mijn friesje staat net weer op stal na een zomer op het land en straks in november wordt hij weer geschoren. het is een kleine maat fries maar wel breed met een beste hals en weinig/brede schoft. nu schuurt er elk jaar zo'n 30 cm manen vanaf zn schoft weg en dat vind ik zooo zonde. het gaat goed tot de kerst/oud en nieuw en daarna is alles binnen een week weg!alles geprobeert: deken vooraf wassen , manen wassen, allerlei spraytjes, lotionnetjes, niks helpt. het is ook dat meneertje niks op stal wil missen en altijd met een opgeheven hoofd boven zijn staldeur hangt daarmee komen zn manen op zn schoft ook in de verdrukking nu ben ik dus al jaren op zoek naar de ideale deken die zijn manen op zn schof spaart.
de dekens die we al hebben gehad:
anky stal HH highliner stal (nog meer manen weg!) imperial riding tornado ( drukt op schoft) dress circle sherpa met hals (deze zat nog het beste alleen te koud als het gaat vriezen en meneer sloopt de rits op de borst)
alle tips zijn welkom!
klijnliesje
Geplaatst: 07-10-10 09:18
Ik ken het probleem en heb nu een dominick deken gekocht.. super hoog bij de schoft rug en schoftnaad gestikt borstnaad gestikt.. super ligging enlekker warm.
idd eens een schoftbeschermer proberen, misschien dat dat helpt. en een maatje te groot kopen? dan heeft hij achter en onder maar wat over, dan lijkt me dan minder erg dan te strak voor.
caspertjeP
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-10 09:26
probleem wordt dan alleen maar groter met schofbeschermer. meer bedekking dus meer manen weg
Diemer09
Geplaatst: 07-10-10 09:29
Heb hetzelfde probleem. Tegenwoordig maak ik tijdens het dekenseizoen een hengstenvlecht(je) van de schoft richting z'n hoofd en dat scheelt.
sharonalover
Geplaatst: 07-10-10 09:30
ja maar die stof glijdt heel makkelijk, waardoor het eroverheen glijdt ipv de boel afschuurt. vriendin van mij had hetzelfde probleem met dr pony, alleen dan plekken bij de borst, dat was met de schoftbeschermer zo opgeslost
Woody2015
Geplaatst: 07-10-10 09:34
Schoftbeschermers zijn ondingen!!
Va het merk Stormshield hebben ze speciale betaalbare dekens met een terugesneden schoft zodat de manen niet bedekt zijn en dus vrij van druk liggen.