Zoals de titel al zegt eigenlijk. Ik ben bezig met het zadelmak maken van mijn tinkermerrie van 1.47. Ik heb nog 2 tinkers en deze passen beide dezelfde zadels van thorowgood (die ook op mijn oude kwpn'er heeft gelegen) maar deze kleinere dame past deze dus niet. De boom is te smal en ze heeft weinig schoft en brede schouders. Dus ook al zet ik er een andere boom in (wat volges mij kan) ben ik bang dat het nog steeds niet past.
Ik ben zelf erg weg van de Thorowgood zadels, vind deze erg fijn maar weet niet of er een versie is die op dit type paard gaat passen. En hebben jullie goede ervaringen met bepaalde zadels?
Geeske_
Geplaatst: 06-10-10 17:42
ik heb zelf ook een rondgeribte pony, en ik heb een JC zadel. het ligt echt perfect!
Voor mijn ene fjord heb ik ook een Thorowgood (T4 witte boom) en voor mijn andere heb ik nu een Zaldi Vila Endurance. Deze heeft losse zweetbladen (als een soort fenders) waardoor brede schouders totaal geen probleem meer vormen. Hiervoor had ik een Massimo Trail en hoewel deze ook geschikt is voor dit soort paarden werkte hij voor mij onvoldoende.
Zaldi heeft overigens meer zadels in het assortiment waarvan er volgens mij ook een aantal andere wel geschikt zouden kunnen zijn.
Die thorowgood T4 is dat de koudbloed versie? Ik zag net dat die er ook was. Ik wil het liefst gewoon een vzh zadel hebben zegmaar, dus endurance valt zowiezo af, ik zal de rest van het assortiment eens opzoeken.
nathalie2302
Geplaatst: 06-10-10 18:56
Ik heb idd begrepen dat een Thorowgood T4 zou kunnen passen. Zelf heb ik een Barefoot Cherokee op mijn ronde Fjord en ben daar helemaal weg van
De T4 die ik heb is inderdaad de koudbloed variant (vierkante ipv ronde lepel).
Ik heb voor de merrie met het endurance zadel voorheen ook een Barefoot Cheyenne en Cherokee gehad. Beiden waren zowel voor haar als voor mij niet je van het, maar het kunnen opties zijn inderdaad.
Phrono
Geplaatst: 06-10-10 21:59
Ik heb voor mijn haflinger een Kent & masters zadel, is de leren variant van thorowgood. Ik en er erg over te spreken, veel over gelezen en ik was nog sceptisch maar het zijn hele degelijke zadels. Goed gevulde kussens, mooi breed kussenkanaal en voor de koudbloeden (cob modellen) een boom die echt bij de ruggen van dit de cobpaardjes past. Op de engelse manier gevuld, dus in lagen in plaats van plukjes. Deze zadels schijnen ook heel goed door de drukmeting test gekomen te zijn.
Het zadel heeft niet een hele diepe zit, ik hou daar wel van.