Martingaal verlengen met schoftstukje. Iemand nog een tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Martingaal verlengen met schoftstukje. Iemand nog een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 16:12

Ik heb een borsttuig met afneembare martingaal gekocht die achteraf te klein bleek te zijn.

Verder is hij heel mooi en was hij ook nog heel duur, terwijl je tegenwoordig goedkopere look-a-likes hebt.
Dus ik zat te denken om hem om te knutselen met bijv. een neusriem van een ouderwets dressuurhoofdstel als schoftstukje en nog twee extra riempjes er aan naar de zadelringen.

Voor de indruk heb ik mijn martingaal even aan de TV-kast gehangen. Clips voor aan het zadel aan de ringen bevestigd:
Afbeelding

De riem naar de singel is goed en de leertjes met ringen er aan waar de teugels door moeten ook
Alleen het stuk naar het zadel is in deze staat een stuk te kort.

Ik zat er aan te denken om er zoiets van te maken:
Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er valkuilen? Waar zou ik aan moeten denken?
Alle tips en trucs zijn welkom.

Xhiske

Re: Martingaal verlengen met schoftstukje. Iemand nog een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:15

kan je hem niet gewoon voor een maat groter ruilen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 16:17

Nee helaas, want ik heb er in mijn enthousiasme een paar gaatjes bij gemaakt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:26

en een paar klipjes aan de riemen zetten? Daar win je toch ook al snel een paar cm mee!? Of is hij dan nog te kort?

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:28

oh nee, dat is dan geen optie. denk dat je eigen optie wel een goede is, gewoon met zn ouderwetse lage neusriem

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 16:39

Er zitten al musketonhaken aan, maar ik heb zeker 10cm extra nodig dus een andere clip gaat het niet redden.

Een ouderwetse dressuurneusriem lijkt best veel op een schoftstukje bij een borsttuig.
Dan heb ik alleen nog riempjes nodig naar het zadel toe. Zouden spore-riempjes daarvoor sterk genoeg zijn?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:42

Even naar de schoenmaker brengen, of een zadelmaker, en er een stukje leer aan laten zetten!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:44

sperriempjes een idee?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 16:47

Sperriempjes had ik nog niet aan gedacht, maar die zijn wel sterker dan sporeriempjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:25

bij zon ouderwetse neusriem heb je toch ook het kopstuk, kun je dat niet door de ringetjes van je zadel halen en gewoon toegespen?en het te lange stuk (laten) afknippen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:30

Duhelo dat zou inderdaad een hele simpele oplossing zijn. Ik weet alleen niet hoe dat gaat bij de schoft.
Mijn paard heeft een zeer hoge schoft en misschien dat het bandje overdwars van de ene naar de andere zadelring dan gaat irriteren. Maar ik ga het zeker proberen.
Ik heb inmiddels een losse neusriem besteld bij een andere bokker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:32

kwa neusriem, normaal in de decathlon heb je deze hoofdstellen heel goedkoop (ik heb voor zon hoofdstel 7 of 8 euro betaald)

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:35

sperriem aan bijde kanten en dan de klipjes aan de sperriem past het ook toch?(A)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:48

Twee sperriempjes zou inderdaad ook kunnen en dan de musketonhaken overzetten naar de sperriempjes. Sperriempjes en sporeriempjes zijn wel smaller dan de riempjes van mijn borsttuig. Jammer dat ik nu nog geen neusriem heb, anders kon ik het morgen meteen uitproberen.

Mischien zou zo'n longeer-bitstukje ook lukken en dan de middelste ring doorknippen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:50

Als ik jou was zou ik gewoon even een prof opzoeken.
Dit gaat niet mooi worden denk ik.

Anders zou ik kiezen voor twee kleine d ringetjes aan waar nu de musketons zitten.
Dan bij een prof twee nette riempjes laten maken.

Misschien kan je er achter komen hoe lang het schoftstuk is? Dat is al een stuk makkelijker.
Een lage neusriem zou er geschikt voor kunnen zijn tenzij het lang genoeg is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:56

Moonfish13, waar nu de musketons zitten zou ik gewoon om de ringen van de neusriem kunnen gespen, daar heb ik niet nog een extra ringetje voor nodig. Dan moet ik alleen nog van die ringen aan de uiteindes van de neusriem naar de ringen van het zadel.

Longeerbitstukjes werkt misschien wel praktisch, maar mooi zal het inderdaad niet zijn.
Het kopstuk door de ringen halen zal denk ik ook niet mooi zijn en waarchijnlijk gaan drukken op de schoft. Kijk, dit is het zadel en mijn paard waarvoor ik het in gedachten had. Dan zie je dat die ringen aan het zadel vrij laag zitten in verhouding met de schoft.
Afbeelding
Sperriempjes zou wel kunnen, dan moet ik alleen nog op zoek naar extra passanten of vierkante ringetjes om het mooi plat te krijgen.
Ik weet niet of je die los kan kopen, maar aan de broek van een tuig zitten ook van die riempjes naar het lamoen. Die zouden zonder aanpassing ook zo overgezet kunnen worden. Die zien er ook netjes uit, alleen de breedte moet passen, dat moet ik nog navragen. Je kan ze wel gewoon los kopen:
Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:54

Het ziet er naar uit dat het gelukt is.

Uiteindelijk heb ik twee bokriempjes gebruikt om te verlengen en een lage neusriem als schoftstukje. Doordat bokriempjes weer iets langer zijn kon ik de rest ook weer wat teruggespen zodat niet alles op het laatste gaatje zat.

Wat ik van te voren niet wist is dat er in het ringetje van de neusriem twee pinnetjes zitten zodat de neusriem niet alle kanten op kan draaien ten op zichte van het kopstuk.

Gelukkig konden die pinnetjes naar beneden in de bokriempjes gelegd worden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu alleen nog passen op mijn paard...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:57

ziet er goed uit! (:

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:59

ziet er mooi uit hoor!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:06

Dank voor de complimentjes, maar ik moet dus nog passen. Dan weet ik zeker of het allemaal goed zit. :D
Ik heb overigens de musketons vervangen door hoofdstelclips en gelijk ook eentje bij het vorkje van de martingaal.
Ik wil eigenlijk T.R.E.C. gaan rijden en dan is het handig als de boel snel los kan.
Er zit ook een ring aan mijn singel dus ik moet dat binnen 1 minuut kunnen redden.