vraagje over zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

vraagje over zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:22

ik heb een vraagje.
ik heb een drachtige merrie staan en die heeft een nieuw zadel nodig.
haar oude zadel past nu echt niet meer (komt niet door de dracht maar veranderling van haar spieren, ze heeft meer spieren gekregen.)
nu wil ik dus een nieuw zadel voor haar kopen.
maar is dat verstandig nu ze 5 maanden drachtig is?
groetjes marjolein.

kleinvosje

Re: vraagje over zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:24

Is ze al dikker aan het worden? Dan zou ik het niet doen, aangezien haar lichaam niet de normale vorm heeft zeg maar. Dan kun je beter wachten tot ze weer haar eigen figuur terug heeft na de dracht. Tot die tijd misschien een zadel proberen te lenen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:28

Ik zou wachten tot na de dracht en dan eerst weer een paar weken terug in training. :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:28

ja ze begint nu al dikker te worden ja,
ik mag wel een zadel lenen maar ik zit daar niet zo heel lekker in.
en volgend jaar wil ik haar weer opnieuw laten dekken.
dus ik twijfel nu een beetje.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:32

Ik zou t niet doen, na de dracht als ze langzaam aan weer terug in haar eigen vorm komt. Past het zadel weer niet. ;)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:34

Ik zou toch eerst even dat andere zadel lenen, ookal zit je daar niet zo lekker in.. En anders gewoon zonder zadel gaan hobbelen. Want ik denk dat het voor je paard ook het fijnste is al het een goed passend zadel heeft, ook na de dracht.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:35

Ik zou wachten tot na de dracht.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:39

Wachten tot na de dracht, en anders gewoon dat ene zadel lenen.
Ook al zit je er zelf niet heel lekker in, is het beter dan een zadel die niet past natuurlijk! :j

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:40

zonder zadel is geen optie , ze kan soms nog wel eens vreemd uit de hoek komen.
en ze word volgend jaar gelijk weer gedekt dus zal ze niet erg snel terug komen in vorm .
vorig jaar heb ik ook met me zadel tot het eind gereden en paste toen ook super nog dus vandaar deze vraag.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:41

Waarom koop je dan geen Wintec zadel, of een ander zadel met een verwisselbare boom.
Of de T6, die heeft ook Fishes. :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:45

Ik denk dat ik in dit geval voor een boomloos zadel of inderdaad een thorowgood/wintec zou gaan. Boomloos verwacht ik zelf van dat het het langst blijft passen. Heb zelf een thorowgood voor mijn fokmerrie en in het verleden ook wel een boomloos zadel gehad.

Als je dan gaat kijken voor een 2ehands barefoot of evt. een randolls dan kun je daar de komende 2 jaar veel plezier van hebben en kun je daarna evt. weer verder kijken naar een goed passend boomzadel.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:30

ik heb nu een wintec zadel maar die ligt niet lekker meer op haar.
en ik wil er ook vanaf ik heb deze nu 1,5 jaar maar ik wil zelf de dressuur in en wil ddan een knap zadel.
ik leen nu een boomloos van een vriendin van mij, maar ik zit er niet lekker in de zitting is net even te krap, het is een maat 2 van barefoot.
en heb zelf ook all naar een boomloos gekeken maar ik vind de prijzen van een 2e hands toch nog erg veel.
en een torowgood vind ik kwalitatief niks.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:34

Ik heb voor mijn fokmerrie, die dus eigenlijk ook altijd drachtig is op 9 maanden dracht een zadel aan laten meten. In de slanke periode een onderlegger eronder of laten aanpassen en dat gaat prima.
Opvullen kan altijd, uitrekken minder goed. Dus daarom heb ik ervoor gekozen om op z'n dikst een
zadel aan te laten meten. Afgelopen jaar had ik haar gust gehouden en het zadel ligt na wat opvulwerk
nog goed.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:39

Barvrouwke schreef:
Ik heb voor mijn fokmerrie, die dus eigenlijk ook altijd drachtig is op 9 maanden dracht een zadel aan laten meten. In de slanke periode een onderlegger eronder of laten aanpassen en dat gaat prima.
Opvullen kan altijd, uitrekken minder goed. Dus daarom heb ik ervoor gekozen om op z'n dikst een
zadel aan te laten meten. Afgelopen jaar had ik haar gust gehouden en het zadel ligt na wat opvulwerk
nog goed.

bedankt voor de tip!