wat doet een dressuurstang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

wat doet een dressuurstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:07

je hoord vaak een beetje enge verhalen over wat er wel niet mis kan gaan bij verkeerd grbuik van een dressuurstang. op zich ook wel logisch omdat technisch gezien je bij hard genoeg trekken je datgene tussen het bit en de ketting kan breken (als het bv een stokje zou zijn)
maar nu was ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat dan het nut is van zo'n stang. je hoort vaak vervijning van de hulpen. maar hoe dan? wat doet zo'n bit met een paard wat motiveer je het paard te doen als je het bit gebruikt, zoals je soms ziet dat ruiters de handen iets omhoog doen. wat behoord het paard ermee te doen?
en voor welke oefeningen gebruik je hem en wanneer "hangt" hij er eigenlijk maar bij? neem aan dat bij het rijden van een gewone rechte lijn hij nog niet veel doet.

ik vraag geen uitleg over hoe je hem moet gebruiken maar meer waarom en wanneer maar dan wat specifieker zoals bv in een bepaalde oefening.
was wel nieuwsgierig

upendoJarig

Re: wat doet een dressuurstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:11

Volgens mij oefent een stang meer druk uit achter de oren, in de nek dus. Het kan dus schadelijk zijn voor de nek(wervels) als je een stang te streng gebruikt.

En ik hoor ook vaak verfijning van de hulpen, volgens mij is dat meer in de trant van nét dat laatste beetje doorbuigen in de oprichting, maar pin me daar niet op vast, ik ben ook maar een recreatieruiter. :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:15

Een stang, bij correct gebruik(!!) helpt het paard zich te balanceren in de verzameling. Hij dient er niet voor om te zorgen voor nageeflijkheid en dient zeker niet doorgetrokken te worden zoals je helaas heel veel ziet tegenwoordig in de hogere sport. Maar daarvoor is hij niet uitgevonden dus! Correct ingezet helpt het het paard bij het balanceren in de verzameling en inderdaad kun je er heel fijntjes je hulpen mee geven, echter zou dat eens wat meer gedaan moeten worden! ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:23

hoe kan het dan helpen bij het balans?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:26

Door de werking van de stang kun je het hoofd precies zo richten/plaatsen dat het het paard helpt zijn balans te behouden in de zwaardere verzameling. Dit echter ten alle tijden met fijne hulpen en niet met grove inwerking.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 11:42

dat hij zijn hoofd nageeft in de lengte van de stang zoals jij hem aanneemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:34

De stang heeft een hefboomwerking. De onderkaakring, waar de tweede teugel aan bevestigd is, is vaak vier keer langer dan de bovenkaakring tussen het bit en de kaak. Hierdoor werkt de hefboomwerking van de stang door op de onderkaak met een kracht van 4:1. Bovendien ontstaat er kracht op de bakstukken dat als druk op de bovenkaak inwerkt en kan de kinketting immense druk op de buitenkant van de onderkaak uitoefenen.

Je kunt een stang dus zien als een machtsmiddel om je paard d.m.v. fikse pijninwerking z'n hoofd zodanig te houden zoals jij dat wilt. Eén kleine beweging met je vingers op de teugels en de pijnscheut in de kaken, (en vaak ook de tong) is een feit.

De stang helpt dus niet het paard, maar het helpt de ruiter om "het mooie plaatje" te handhaven.
Het paard kan het best balanceren zònder pijninwerking in z'n mond. Als hij z'n balans eventjes kwijt is, dan kan hij dat zelf weer heel goed hervinden, maar daarvoor moet het hoofd wel de vrijheid hebben om dat te kunnen doen. Als ruiter dien je dus van dat hoofd (en van de mond) af te blijven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:02

Joviban: Maar niet als je hem zo gebruikt:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:58

Met doorhangende teugels ligt nog steeds die stang in de mond.
Er is dus altijd sprake van druk op de kaken (lagen) en tong, of je nu wel of niet aan de teugels zit.
En er is altijd die dreiging van pijn wanneer een paard maar even en miniem z'n hoofd beweegt.

Het ziet er wel zogenaamd "ontspannen" uit, maar het paard weet maar al te goed van "als ik niet in deze houding blijf lopen, dan volgt er onherroepelijk een pijnscheut". Dat is ook de reden dat men met stang rijdt, want waarom hangt ie er anders in, dan kun je ook wel zonder.

En tenslotte is er niet eens plaats voor twee bitten in een mond. Uit onderzoek van Brokx Sport is ook gebleken dat de gemiddelde ruimte in de paardenmond, op de plaats waar het bit komt te liggen, 14 mm is. Dan kun je dus wel nagaan wat zich afspeelt met stangen in de mond van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:58

Citaat:
Het ziet er wel zogenaamd "ontspannen" uit, maar het paard weet maar al te goed van "als ik niet in deze houding blijf lopen, dan volgt er onherroepelijk een pijnscheut". Dat is ook de reden dat men met stang rijdt, want waarom hangt ie er anders in, dan kun je ook wel zonder.

een bit is zo scherp als dat de ruiterhand hem maakt. Of het nu een stang is met scharen of een dubbelgebroken trensje.

De reden om met een stang te rijden (i.c.m. een trens) is door Mindfields goed weergegeven.

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:05

ik ben het inderdaad met Lins_Vetra eens, een bit is zo scherp als je hem zelf maakt met je hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:18

Asyaa schreef:
En daar noem je ook een compleet onpartijdige bron.

Ach ja, tis ook allemaal maar onzin en helemaal niet waar wat daar staat, of niet. :roll:

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:21

Misschien kunnen we de wel/niet bit-discussie voor een ander topic gebruiken. Ik vind het namelijk wel interessant om te horen wat nou precies de inwerking van S&T is. Waar gebruik je nou precies de stang voor en wat doet het trensbit?

Ik vind de verklaring van Noor al een goed begin, maar ben vooral benieuwd naar de verschillende doelen van de stang tov de trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:28

JoviBan schreef:
Uit onderzoek van Brokx Sport is ook gebleken dat de gemiddelde ruimte in de paardenmond, op de plaats waar het bit komt te liggen, 14 mm is.

Is geen onderzoek van Brokx zelf ;) . Zij refereren alleen naar een Amarikaans onderzoek van mevrouw Clinton.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:35

Citaat:
En tenslotte is er niet eens plaats voor twee bitten in een mond. Uit onderzoek van Brokx Sport is ook gebleken dat de gemiddelde ruimte in de paardenmond, op de plaats waar het bit komt te liggen, 14 mm is. Dan kun je dus wel nagaan wat zich afspeelt met stangen in de mond van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens.

Alvorens je met deze uitspraak komt hoor je jezelf wel te verdiepen in de anatomie en het harnachement. Als je je huiswerk goed gemaakt zou hebben zou je weten dat de stang en trens niet bovenop elkaar zitten maar naast elkaar. De trens hangt bovenin en iets daaronder ligt de stang.

Citaat:
Met doorhangende teugels ligt nog steeds die stang in de mond.
Er is dus altijd sprake van druk op de kaken (lagen) en tong, of je nu wel of niet aan de teugels zit.
En er is altijd die dreiging van pijn wanneer een paard maar even en miniem z'n hoofd beweegt.

Een paard loopt ook niet in het stroomdraad, want hij weet dat dat pijn doet.
Een paard in de molen ook niet door het hek heen, hij weet dat hij dan stroom krijgt en dat het niet lekker is.
Een paard in het wild zal niet zomaar zijn leider overrulen, hij weet dat dat pijn gaat doet.
Ik ga elke dag trouw naar mijn werk, geen werk betekent geen eten en op den duur geen huis meer. Op straat liggen te creperen van de honger zal zowel mentaal als fysiek gezien pijn doen.

Als je op deze wijze wilt redeneren hangt het hele leven met pijn aan elkaar. Daarnaast vind ik het een slechte redenatie om uit te gaan van pijnprikkels, africhting is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:16

Had het topic even niet meer gelezen en er zijn interessante dingen voorbij gekomen. Het verhaal van balans klinkt logisch, maar dan nog hoe gebruik je dan de teugels onderling van elkaar. Lijkt me best lastig en zo te horen heb je dan ook maar heel even om te reageren