle te hebben in een moeilijke situatie, zonder veel kracht te hoeven gebruiken.
We rijden tegenwoordig altijd met losse teugeltjes en heb een stille hand, rij op zit en stem maar in nood wil ik iets in handen hebben.
Ik vroeg mij af of deze optoming dan geschikt is voor ons?
En is dan zo'n wieltje handig, of een met scharen (Die lijken me weer zo heftig...)

.