).Ik heb sinds een tijdje een vrij snuggere bijrijder, die afgelopen weekend een cursus heeft gevolgd. Daar werden haar een aantal dingen verteld die ik op internet niet echt bevestigd kan krijgen. Ik heb daar dus een paar vragen over, en om zoveel mogelijk informatie en meningen te verzamelen post ik ze hier ook even.
Allereerst werd haar verteld dat een koperen bit de speekselvloed van een paard stimuleerd. Klopt dit? Mone heeft altijd veel gespeekseld, eerst met haar RVS bitje, en ook met haar aurigan. Niet alleen schuim op de lippen, maar ook dat het uit haar mond loopt soms. Soms heeft ze dat ook als ik met de voerbak aan kom lopen. Haar speekselproductie is gewoon bovengemiddeld. (Dus ze speekselt ook meer als ze geen bit in heeft!)
Veder vertelde ze me dat een koperen bit een beetje een 'numb' gevoel in de mond greëerd. Het gevoel van een slapend been zeg maar. Ik weet niet precies wat ik daarvan moet vinden, en ik kan dit ook op internet niet bevestigd krijgen. Weten jullie hier meer van?
Ik reed Mone eerder met een dubbelgebroken RVS met een plat middenstuk: (dit is niet mijn bit, wel een vergelijkbaar model)

Momenteel rijden we haar met een aurigan sprenger bit. Het model is op de foto te zien:

Mone schudt ook nog wel eens met haar hoofd. Ik de bak eigenlijk niet, met buitenrijden wel als je bijvoorbeeld aandraaft en in galop. Dan zwaait ze met haar hoofd, ik zal even een filmpje zoeken hoe het eruit ziet. Ik heb het van Mone zelf niet op video.
Dit zwaaien doet ze echter ook in de wei. Ik heb het idee dat het een uiting van emotie is. Blij (ze doet het als we ze lekker laten rennen in de wei) of boos/onbegrepen (ze is niet echt dol op longeren en dan doet ze het ook wel, bij losgooien in de bak ook).
Soms ook in stap, aan de hand met het halster om, als ze iets niet mag.
Ik denk dus dat het emotie gerelateerd is, mijn bijrijder kreeg te horen dat het eventueel ook aan het bit zou kunnen liggen. Natuurlijk kan dat, en ik neem de informatie ook erg serieus, vandaar dit topic.
Nu de uiteindelijke hoofdvraag
. Denken jullie dat dit zou kunnen komen door het bit? Ze heeft meerdere bitten gehad, en eigenlijk deze 'klachten' altijd gehad.Nog wat aanvullende informatie:
- Mone wordt eens per jaar gecontroleerd door de tandarts, voor of na behandeling maakt geen verschil.
- Wolfskiezen kunnen geen problemen veroorzaken, die heeft ze niet meer. We dachten eerst dat dat het hoofdschudden zou veroorzaken, maar het verwijderen heeft niet geholpen.
- Voor het hoofdschudden: Zadel zou goed moeten zijn, wordt ook regelmatig gecontroleerd door erkende zadelpasser.
Hoop dat jullie informatie me een beetje kan helpen. Als het echt zo is dat het bit wat ik nu gebruik overmatig speekselen en een rotgevoel veroorzaakt, dan moet ik wat anders vinden. Alleen merk ik geen verschil met het RVS bit. Alleen dat ze dat bit (het RVS) zelf minder fijn vond en haar tong dan uitstak. Dat is met mijn huidige bit een stuk minder.
of erg last heeft van haar maag. Vooral als ze het ook doet zonder dat ze het bit in haar mond heeft.