Dekenrek in garage of toch binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Dekenrek in garage of toch binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 08:34

Ik heb vorig jaar een dekenrek gekocht, ideaal dacht ik. Maar nu begin ik vreselijk te twijfelen of ik hem bij ons thuis in de garage moet gaan ophangen of juist ergens waar het minder vochtig en koud is.
Hebben meerdere mensen hun dekenrek gewoon in een (slechts deels) geïsoleerde garage hangen en blijft dat gewoon goed? Krijg je dan geen schimmel of andere ellende erin?

De andere optie is dus om het dekenrek op te hangen binnen in thuis, in de kleine slaapkamer (waar ook de rest van mijn paardenspullen zijn). Maar ik vind het niet zo geslaagd om vieze dekens daar eventueel op te hangen, dat ruikt toch wel wat penetrant vindt mijn wederhelft. Dus dan zou ik altijd alles moeten laten wassen voordat ik het kan ophangen.

Mri

Re: Dekenrek in garage of toch binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:37

voordeel van een dekenrek is dat de dekens niet opgepropt hangen, daardoor gaan ze, ook als ze vochtig worden weggehangen, niet snel schimmelen.

Andere optie is om, als er echt vochtige dekens hangen, een kleine electrische verwarming erbij te zetten :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:41

Bij ons hangt het dekenrek gewoon in de stal bij de paarden, waar het gebouw ook niet geisoleerd is.

Enige waar je wel even goed op moet letten is dat de grote dekens niet op de grond hangen. Verder maakt het verder niet uit. :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 08:43

Gaat dat ook gewoon goed met winterdekens enzo? Gewoon de buitenkant naar buiten laten hangen en dan komt het helemaal goed? Ik zou zo balen als ik straks alles weg kan gooien omdat het weer erin zit ofzo...
Misschien sowieso wat vochtvreters her en der neerzetten :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:45

Ik heb dat nog nooit meegemaakt en mijn dekens hangen toch al van begin af aan (15 jaar geleden) gewoon in de stal bij de paarden. Waar het soms toch behoorlijk vochtig kan zijn. ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:06

wij wassen ze na de winter uit, en dan krijgen we ze in een plastic verpakking weer terug. dan gaan ze op zolder, in die verpakking.
na de zomer gaan ze weer mee naar stal, en heeft t paardje ze op.
als hij ze even niet op heeft hangt het ook aan het dekenrek, die hangt in de stal.
ik heb daar ook altijd mn dekjes op liggen, ideaal, drogen ze mooi :)

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:50

Gewoon in de garage.
Bij mij hangt alles gewoon in de schuur (stro + hooiopslag) naast de stal waar de paarden staan.

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:09

Denk dat ze dat wel aankunnen, gewoon in de garage hangen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:12

Wij hebben hem ook in de garage hangen, is deels geisoleerd en wordt daar klein beetje gestookt in de winter. Dekens gaan niet schimmelen, ook mijn natte dekenregens hang ik daar. Helemaal super, zolang je dekens maar vrij van de grond hangen en hang ze wat uit elkaar, helemaal ideaal :-)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:33

Ik heb hem bij de stal hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:03

Hier ook gewoon in de stal die ook slecht geisoleerd is. Nooit geen problemen. Zolang je ze niet nat en op gevouwen weg legt kan het prima

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:49

Ik heb ze ook in de stal hangen en het werkt prima!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:57

De mijne ligt niet gebruikt in m'n kelder. Kwam ermee thuis en toen zeiden ze gezellig: fijn, maar die kunnen we hier niet monteren (opbouw van 't huis laat het niet toe blijkbaar) 8)7 Als er dus iemand naar eentje op zoek is: 't is kwaliteit. Zo'n groot, geloof voor een deken of acht.

Achteraf bekeken heb ik hem misschien ook niet zo vaak nodig, want idd: dekens komen in een handig plastic verpakking terug van de kuis - compacter en properder kan niet! Maar stiekem droom ik er toch nog steeds van om ooit een mooie, ruime kamer te hebben waar alles netjes opgeborgen ligt per thema en dat dekenrek van pas zal komen. Tja, de Lotto...

Voor de stal heb ik een grote legplank om een deel op te 'stockeren' dat in gebruik is. Ook maakte ik zelf nog een dekenrek: zo eentje met drie dwarsliggertjes waar je vb. ook dekjes kan op laten drogen. Ben gewoon een rolletje touw, een musketon en drie holle ijzeren latjes gaan halen bij Hubo. Even nadenken, paar knoopjes leggen en klaar is kees: kostte me amper een uurtje werk. Supergoedkoop en ijzersterk! Ziet er trouwens best wel leuk uit. :D Oog gemonteerd om hem aan te bevestigen en nu hangt hij achter de deur in m'n superkleine 'zadelkamertje'. Meteen weer een hoop ruimte gewonnen, want ik heb er amper 3m² voor dekens, eten, halsters, deel medicijnen, e.d. Dus misschien kan je nog een 'kleintje' zelf bijmaken en daar de natte dingen ophangen in de garage tijdens het drogen? Een natte deken hang ik indien mogelijk buiten open. Of in m'n hooiopslagplaats (zelfde vochtigheidsgraad als buiten). Het beste voor een natte weidedeken vb. vind ik nog steeds: is je paard eronder netjes droog gebleven, laat ze dan rustig een paar uurtjes op stal opliggen. Meteen weer droog! Als je ze dan afborstelt en weglegt in de garage (stal in mijn geval), krijg je er hoogstens een spin in , maar nog nooit schimmel of zo gehad. Ik beperk me er wel tot een paar dekens: dekens die lange tijd niet dienen, blijven binnenshuis.

M.a.w. Zou voor jezelf even bekijken waarvoor je het rek vooral wil gebruiken, hoeveel dekens je hebt en hoeveel daarvan continu in gebruik zijn. Wil je vooral de propere dekens netjes opbergen in huis: dan kan je dekenrek daar van pas komen. Heb je er steeds een aantal in gebruik en regelmatig van alles om te drogen: misschien toch beter de garage idd. Zelfs gewassen ruiken paardendekens nog steeds, vooral tijdens het drogen (natte-hond-effect, zeker? :roll: ): kan dus de reactie van je wederhelft best begrijpen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 23:00

Ik merk dat mijn zweetdekens na gebruik niet droog zijn de dag erna. Ik heb wel een dekenrek op stal, maar daar moet hij ook dubbelgevouwen ophangen en dat schiet dus ook niet op, want dat droogt gewoon niet/slecht. Dus dan moet ik roulerend dekens mee nemen, mja, dat "vieze" zweterige spul (wat onze katten overigens fantaaaaaaastisch vinden!) in huis is toch niet ideaal...

Binnenkort toch maar kijken of we in de garage mooi even een stukje ruimte kunnen maken waar het spul kan hangen :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:02

maykie schreef:
Wij hebben hem ook in de garage hangen, is deels geisoleerd en wordt daar klein beetje gestookt in de winter. Dekens gaan niet schimmelen, ook mijn natte dekenregens hang ik daar. Helemaal super, zolang je dekens maar vrij van de grond hangen en hang ze wat uit elkaar, helemaal ideaal :-)

:) Haha maykie, helemaal niet slecht bedoeld en ook niet om met je te lachen of zo, maar bedankt voor die glimlach op m'n gezicht toen ik je 'dekenregens' las. Zo'n typische verspreking, alleen hier geschreven. Ben er zelf ook goed in. ;) Super!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:11

Sanet schreef:
Ik merk dat mijn zweetdekens na gebruik niet droog zijn de dag erna. Ik heb wel een dekenrek op stal, maar daar moet hij ook dubbelgevouwen ophangen en dat schiet dus ook niet op, want dat droogt gewoon niet/slecht. Dus dan moet ik roulerend dekens mee nemen, mja, dat "vieze" zweterige spul (wat onze katten overigens fantaaaaaaastisch vinden!) in huis is toch niet ideaal...

Binnenkort toch maar kijken of we in de garage mooi even een stukje ruimte kunnen maken waar het spul kan hangen :)

Dat van de katten klinkt bekend! :D Als het enkel om te drogen is, kan je misschien simpelweg een wasdraadje hangen in de garage? Neemt weinig (of als je het demonteerbaar maakt geen) plaats in, je kan alles netjes openhangen, ... En als het droog is: opplooien en weer mee naar de stal. Idd steeds over en weer moeten meenemen is om gek van te worden, maar zweetdekens krijg ik ook haast niet droog op stal. 't Is dan ook niet gewoon water wat erin zit: zweet droogt altijd moeilijker helaas. Weet natuurlijk niet wat de indeling is van jullie garage e.d. Probeer maar even ideetjes aan te reiken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 23:15

Ik vrees dat een simpel draadje niet sterk genoeg is voor mijn wollen zweetdeken met hals. Althans dat moet dan echt een serieuze dikke draad worden dan, die met dikke grote bouten in de muur moet. Dan misschien liever alles netjes opgeborgen... en bij elkaar op het rek in de garage..

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 00:41

Mja, wellicht wel in dat geval. Maar droogt die dan wel goed op zo'n rek? Want dan hangen de twee helften toch nog steeds tegen elkaar?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:37

LeenC schreef:
Mja, wellicht wel in dat geval. Maar droogt die dan wel goed op zo'n rek? Want dan hangen de twee helften toch nog steeds tegen elkaar?

Tsja, geen idee, misschien dat ik dan alsnog een constructie moet maken, dat hij niet dubbel hangt, maar over meerdere armen verdeeld. Volgens mij heeft het dekenrek 5 armen, dus als ik hem dan al over 2 armen zou hangen, of over allemaal, dan raken beide kanten elkaar in ieder geval niet meer.