Ik weet niet of het hier goed staat, Maar ik zie soms wel eens mensen rijden met een halstertouw om de hals van het paard geknoopt. Ik vroeg me af waarvoor dit is en hoe je het dan moet gebruiken..
Bedoel je enkel om de hals geknoopt en zonder dat de ruiter hem (permanent) vastheeft. Of bedoel je aan het halster en dan om de nek, of bedoel je enkel een halstertouw om de hals geknoopt en geen hoofdstel voor de rest.
Versie 1: Dat is voor wat extra evenwicht bijv. voor als het paard raar doet of de ruiter rijd nog niet zo goed, om de mond te ontzien. Versie 2: Dan heb je direct een halstertouw bij de hand als je afstapt voor een pauze. Versie 3: Dat is een goedkope variant van een neckrope. Dus sturen met een touw op de hals, zonder iets om het hoofd (of zonder dat het gebruikt wordt wat om het hoofd zit)
2005
Geplaatst: 09-10-10 18:15
Ik heb hem bij een jong paard om gehad als extra veiligheid. Had daarbij ook een bokriem aan het zadel. Paard kon nogal panisch worden en je mocht niet te diep in het zadel gaan zitten. Dan is zo'n extra touwtje voor je evenwicht heel handig .
Ik doe het altijd bij paarden om met zadelmak maken. Meestal wel een beugelriem, maar kan ook gewoon een halstertouw zijn. Is voor als ze in eens beginnen te bokken, om wat sneller evenwicht te kunnen vinden. Vaak heb ik m niet nodig, maar voor de zekerheid is het altijd fijn!
Ik heb nog een andere variant: als ik op buitenrit ga doe ik mijn paard ook altijd een halstertouw om zijn nek. Niet omdat hij zo schrikachtig of heet is op buitenrit, maar mocht er iets breken (teugels, beugelriem) dan heb ik altijd wat om het mee vast te knopen. Ook met een lekkere galop pak ik het touw vast om hem in zijn mond te ontzien.
zyno
Geplaatst: 09-10-10 18:42
Ik heb dit een keer gezien toen een meisje leerde springen. Ze moest haar teugels en handen op die plaats houden waar de halster om de nek zat. Om te voorkomen dat ze in de mond ging trekken.
ik deed het bij mijn jonkie toen we naar buiten gingen en met beleren. Gewoon voor extra veiligheid&stabiliteit (meer houvast en zonder in de mond te zitten)
Anoniem
Geplaatst: 09-10-10 18:48
Dan kom ik met variant nummer 4 : om te remmen. Het is fijn om een jong en over enthousiast paard wat terug te kunnen nemen zonder meteen teveel aan de teugels te komen.
Lalee_
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-10 19:10
Bedankt voor de info allemaal! Moet je dit nog iets van aanleren?